Hej!

Har köpt ett hus byggt 1927, 1 1/2 plan med delvis källare. I dagsläget har huset bara ett badrum, och vi önskar bygga till en toa eller till och med ett badrum till, lite beroende på kostnad och möjligheterna med rördragning osv. Huset har krypgrund. Nuvarande badrum ska också renoveras, då det är ca 30 år gammalt och behöver en uppfräschning. Våra funderingar är följande:

- Är den enklaste lösningen att dra befintliga rördragningar rakt uppåt och göra en toa/badrum i sovrummet ovanför befintligt badrum? Det hade varit bra, för då blir det ju en toa på ovanvåningen med, vilket jag tänker är skönt om man ska gå upp och gå på toa eller dricka på natten.
- Är det jätteopraktiskt att ha tvättstugan i källaren? Tänker att det kanske är skönt att ha gott om plats att hänga upp tvätten till tork. Eller är det jobbigt att springa i trappor med tvätt? Har barn, så det tvättas en del.
- Vi bor i en ganska stor lägenhet nu, som har badrum och WC, vilket är skönt. Räcker det med ett badrum i ett hus, eller ska man satsa på att göra ett till? Det är snedtak på ovanvåningen och öppet upp i nock, med ett loft så jag tänker att det kanske blir svårt att göra ett badrum där med tanke på tätskikt.

Bifogar bilder med planlösningen, med två förslag på var toa/badrum kan ligga.
 
  • Planritning av ett hus med markerade förslag på var nya toa/badrum kan placeras, inklusive befintligt badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning av hus med markerat förslag för placering av nytt badrum/toalett på övervåningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har inte riktigt öga för bra planlösningar, men tycker absolut att det räcker med ett badrum. Det skulle jag rekommendera att lägga på våningen med sovrum. En toalett till skulle jag dock absolut ha, då på nedervåningen.
Tvättstuga i källaren tycker jag är givet. Oavsett vad man har för maskiner så väsnas det en del och man vill ha lite yta att hänga upp och hantera tvätt på, då är det synd att ta av sällskapsytan på entréplan.
 
C C.Lundin skrev:
Jag har inte riktigt öga för bra planlösningar, men tycker absolut att det räcker med ett badrum. Det skulle jag rekommendera att lägga på våningen med sovrum. En toalett till skulle jag dock absolut ha, då på nedervåningen.
Tvättstuga i källaren tycker jag är givet. Oavsett vad man har för maskiner så väsnas det en del och man vill ha lite yta att hänga upp och hantera tvätt på, då är det synd att ta av sällskapsytan på entréplan.
Bra tanke med ljuden från maskinerna, det har du helt rätt i. Tack för dina tankar! :D
 
Jag skulle inte placera tvättstugan i källaren. Bor i tvåplanshus med tvätt på första plan, att springa i en trappa räcker. Skönt att ha tvätten på samma plan som köket. Jag skulle placerat tvätten i kontoret som du ritat.

Ett badrum kan räcka när barnet/barnen är små men när de blir större är det skönt att ha två duschutrymmen, speciellt på morgnarna. En idé är att placera en dusch i källaren och göra en toalett på ovanvåningen. Jag skulle isf placerat toan/badrummet mittemot hur du ritat. Som det är ritat nu kommer man nå toan genom sovrummet och det är inte så trevligt när det gäller ett barnrum/gästrum. Genom att placera toan på andra sidan och ha dörrarna från toan och sovrummet ut i hallen nyttjar man ytan bättre.
 
Ritning av en våningsplan med bad/toalett markerat till vänster och sovrum till höger, föreslagen dörrplacering och utrymmen för förråd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Såhär tänker jag mig. Bad/toa till vänster och sovrum till höger.
Om dörrarna går inåt så är det ingen som råkar krocka i hallen.

Vill ni ha alla förråd ochh garderober? Annars skulle det vara mysigt att ta bort dem och göra ett allrum.
 
M mindfreak skrev:
[bild]
Såhär tänker jag mig. Bad/toa till vänster och sovrum till höger.
Om dörrarna går inåt så är det ingen som råkar krocka i hallen.

Vill ni ha alla förråd ochh garderober? Annars skulle det vara mysigt att ta bort dem och göra ett allrum.
Detta har jag inte alls tänkt på. Smart! Kanske blir lurigt med avlopp och vatten dock...
 
Vatten och avlopp kan jag tyvärr inget om men om ni placerar tvättstugan i kontoret så blir ju toan/badet precis ovanför så man kan ju hoppas att det går.
 
M mindfreak skrev:
[bild]
Såhär tänker jag mig. Bad/toa till vänster och sovrum till höger.
Om dörrarna går inåt så är det ingen som råkar krocka i hallen.
När jag hade inne hantverkare för att bygga om i min förra lägenhet så stoppade de mig från att vända en dörrpost till ett sovrum så dörren skulle gå inåt, och berättade för att brandskyddsregler säger att man idag inte får installera sovrumsdörrar som går inåt (vilket jag tycker låter rimligt och accepterade).

Bor idag på 2 plan + källare. Sovrum på övre plan, kök och vardagsrum på bottenplan, allrum och tvättstuga i källaren. Är så nöjd med att ha tvättstugan i källaren. Maskinerna kan gå nattetid utan att de stör öht, och känns lyxigt att kunna använda källarens biyta till att ha ordentlig bänk att vika tvätt på och gott om utrymme för tvättlinor att hänga på!
 
BirgitS
M minimunk skrev:
När jag hade inne hantverkare för att bygga om i min förra lägenhet så stoppade de mig från att vända en dörrpost till ett sovrum så dörren skulle gå inåt, och berättade för att brandskyddsregler säger att man idag inte får installera sovrumsdörrar som går inåt (vilket jag tycker låter rimligt och accepterade).
Ska man tro folk i forumet som bygger hus så får de då bygglov på ritningar där sovrumsdörrarna går inåt.
 
Det är fullt tillåtet att rita sovrumsdörrar som går inåt. Har aldrig hört annat och har ritat min beskärda del bygglov. På jobbet sitter jag för tillfället med ett flerbostadsprojekt som omfattar 135 lägenheter och så gott som samtliga sovrumsdörrar i byggnaden öppnas in mot sovrummet.

Men det kan säkert finnas undantagsfall, dock inga jag kan exemplifiera.
 
  • Gilla
minimunk och 1 till
  • Laddar…
Dörrar i utrymningsvägar eller som man kan räkna med används av en större mängd människor ska öppnas utåt. Finns dock inga regler för sällan använda dörrar i övrigt och absolut inte innerdörrar i bostäder.
 
  • Gilla
minimunk
  • Laddar…
Vi har tvättstuga i källaren och små barn.
Bra: Bra utnyttjande av biyta.
Dåligt: Bökigt att bara slänga in en tvätt med barnen. Ett barn ska ha på sig sandaler, det andra kånkas ner för trappan. Sen måste man se till att de inte springer in i verkstaden med många spännande/farliga saker.

Men, det är väl lite av ett övergående problem.
 
  • Gilla
idanie
  • Laddar…
A andersgrebin skrev:
Vi har tvättstuga i källaren och små barn.
Bra: Bra utnyttjande av biyta.
Dåligt: Bökigt att bara slänga in en tvätt med barnen. Ett barn ska ha på sig sandaler, det andra kånkas ner för trappan. Sen måste man se till att de inte springer in i verkstaden med många spännande/farliga saker.

Men, det är väl lite av ett övergående problem.
Jo, det är sant. Sen låter ju maskinerna en del också, samt att det är skönt med plats att torka/vika tvätten på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.