H hempularen skrev:
Det kasn ju vara läge att undersöka, det kanske faktiskt finns bygglov för boden?

Annars skulle jag tro att säljaren ärligt trodde att den stod på tomten, och att det var en bygglovsfri friggebod (vilket den antagligen inte kan vara om den står så nära vägen).

När man tolkar vad säljaren egentligen svarar på de där frågeformulären, måste man ha i åtanke vilken kunskap säljaren kan ha.

Jag tänker mig en möjlig kedja av händelser. En tidigare ägare expanderar tomten, sätter upp staket. Antingen av okunnighet om var tomtgränsen går, eller med avsikt. En senare ägare (säljaren), bygger en friggebod på sin tomt.
Ja, så kan det ju vara, men kan man utifrån en lekmans förmåga, att tolka kartan, som fanns med i prospektet, som ju även mäklaren inte sett något konstigt med, har pratat med hen om detta. Hur ska vi veta, att man ska fråga om en förrättningskarta. Vi gjorde bedömningen, att utifrån det vi såg, tomten var dessutom inhägnad, så verkade allt stämma.
 
  • Gilla
mehe
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om vi bortser från det juridiska, har grannen som äger marken som er frigga och parkering står på koll på läget? Vad säger dom och går det kanske att lösa saken enkelt?
Marken, staketet gränsar mot ett dike, sen kommer vägen, tror marken tillhör samfälligheten. Har pratat med styrelsen, vi Föreslog, att vi skulle få ett servitut på den tomtbit, som ligger utanför tomtgräns, men det avslogs.
 
M -MH- skrev:
[länk]

[länk]

[länk]
Intressant läsning, på den karta vi fick av mäklaren, var fastigheten inringad med rosa penna. Vi trodde ju självklart att det var riktiga uppgifter.
 
  • Gilla
Mies
  • Laddar…
Kontrollera bygglovet som han påstår finns för förrådet. Vore konstigt om sådant fanns och byggnaden var upprättad på rätt plats. Ljuger säljaren här har ni ett case. Inte som dolt fel men ni kan stämma honom för att han ljugit o ni inte fått det ni köpt enligt kontrakt. Förutsatt att prospekt och frågelista står med som krav i kontraktet.
 
M Maggis51 skrev:
Marken, staketet gränsar mot ett dike, sen kommer vägen, tror marken tillhör samfälligheten. Har pratat med styrelsen, vi Föreslog, att vi skulle få ett servitut på den tomtbit, som ligger utanför tomtgräns, men det avslogs.
Ajdå, tråkig inställning. Vad händer om ni fortsätter använda markbiten?
 
Som sagt de kartor man får via ex. hitta.se kan man inte lita på.

Kartan som fanns i prospektet, var kom den ifrån? Var den "fritt ritad" av mäklaren, eller var det just en "hitta.se" karta?


Jag har sett dylika kartor i prospekt som kommit ifrån just hitta.se, och andra som kommer ifrån den ursprungliga detaljplanskartan.

Sedan kan det ju vara lite lurigt, Antag att vägområdet på kartan har en bredd på 15m. Du ser på kartan att fastigheten gränsar mot vägområdet. Men så dras den faktiska vägen 5m från fastigheten. Du har alltså 5m vägområde, utan väg utanför din fastighet. Om någon då annekterat det området och satt upp sitt staket vid dikeskanten, så kan ju allt se bra ut på kartan, den visa att fastigheten gränsar mot vägen, och det ser det ju ut som i verkligheten också. Det man då kan se är att vägen verkar mycket smalare än på kartan. Fast det kan krävas ett tränat öga för att se det.
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
[länk]

[länk]

[länk]
Saxat ur första länken.
Är det inte detta som flertalet säger att man inte ska lita på (även jag)? Detta är skrivet av jurist. Blir något fundersam om jurister rekommenderar hitta.se före Lantmäteriet.

Skärmbild av en diskussionstråd om granskning av fastighetsgränser med hänvisning till hitta.se och eniro.se.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Textcitat om preferens för hitta.se med möjlighet att se samfälligheter.
 
Redigerat:
Claes Sörmland
M Maggis51 skrev:
Intressant läsning, på den karta vi fick av mäklaren, var fastigheten inringad med rosa penna. Vi trodde ju självklart att det var riktiga uppgifter.
Nu förstår jag inte. Den fastighet som var inringad på kartan är ju den ni köpte? Det är korrekta uppgifter. Eller menar du att kartan inte var i god överensstämmelse med verkligheten?

Det som ni skulle ha undersökt som en del av er undersökningsplikt är hur gränserna ligger i terrängen. Där kan kartor kan vara till viss hjälp för att börja arbetet med att hitta gränsmarkeringarna. Det är de faktiska gränsmarkeringarna i terrängen som ni skulle ha undersökt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt de kartor man får via ex. hitta.se kan man inte lita på.

Kartan som fanns i prospektet, var kom den ifrån? Var den "fritt ritad" av mäklaren, eller var det just en "hitta.se" karta?


Jag har sett dylika kartor i prospekt som kommit ifrån just hitta.se, och andra som kommer ifrån den ursprungliga detaljplanskartan.

Sedan kan det ju vara lite lurigt, Antag att vägområdet på kartan har en bredd på 15m. Du ser på kartan att fastigheten gränsar mot vägområdet. Men så dras den faktiska vägen 5m från fastigheten. Du har alltså 5m vägområde, utan väg utanför din fastighet. Om någon då annekterat det området och satt upp sitt staket vid dikeskanten, så kan ju allt se bra ut på kartan, den visa att fastigheten gränsar mot vägen, och det ser det ju ut som i verkligheten också. Det man då kan se är att vägen verkar mycket smalare än på kartan. Fast det kan krävas ett tränat öga för att se det.
Tack
Du beskriver det helt rätt, precis så är det, kartan så vid anblick helt tätt ut, vägen börjar färden ska, som vi såg ritningen, sen är vägen smalare än vad den ska vara i verkligheten. Jag förstår inte hur vi som lekmän, borde ha sett detta, när net ens mäklaren observerade felet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ajdå, tråkig inställning. Vad händer om ni fortsätter använda markbiten?
Ingenting tror jag, det är mer att jag vill ha det inskrivet någonstans, eller reklamera felet gentemot säljaren.
 
M Maggis51 skrev:
Tack
Du beskriver det helt rätt, precis så är det, kartan så vid anblick helt tätt ut, vägen börjar färden ska, som vi såg ritningen, sen är vägen smalare än vad den ska vara i verkligheten. Jag förstår inte hur vi som lekmän, borde ha sett detta, när net ens mäklaren observerade felet.
Genom att kolla efter gränsrör när ni gick runt på tomten :)
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu förstår jag inte. Den fastighet som var inringad på kartan är ju den ni köpte? Det är korrekta uppgifter. Eller menar du att kartan inte var i god överensstämmelse med verkligheten?

Det som ni skulle ha undersökt som en del av er undersökningsplikt är hur gränserna ligger i terrängen. Där kan kartor kan vara till viss hjälp för att börja arbetet med att hitta gränsmarkeringarna. Det är de faktiska gränsmarkeringarna i terrängen som ni skulle ha undersökt.
Det fanns inga sådana
 
Fast det kan jag hålla med om, vem gör det innan köp? Om det inte finns särskilt starka skäl att tro att något är fel?

Vi köpte fritidshus i somras Vi har koll på ett av 8 markeringsrör. Jag har hittat ytterligare ett mha metallsökare. Och tror mig ha hittat ett till men det är djupt begravet under vägen, Även enligt detaljplanekartan skall vägen skära in en meter på ett av våra hörn.

Vi har en "konstruktion" som en tidigare ägare murat upp, som jag misstänker går utanför tomtgränsen. Inget jag skulle sörja direkt om vi tvingas ta bort. Det är en "utsmyckad" mur. kanskle 4m lång. Men det är i rätt risigt skick, och jag är inte så pigg på att lägga jättemycket jobb på den om vi ändå riskerar att få riva den.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
N
H hempularen skrev:
Fast det kan jag hålla med om, vem gör det innan köp? Om det inte finns särskilt starka skäl att tro att något är fel?

Vi köpte fritidshus i somras Vi har koll på ett av 8 markeringsrör. Jag har hittat ytterligare ett mha metallsökare. Och tror mig ha hittat ett till men det är djupt begravet under vägen, Även enligt detaljplanekartan skall vägen skära in en meter på ett av våra hörn.

Vi har en "konstruktion" som en tidigare ägare murat upp, som jag misstänker går utanför tomtgränsen. Inget jag skulle sörja direkt om vi tvingas ta bort. Det är en "utsmyckad" mur. kanskle 4m lång. Men det är i rätt risigt skick, och jag är inte så pigg på att lägga jättemycket jobb på den om vi ändå riskerar att få riva den.
Det är nog inte så många som gör men man borde fortfarande göra det.
Finns det inga markeringar så är det ju en risk man får ta att sånt här kan uppkomma långt efter ett köp. Oavsett vems fel det är är det ju inte så roligt. En Fastighet med tydliga och Klas gränser bör vara betydligt mycket mer värd än en motsvarande fastighet utan markeringar. Men så är ju oftast tyvärr inte fallet.
 
  • Gilla
Najkire och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.