Vi är alla spända på att få veta hur det har gått.
 
  • Gilla
minitoy
  • Laddar…
Hej allihopa, kul att så många visat intresse! Sorry för dåligt med uppdateringar, i alla fall:

Kort efter att jag skrev inlägget kom väldigt kraftigt regn vilket gjorde att en stor del av gräsmatten svämmande över. Då gick jag och pratade med grannen bara så att de förstod att vi hade problem med deras dagvatten som ledde rakt in på oss.

De kände inte alls till hur deras dagvatten fungerade (inte de som byggde huset), men de ville invänta kommunens inventering (som jag nämnde tidigare så ska de inventera alla avlopp etc. i området de kommande åren – detta har dock egentligen inget med dagvattnet att göra) innan de gjorde några åtgärder. Vilket jag egentligen kan förstå (finns nog många som inte vill ta en extra kostnad om man inte "måste"), vi var "försiktigt trevliga" emot varandra och jag bjöd över dem till oss där vi kunde snacka igenom eventuella åtgärder.

Jag tog dock då igen kontakt med kommunen bara så att det intre drar ut månad och månader i ärendet, denna gången direkt med samhällsbyggnadsförvaltningen och förklarade att det är lite småbråttom här borta, de lovade att ta upp det på ett av sina möten.

Under tiden fick jag gräva en vallgrav/dike runt hela min gräsmatta för att undvika att vatten nådde fram till vårt hus. Tog även in en grävmaskin så vi kunde ta bort en liten kulle på tomten så att jag fick rätt lutning på mitt nya "fina" dike (tur var ganska billigt, ~5000kr).

Efter 6-7 veckor så dök i alla fall helt plötsligt kommunen upp och inspekterade läget, de får ju egentligen inte uttala sig på plats – men hon sade att det såg lite tokigt ut med deras rör som gick rakt ner på oss. Hon fotade lite och förklarade att de får ta upp det på ett möte, och att om de bedömer det som felaktigt kan det resultera i vite för grannen tills de har åtgärdat det. Gällande gråvatten o.s.v. kunde hon inte säga något om, utan att det är miljö som hanterar de frågorna och jag för invänta svar från dem och eventuella framtida inventeringar.

Exakt vad beslutet blev vet jag inte, men förra veckan så var grannen ute och kikade på sitt rör, ett par timmar senare så kopplade han på ett flexirör (ca. 3m långt) och drog det i sidled. Väldigt knepig lösning; förvisso så "sprutar" inte vattnet in på oss länge, men att det fortsatt rinner ner på oss.

Före och efter, typ:

Isometrisk illustration före och efter avloppsåtgärder med vattenflöde från hus, diket och flexirör nära tomtgräns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tagit i kontakt med kommunen igen för att se om de är de som har kontaktat grannen eller om detta var en lösning som grannen körde på efter att jag pratade med dem för 1-2 månader sedan.

Skulle nog säga att det är bättre nu i alla fall, men såklart inte perfekt (sedan fult som stryk med ett stort flexirör ovan mark precis utanför köksfönstret, men det är ju en detalj som man tyvärr inte kan göra något åt).

Fortsättning följer.
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
lnilsson lnilsson skrev:
När jag grävde på min tomt för att ta hand om dagvatten så hittade jag ett gammalt rör som mynnade ut precis i tomtgränsen (på 5cm när). Efter lite mer undersökning så hittade jag andra ändan av röret, vilket var kopplat till det gamla gråvattenavloppet. Vet inte hur länge sen det användes... Kanske var vanligt förr, vad vet jag?

Hursomhelst är man ju skyldig att ta hand om dagvatten på sin egen tomt, samt rena gråvatten och ta hand om det på sin egen tomt. Kommunerna är väldigt strikta på vattenrening nuförtiden, i gråvatten finns det ju ämnen som är farliga för vattendrag och insjöar.
Har ni inga stora regnvatten-tunnor som vi? De fungerar som en "buffert" och lagrar vatten när det har regnat mycket. Sedan tar jag vatten från dem och går omkring och vattnar överallt. Vår granne nedanför har fått sitt golv förstört två gånger under 30 år. Golvet har varit av spånskiva och medlemmar av deras familj har trampat igenom golvet och skadat benet. Men det visade sig, att deras gäststuga saknade hängrännor. Dräneringen ser också gammal ut. Deras hus står i ett kärr, så det är inte konstigt att deras gäststugas golv ruttnar. Förutom att vi tar tillvara regnvattnet under sommarhalvåret, har vi planterat en bondsyren-häck på vår sida av tomtgränsen. Den kan kanske suga upp en del regnvattnet, fast inte så bra som björkar.
 
B byggarnolsson skrev:
Har nyligen byggt nytt hus och flyttat in – första hösten här efter inflytt för ~2 månader sedan.

När vi byggde så hade vi en del problem med vatten, men inte så konstigt då vi bor lite i en sänka, lite vattensjuk tomt tänkte vi. Det medfar även att vi höjde marken en hel del under bygget, grävarna nämnde dock även att de hade upptäckt en hel del diskmedel och annat när det grävde, men kunde inte uppfatta var det kom ifrån och ingen tänkte mer på det.

Därefter sedan vi flyttade in har vi fortfarande när det regnar haft ganska stora problem med vattensamlingar på delar av våra gräsmatta, trots diverse dikningar och annat. Och upptäckte häromdagen något mindre kul; såg att grannen var ute precis bakom vårat hus (ca. 50cm från tomtgräns) och sopade undan lite löv i ett buskage och tog ner ett par grenar, då blottades ett stort vitt PVC-rör där det rann kraftigt med vatten ut ur.

Grannens tomt sluttar en hel del uppåt från oss, hans hus är kanske ca 15m från vårat, och röret går då sedan rakt ner mot oss och slutar en halvmeter innan våran tomtgräns. Nu när det har regnat som kraftigast har det bokstavligt talat sprutat ut vatten som delvis landar på vår tomt.

Vad som händer här är då alltså att dagvatten, och gissnings en del gråvatten flödar in på vår tomt (i.o.m. upptäckta diskmedel bl.a.).

Jag har inte pratat med grannen ännu då jag först vill kolla upp om vi ens har något att säga till om i denna situationen, eller om vi får bita i det sura äpplet och försöka dika och gräva kanske gräva en stenkista för deras vatten då vi "flyttade hit sist"? Några erfarenheter? Har redan mailat kommunkontoret om hur man ska hantera sådana situationer (utan att nämna några namn eller liknande innan man vet hur man ska lösa detta), men inte hunnit få svar ännu.

Deras hus byggdes runt 1995, vi då 2020. Både tomterna är runt 3400kvm. Vi bor utanför detaljplan och liknande.

Illustration på problemet:
[bild]
Extremt tydligt vad som gäller om du läser jordabalken, lagar som är så självklara och välskrivna är det inte gott om. Ring kommunen så hjälper dom dig säker.
 
Hur ska jag ta hand om dagvattnet från min tomt, när tomtgränsen är 70 m lång och det är en stor nivåskillnad mellan våra tomter, med grannens tomt två meter lägre? Dessutom har vi berget i dagen ganska mycket längs vår sida om tomtgränsen, medan grannens båda byggnader står i lera i "kärret" längre ner.

Det behövs någon slags kombination av fördröjning och infiltration, som ökar möjligheterna att hantera större regnmängder, typ ett "hålrumsmagasin" för dagvatten. Det går ingen trafik mellan vår tomtgräns, så en plastkassett med hålrum borde räcka, eller kanske en lång rad av plastkassetter med hålrum längs med tomtgränsen. Men hjälper det när både grannens gäststuga och huvudbyggnad står i ett kärr och båda ser ut att sakna någon form av dränering runt huset? Dräneringen kan också har hunnit bli igensatt efter en lång tid.

Dessutom riskerar grannens byggnader få sprickor i sina husgrunder, om vatten- och fuktförhållanden ändras. Deras huvudbyggnad, som har källare, är utbyggd i flera etapper (från en liten sommarstuga) och källaren är isolerad på insidan och klädd med träpanel. På utsidan av grundmuren har de använt "grön veckad plast" direkt mot källarväggen (en enklare och äldre variant av "platonmattan" som jag har runt grundmuren i min huvudbyggnad).

Eftersom grannens huvudbyggnad nedanför oss inte har någon homogen grund och står i vatten/lera, finns det en stor risk att det uppstår rörelser i marken och därmed sprickor i källarväggen. Eftersom grannen har som vana att alltid komma och klaga hos oss och kräva ersättningar, känner vi en oro för framtida skador i deras hus. Grannens gäststuga hade inga hängrännor tidigare, så allt vatten rann ner bakom stugan och in under torpa-grunden på lera, och golvet ruttnade två gånger med 25 års mellanrum och grannen anklagade oss för att ha förstört deras golv och orsakat en personskada båda gångerna. Grannens huvudbyggnad har sina hängrännor åt "fel" håll enligt min mening, stuprören är på den högre sidan mot min fastighet, så att regnvattnet rinner längs deras gräsmatta neråt backen.

Frågan är hur man löser problemet tekniskt när berget är i dagen på många ställen på vår sida och grannens tomt ligger två meter lägre än vår. Om vi använder fel lösning, kan vi få krav på stora skadestånd i framtiden.
 
Behövs nog lite mer förutsättningar men det ska inte vara omöjligt att lösa
 
harry73
H Harrison skrev:
Hur ska jag ta hand om dagvattnet från min tomt, när tomtgränsen är 70 m lång och det är en stor nivåskillnad mellan våra tomter, med grannens tomt två meter lägre? Dessutom har vi berget i dagen ganska mycket längs vår sida om tomtgränsen, medan grannens båda byggnader står i lera i "kärret" längre ner.
Visst ska man ta hand om sitt eget dagvatten, men det betyder ju framförallt att man inte ska förvärra situationen jämfört med den naturliga (utan byggnader). Har man t ex en bäck på sin tomt, som fortsätter till granntomten, behöver man inte infiltrera allt vatten på sin egen tomt. Bäcken får fortsätta till grannen.

Har du berg i dagen och strömmar vattnet naturligt därifrån till lägsta punkten hos grannen, behöver man inte heller ändra det. Men får man ökad belastning för att stuprännorna leder vattnet till grannen som annars skulle infiltrera, eller om man har en stor plattsättning som omöjliggör den naturliga infiltreringen, får man lösa det på annat sätt.
 
  • Gilla
  • Älska
polaris78 och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Visst ska man ta hand om sitt eget dagvatten, men det betyder ju framförallt att man inte ska förvärra situationen jämfört med den naturliga (utan byggnader). Har man t ex en bäck på sin tomt, som fortsätter till granntomten, behöver man inte infiltrera allt vatten på sin egen tomt. Bäcken får fortsätta till grannen.

Har du berg i dagen och strömmar vattnet naturligt därifrån till lägsta punkten hos grannen, behöver man inte heller ändra det. Men får man ökad belastning för att stuprännorna leder vattnet till grannen som annars skulle infiltrera, eller om man har en stor plattsättning som omöjliggör den naturliga infiltreringen, får man lösa det på annat sätt.
Under mer än halva året är stuprören närmast tomtgränsen till grannen försedda med regnvatten-tunnor, 4 st totalt, placerade 5-8 m från tomtgränsen, medan huvudbyggnaden högre upp på berget saknar tunnor (ännu). Gör man mycket ändringar utan rätt kunskap, blir grannen vansinnig, om det uppstår sprickor i hans husgrund pga torka/vattensjuk lera. Hålrumskassetterna kan kanske användas högre upp längs backen på min tomt och ta hand om dagvattnet längre bort från tomtgränsen. Då borde grannen inte kunna hävda att vi har förstört hans husgrund. Det kommer att bli fler rabatter med syren (med djup vattenhållande jord) resp. rhododendron (med stor torvbädd), som kanske kan bidra lite till uppsugningen av dagvatten längs gränsen.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Med ”hålrumskasett”, menar du stenkista?
Typ: https://www.biltema.se/bygg/vvs/dranering/stenkista-2000032604 som förvisso är en slags hålrumskasett, men jag tror att terminologin ”stenkista” gör det mer lättbegripligt då de flesta härinne kallar den (och ”äkta” stenkistor) för stenkista.
 
  • Älska
Harrison
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Dags att kommunens avloppsenhet gör en tillsyn av grannens avloppsanläggning. Utsläpp av BDT-vatten får inte ske. Särskilt inte så att det rinner in hos grannen.
Min tidigare granne ledde det mesta av sitt BDT-vatten till min sida av tomtgränsen. De hade mycket problem med att få sitt BDT-avlopp att fungera, mycket pga att det var mycket berg i dagen. Det som kom in på min tomt var gråvatten, som var bubbligt, vitt och grått. Sedan grävde de medan jag var bortrest, utan att berätta vad de grävde ner och det finns en rormynning som slutar precis vid min tomtgräns, med inspektionsbrunn i samma rör. Jag misstänker att grannen la sin infiltration på min sida, särskil eftersom han förbjöd mig att gräva på min sida just i det området. Antagligen hade jag hittat hans infiltrationsbädd av något slag där, skumt.
 
lnilsson lnilsson skrev:
Med ”hålrumskasett”, menar du stenkista?
Typ: [länk] som förvisso är en slags hålrumskasett, men jag tror att terminologin ”stenkista” gör det mer lättbegripligt då de flesta härinne kallar den (och ”äkta” stenkistor) för stenkista.
Jag tror att hålrumskassetten rymmer mycket mer än en stenkista. Priset på 699 kr var också väldigt tilltalande och vi har en Biltema i närheten. Nu gäller det bara att bestämma lämpliga platser, där hålrumskassetten kan grävas ner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.