Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ajdå, tråkig inställning. Vad händer om ni fortsätter använda markbiten?
Jag tror inte, att det händer något, men det känns osäkert
Appendix Appendix skrev:
Genom att kolla efter gränsrör när ni gick runt på tomten :)
 
harry73
M MetteKson skrev:
Saxat ur första länken.
Är det inte detta som flertalet säger att man inte ska lita på (även jag)? Detta är skrivet av jurist. Blir något fundersam om jurister rekommenderar hitta.se före Lantmäteriet.

[bild]

[bild]
Jag gillar kso.etjänster.lantmateriet.se. Tomtgränserna är baserade på samma underlag som hitta och eniro, så samma risk för onoggranna gränser, men alla ytor finns med.
Jag anser att man inte generellt kan säga att gränserna inte är noggranna. Ofta är gränserna som redovisas exakt, dvs på mm nivå. Problemet är när lantmäteriet inte har exakta gränser i ett modernt koordinatsystem. Eller när det finns ett område som är dåligt koordinatsatt i närheten, då kan lantmäteriet redovisa fel gränser för att jämna ut felet över flera fastigheter. Man försöker då hitta en kompromiss mellan att visa rätt gräns och rätt yta.

Angående bygglov finns det en bra dom att det inte ingår i köparens undersökningsplikt att kontrollera bygglov.
Oavsett om TS tänker driva detta mot säljaren, kan det vara bra att informera säljaren om problemet och förvarna om att ni kan komma med skadeståndsanspråk.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast det kan jag hålla med om, vem gör det innan köp? Om det inte finns särskilt starka skäl att tro att något är fel?
Säljaren påstod, att det tidigare legat en swimmingpool på tomten, alltså på den tomt som ej tillhör fastigheten, så gränsrör är nog nergrävda eller borta.
Vi köpte fritidshus i somras Vi har koll på ett av 8 markeringsrör. Jag har hittat ytterligare ett mha metallsökare. Och tror mig ha hittat ett till men det är djupt begravet under vägen, Även enligt detaljplanekartan skall vägen skära in en meter på ett av våra hörn.

Vi har en "konstruktion" som en tidigare ägare murat upp, som jag misstänker går utanför tomtgränsen. Inget jag skulle sörja direkt om vi tvingas ta bort. Det är en "utsmyckad" mur. kanskle 4m lång. Men det är i rätt risigt skick, och jag är inte så pigg på att lägga jättemycket jobb på den om vi ändå riskerar att få riva den.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det som ni skulle ha undersökt som en del av er undersökningsplikt är hur gränserna ligger i terrängen. Där kan kartor kan vara till viss hjälp för att börja arbetet med att hitta gränsmarkeringarna. Det är de faktiska gränsmarkeringarna i terrängen som ni skulle ha undersökt.
Jag har då full förståelse för att om tomten gränsar till en väg så utgår man ifrån att tomtgränsen är vid vägen. Jag tror också att förra ägaren trodde det.
M Maggis51 skrev:
Marken, staketet gränsar mot ett dike, sen kommer vägen, tror marken tillhör samfälligheten. Har pratat med styrelsen, vi Föreslog, att vi skulle få ett servitut på den tomtbit, som ligger utanför tomtgräns, men det avslogs.
Jag förstår hur samfällighetens styrelse tänker. En vacker dag i en obestämbar framtid kanske de vill bredda vägen. Försök bedöma hur sannolikt det är och agera utifrån det.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Jag har då full förståelse för att om tomten gränsar till en väg så utgår man ifrån att tomtgränsen är vid vägen. Jag tror också att förra ägaren trodde det.

Jag förstår hur samfällighetens styrelse tänker. En vacker dag i en obestämbar framtid kanske de vill bredda vägen. Försök bedöma hur sannolikt det är och agera utifrån det.
tror inte att det är sannolikt, men det vet man ju inte.
 
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Jag har då full förståelse för att om tomten gränsar till en väg så utgår man ifrån att tomtgränsen är vid vägen. Jag tror också att förra ägaren trodde det.

Jag förstår hur samfällighetens styrelse tänker. En vacker dag i en obestämbar framtid kanske de vill bredda vägen. Försök bedöma hur sannolikt det är och agera utifrån det.
Ja, det blir ju ett orosmoment för oss och problem den dagen vi ska sälja fastigheten. Det blir ju ett skäl för köparen att dra ner priset, det hade vi gjort om vi vetat om allt det här.
 
harry73 harry73 skrev:
Jag gillar kso.etjänster.lantmateriet.se.
Vad är det för adress? Får inte den att funka.
 
Claes Sörmland
M Maggis51 skrev:
Det fanns inga sådana
Då ringer ju varningsklockorna och ni har fått en indikation på att gränserna kan vara oklara för fastigheten. Från jordabalkens skrivningar är det troligen en indikation på att ni borde ha gjort en fördjupad undersökning om ni ville veta exakt var gränserna går i terrängen och var gränsmarkeringarna finns (om de inte har rubbats). Visste inte säljaren när ni frågade så stod det ju klart att gränsen var osäker för säljaren med alla möjliga problem som det innebär. Men det finns alltså inget krav på att gränsmarkeringarna ska vara intakta vid fastighetsförsäljning, man får som köpare får väga risken med att köpa en fastighet där man inte hittar gränsmarkeringarna i terrängen.
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
M Maggis51 skrev:
tror inte att det är sannolikt, men det vet man ju inte.
Då ser jag ett par alternativ:
- Fortsätt tjata på samfälligheten. Prata inte bara med styrelsen utan även grannar som kanske kan ge dig stöd. Rösta fram en ny styrelse som stöder din begäran.
- Gör ingenting, låt tiden gå. Men var beredd på att du kan få lov att flytta eller riva din friggebod etc. Är man mentalt förberedd så blir det lättare att hantera när det händer.
 
Ja, värre är då att flytta biluppställningen och staketet, ny gärdesgård kostar 40.000kr att bygga.
 
Claes Sörmland
tio_Pepe tio_Pepe skrev:
Jag har då full förståelse för att om tomten gränsar till en väg så utgår man ifrån att tomtgränsen är vid vägen. Jag tror också att förra ägaren trodde det.
Mina svar handlar inte om vad t ex TS har för känslor eller att ifrågasätta dem. TS har redan redovisat i trådstarten att de känner sig lurade och det tror jag vi alla respekterar. Jag försöker fokusera på den juridiska situationen. Här harmoniserar inte alltid ens känslor och vad man har utgått ifrån vid ett fastighetsköp med jordabalkens upplägg.
 
  • Gilla
civilingenjören och 5 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då ringer ju varningsklockorna och ni har fått en indikation på att gränserna kan vara oklara för fastigheten. Från jordabalkens skrivningar är det troligen en indikation på att ni borde ha gjort en fördjupad undersökning om ni ville veta exakt var gränserna går i terrängen och var gränsmarkeringarna finns (om de inte har rubbats). Visste inte säljaren när ni frågade så stod det ju klart att gränsen var osäker för säljaren med alla möjliga problem som det innebär. Men det finns alltså inget krav på att gränsmarkeringarna ska vara intakta vid fastighetsförsäljning, man får som köpare får väga risken med att köpa en fastighet där man inte hittar gränsmarkeringarna i terrängen.
Vi visste inte, att det skulle finnas gränspinnar, utgick ifrån mäklarens ritning gjorde en bedömning av tomten , det fanns gränspinnar mot den del av tomt som ligger mot skogen, gränsen mot vägen kändes självklar i o m att staketet fanns dom en naturlig gräns. Vi gjorde en besiktning av huset genom en fackman, men hade inte en tanke på att något annat fel fanns
 
Claes Sörmland
H hempularen skrev:
Fast det kan jag hålla med om, vem gör det innan köp? Om det inte finns särskilt starka skäl att tro att något är fel?

Vi köpte fritidshus i somras Vi har koll på ett av 8 markeringsrör. Jag har hittat ytterligare ett mha metallsökare. Och tror mig ha hittat ett till men det är djupt begravet under vägen, Även enligt detaljplanekartan skall vägen skära in en meter på ett av våra hörn.

Vi har en "konstruktion" som en tidigare ägare murat upp, som jag misstänker går utanför tomtgränsen. Inget jag skulle sörja direkt om vi tvingas ta bort. Det är en "utsmyckad" mur. kanskle 4m lång. Men det är i rätt risigt skick, och jag är inte så pigg på att lägga jättemycket jobb på den om vi ändå riskerar att få riva den.
Jag köpte fritidshus för några år sedan och kollade mycket noga upp gränsmarkeringarna. Jag hittade tre av fem rör och slöt mig till att med den informationen kunde jag lätt mäta fram de andra två rören. Efter köp visade det sig stämma, jag hittade också de andra två rören (en i en häck och en överkörd och bockad av en traktor eller nåt.)
 
  • Gilla
civilingenjören och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
M Maggis51 skrev:
Vi visste inte, att det skulle finnas gränspinnar, utgick ifrån mäklarens ritning gjorde en bedömning av tomten , det fanns gränspinnar mot den del av tomt som ligger mot skogen, gränsen mot vägen kändes självklar i o m att staketet fanns dom en naturlig gräns. Vi gjorde en besiktning av huset genom en fackman, men hade inte en tanke på att något annat fel fanns
I jordabalkens mening valde ni då att inte fördjupat undersöka hur gränsen får i terrängen. Därmed har ni knappast uppfyllt er undervisningsplikt avseende hur gränsen ligger i terrängen och hur det relaterar till trädgårdens utbredning.

Det som juridiskt kan vägas mot detta är om säljaren har gjort en specifik och uttalat utfästelse (helst skriftlig!) om var gränsen går som inte är i överenstämmelse med den riktiga gränsen. Finns inget sådant så har ni nog inget att gå vidare med avseende detta.

Boden är väl den del där säljaren verkar ha gett mest detaljerade och felaktiga uppgifter. Det verkar ju inte vara en friggebod och inget bygglov verkar ju trots säljarens uppgifter finnas.
 
  • Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Det är ju lite lurigt - om man har en gräns på ena sidan som är en väg och om det sen visar sig att vägen är för smal, eller inte alls går på rätt sätt så tror jag att man skulle bli lurad rätt enkelt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.