Hej, jag ska byta ut en dubbeltrapp från 1974 och tog naturligtvis bort kablarna utan att fota före.. det är inte heller märkt på den gamla med några symboler. Funktionen skall vara trappomkoppling på en knapp och vanlig strömbrytare på andra. Hur skall dessa kablar kopplas?
Bifogar också bild på min nya trappomkopplare.
Hoppas på några tipps så att jag kan förstå detta innan jag kopplar.

mvh
Janne
 
  • Elkablar och skarvklämmor sticker ut ur en väggen där en dubbeltrapp tidigare suttit.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ny trappomkopplare ovanpå ett neutralt underlag, otydligt hur kablar ska kopplas enligt Janne.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
virre68 virre68 skrev:
Hej, jag ska byta ut en dubbeltrapp från 1974 och tog naturligtvis bort kablarna utan att fota före.. det är inte heller märkt på den gamla med några symboler. Funktionen skall vara trappomkoppling på en knapp och vanlig strömbrytare på andra. Hur skall dessa kablar kopplas?
Bifogar också bild på min nya trappomkopplare.
Hoppas på några tipps så att jag kan förstå detta innan jag kopplar.

mvh
Janne
Så här hade jag gjort.
 
  • Eluttag med handskrivna anteckningar som visar hur kablar ska anslutas, märkta med "Brun", "Grön", "Svart" och "Bygling".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T tjockelamock skrev:
Så här hade jag gjort.
Tack! Det fungerade men jag skulle vilja skifta så att knapparna byter funktion. Nu tänder dom fel armatur.
Så funktionen ska vara tvärtom vad det är nu. Mvh Jan
 
virre68 virre68 skrev:
Tack! Det fungerade men jag skulle vilja skifta så att knapparna byter funktion. Nu tänder dom fel armatur.
Så funktionen ska vara tvärtom vad det är nu. Mvh Jan
virre68 virre68 skrev:
Tack! Det fungerade men jag skulle vilja skifta så att knapparna byter funktion. Nu tänder dom fel armatur.
Så funktionen ska vara tvärtom vad det är nu. Mvh Jan
Det är bara att flytta trådarna på "1" till "2", och tvärtom!

Du byter plats på trådarna, all
 
  • Elektrisk kopplingsdosa med anvisningar handskrivna för att byta trådarna grön och brun till positioner märkta med "1" och "2".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
virre68
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.