4 904 läst · 22 svar
5k läst
22 svar
CTC 1100 Family 25, el/oljebrännare, funderingar...
Öppnade manöverluckan til vår el/oljebrännare (strömmen avslagen) då jag försökt bli klok på var kablarna från väggen tar vägen.
Går dels en tjockare kabel från 3-fas säkerhetsbrytare som är märkt ström till panna på proppskåpet (3 säkringar), sen en kabel via en kabeldosa som om jag förstått rätt är "strömtransformatorer" enligt ritningen i manualen. Någon som kan förklara vad detta är?
Det där var de bästa bilderna jag kunde komma åt just nu.
Sen fick jag ett tips från en kollega på jobbet att byta ut nuvarande manuella shunt mot en automatisk, med temp.givare utsides. Lär väl dock kräva både elektriker och rörmokare för att montera, plus kostnad för själva shunt och givare. Kan det löna sig att installera en sådan, eller är pannan för gammal för att det ska vara värt eländet?
Kanske ska tillägga att oljedelen är avställd.
Går dels en tjockare kabel från 3-fas säkerhetsbrytare som är märkt ström till panna på proppskåpet (3 säkringar), sen en kabel via en kabeldosa som om jag förstått rätt är "strömtransformatorer" enligt ritningen i manualen. Någon som kan förklara vad detta är?
Det där var de bästa bilderna jag kunde komma åt just nu.
Sen fick jag ett tips från en kollega på jobbet att byta ut nuvarande manuella shunt mot en automatisk, med temp.givare utsides. Lär väl dock kräva både elektriker och rörmokare för att montera, plus kostnad för själva shunt och givare. Kan det löna sig att installera en sådan, eller är pannan för gammal för att det ska vara värt eländet?
Kanske ska tillägga att oljedelen är avställd.
Strömtransformatirn känn av hur mycket ström som flyter genom varje fas. Kopplar du på många elförbrukare på en av faserna kan det hända att det inte blir något utrymme kvar för elpatronen och då slår pannan av elpatronen tills den övriga förbrukningen på fasen blir mindre.
Bra att det finns installerat. Oljebrännaren drivs av ström från oljebrännartermostaten i pannan som i sin tur är kopplad till pannans överhettningsskydd.
Finns det termostater på elementen så är inne- eller utegivare knappast nödvändigt och ger ingen billigare uppvärmning.
Om inga elementtermostater kan en shuntstyrning för 3500 vara en bra ide.
Bra att det finns installerat. Oljebrännaren drivs av ström från oljebrännartermostaten i pannan som i sin tur är kopplad till pannans överhettningsskydd.
Finns det termostater på elementen så är inne- eller utegivare knappast nödvändigt och ger ingen billigare uppvärmning.
Om inga elementtermostater kan en shuntstyrning för 3500 vara en bra ide.
Så här långt finns bara en termostat på elementen, fick det när de bytte en fastkilad ventil (fast på stängd...). Med tanke på att enbart materialet kostade ca 5-600 lär byte på de övriga ca 20 elementen bli rätt dyrt...G Granström2 skrev:Strömtransformatirn känn av hur mycket ström som flyter genom varje fas. Kopplar du på många elförbrukare på en av faserna kan det hända att det inte blir något utrymme kvar för elpatronen och då slår pannan av elpatronen tills den övriga förbrukningen på fasen blir mindre.
Bra att det finns installerat. Oljebrännaren drivs av ström från oljebrännartermostaten i pannan som i sin tur är kopplad till pannans överhettningsskydd.
Finns det termostater på elementen så är inne- eller utegivare knappast nödvändigt och ger ingen billigare uppvärmning.
Om inga elementtermostater kan en shuntstyrning för 3500 vara en bra ide.
Tänkte på det förresten, 3500 för materialet cirkus då? Lär ju ha minst en elektriker för att montera detta.G Granström2 skrev:Strömtransformatirn känn av hur mycket ström som flyter genom varje fas. Kopplar du på många elförbrukare på en av faserna kan det hända att det inte blir något utrymme kvar för elpatronen och då slår pannan av elpatronen tills den övriga förbrukningen på fasen blir mindre.
Bra att det finns installerat. Oljebrännaren drivs av ström från oljebrännartermostaten i pannan som i sin tur är kopplad till pannans överhettningsskydd.
Finns det termostater på elementen så är inne- eller utegivare knappast nödvändigt och ger ingen billigare uppvärmning.
Om inga elementtermostater kan en shuntstyrning för 3500 vara en bra ide.
Du kan t.ex köpa denna,
Den skruvas enkelt på befintlig shuntventil och drivs med stickpropp.
Sedan ställer du värmekurva direkt på motorn.
https://www.vvsobadrum.se/varme/shuntautomatik-1/smartcomfort-lk-110-shuntautomatik
Den skruvas enkelt på befintlig shuntventil och drivs med stickpropp.
Sedan ställer du värmekurva direkt på motorn.
https://www.vvsobadrum.se/varme/shuntautomatik-1/smartcomfort-lk-110-shuntautomatik
Jag monterade själv shunt automatik på samma panna. Finns ett litet dykrör för ena termostaten, den andra strapsar man på röret. Mortorn drivs med tranformator via stickpropp. Prylarna finns kvar och är till salu
Hittade en sån här också med ESBE, utegivareAndreas La Motte skrev:
https://www.vvsobadrum.se/varme/shuntautomatik-1/esbe-1/esbe-reglering-crc111
Hur mycket beräknade du att du sparade på shuntautomatiken? Bytte du bort pannan senare?slaskman skrev:
Knappast så stor besparing men skruva på mässingventiler hela tiden är inte roligtL lat skrev:
"Inomhusklimatet" blir ju klart sämre med större värmeförbrukning om alla rum skall hållas vid samma höga temperatur. Med elementtermostater kan man lätt ha rätt temperatur i varje rum för sig och därigenom spara energi. Tyvärr måste vattnet tömmas ur om man i lugn och ro ska byta alla ventiler på elementen till termostatdrivna. Härligt när det blir gjort och mässingen hamnat på skroten. Då kan man samtidigt plocka bort elementen och spola ur dem och värmeledningarna allt gammalt mörj.
Redigerat:
Vet inte hur många ggr det har sagts, termostarventiler KAN INTE reglera rumstemperaturen, deras funktion är endast att ta bort övertemperaturer. Shuntautomatiken kör ut lämply temperatur, termostatventilen stryper i tex köket om man tex bakar.G Granström2 skrev:
Vi har också funderat på att sätta in luft-vatten-värme. En tanke var FJV men insåg att det skulle bli på tok för dyrt och i stort sett samma uppvärmningskostnad, plus då avbetalning för installation på 60-70 000.slaskman skrev:
Om då luft-vatten är billigare på sikt så är ju det mer intressant. 80-100 000 för installation? Mer? Kanske bättre spara pengarna till det?