Takbytet närmar sig sitt slut.
Plåtarbetena är klara men jag blir lite fundersam huruvida detta är en godkänd metod för att få tätt kring skorsten/avloppsluftning.

Det jag önskar få svar på om lösningen med tätduk samt plåt är en vedertagen metod samt om utförandet ser OK ut?
 
  • Tätdukslösning och plåtarbete runt en rörskorsten på ett tegeltak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av skorsten med tätduk och plåtarbete på ett rött tak med fråga om metoden är korrekt utförd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med röd tegelpannor och plåtarbete kring en skorsten, tätduk synlig, i fuktigt väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på tak med tät duk och plåt kring en skorsten/luftningsrör för att diskutera tätningsmetoden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan duken får du istället dra plåten ända upp till nock. Det kanske skulle fungera praktiskt pp stora skorstenen men inte på de andra genomföringarna.

jag ser inget konstigt på dina bilder.
 
  • Gilla
Krumsaxa och 3 till
  • Laddar…
Det saknas en bult i snörasskyddet.
Är det avluftningar till toalett? Då finns det speciella pannor till det.

Det där ser för jävligt ut.

Gör om gör rätt.
 
  • Gilla
Joak och 5 till
  • Laddar…
Jag har inget att anmärka på, förutom bulten som saknas i snörasskyddet.
/en plåtslagare
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Det där ser för jävligt ut.

Gör om gör rätt.
Man kanske ska spara kraftorden till sådant som *verkligen* ser för jävligt ut?

Man får väl anta att man har klätt in befintliga takgenomföringar/rör - att ersätta dessa kan ju betyda hål i taket på annat ställe och/eller mer arbete på insidan.

Hade det varit snyggare med en panna med avluftning? Ja.
 
  • Gilla
bHANS och 8 till
  • Laddar…
Ett plåtarbete utfört helt utan någon som helst yrkesskicklighet.
Tätduk o plåt ihop är definitivt inget man ska acceptera. Självklart behöver man inte dra upp plåten mot nock för det. Plåten bakom skorstenen ska upp ett skift till för att sedan trappas ner längs sidorna. Nu ser inte plåten ens ut att vara inspårad i teglet vilket inte heller är godkänt.
 
  • Gilla
Knuten26 och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Man kanske ska spara kraftorden till sådant som *verkligen* ser för jävligt ut?

Man får väl anta att man har klätt in befintliga takgenomföringar/rör - att ersätta dessa kan ju betyda hål i taket på annat ställe och/eller mer arbete på insidan.

Hade det varit snyggare med en panna med avluftning? Ja.
Det är sällan ett riktigt jobb kräver mer arbete då man slipper göra om det.
 
S Spikrätaren skrev:
Ett plåtarbete utfört helt utan någon som helst yrkesskicklighet.
Tätduk o plåt ihop är definitivt inget man ska acceptera. Självklart behöver man inte dra upp plåten mot nock för det. Plåten bakom skorstenen ska upp ett skift till för att sedan trappas ner längs sidorna. Nu ser inte plåten ens ut att vara inspårad i teglet vilket inte heller är godkänt.
Väl skrivet och utan att ta till kraftuttryck som jag gjorde, ett inlägg lika dåligt som plåtjobbet.....
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Väl skrivet och utan att ta till kraftuttryck som jag gjorde, ett inlägg lika dåligt som plåtjobbet.....
Ryggmärgsreflexen ;)
 
  • Haha
Workingclasshero
  • Laddar…
S Spikrätaren skrev:
Ett plåtarbete utfört helt utan någon som helst yrkesskicklighet.
Tätduk o plåt ihop är definitivt inget man ska acceptera. Självklart behöver man inte dra upp plåten mot nock för det. Plåten bakom skorstenen ska upp ett skift till för att sedan trappas ner längs sidorna. Nu ser inte plåten ens ut att vara inspårad i teglet vilket inte heller är godkänt.
Ursäkta en okunnig, hur menar du att plåten ska ansluta till pannorna om den inte dras till nock? ...så att det fortfarande är tätt för vatten som rinner på pannorna ovanför skorstenen.

Då ska raden pannor närmast beslaget ligga ovanpå beslaget?
 
  • Gilla
DrLudde och 1 till
  • Laddar…
Ja, plåten bakom skorstenen skulle kunnat gå in under andra raden pannor (uppifrån). Vi hade en plåtslagare som gjorde så vid vår genomföring av imkanalen. Han kallade det att bocka till en skopa som stacks in under pannorna. Rackarns snyggt och helt tätt. Skall se om jag kan fixa en bild. Det sitter lite illa till.
Det som "plåtisarna" gjort här ser ju inte klokt ut.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Ser ju inte för vackert ut...
och med lite vind och slagregn så blir det nog blött undertill med....

och med bara vind kan det nog slamra och slå en det om det vill sig illa med..

och den där "tätduks"tejpen lossnar efter 3-4 år...och flagnar gör den med...(vis av erfarenhet)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Närbild på plåtdetaljer som går in under takpannor vid husnock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag kom inte åt bättre utan stege, men man ser på ett ungefär hur plåten går in under pannorna.
 
  • Gilla
tobbe9012 och 5 till
  • Laddar…
S
T tobbe9012 skrev:
Takbytet närmar sig sitt slut.
Plåtarbetena är klara men jag blir lite fundersam huruvida detta är en godkänd metod för att få tätt kring skorsten/avloppsluftning.

Det jag önskar få svar på om lösningen med tätduk samt plåt är en vedertagen metod samt om utförandet ser OK ut?
T tobbe9012 skrev:
Takbytet närmar sig sitt slut.
Plåtarbetena är klara men jag blir lite fundersam huruvida detta är en godkänd metod för att få tätt kring skorsten/avloppsluftning.

Det jag önskar få svar på om lösningen med tätduk samt plåt är en vedertagen metod samt om utförandet ser OK ut?
Det är brukligt att plåten går in under takpannorna i överkant, då blir det tätt. Som det ser ut vid avluftningen så har du ju bakfall. Jag hade aldrig godkänt detta. Vid skorstenen glipar det ju mellan plåt och takpannorna. Det är själva fan vad vanligt det är med odugliga hantverkare. Titta på bilden från RB. Det är rätt utförande enligt min uppfattning.
Vad händer med duken efter några år när solen gjort sitt med den? Då är det fri insyn.
 
Närbild på takpannor där en glipa och svajig placering tyder på risk för vattenskada och snöbelastning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förstår att RB kallar detta ett mästerligt hantverk! Risken att den där pannan knäcks vid snölast är stor samt att det kommer in vatten i glipan behöver man väl inte ens påtala
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.