A Abies koreana skrev:
Ja, det finns många goda skäl till att bevara skuggande träd men tyvärr verkar det inte tränga igenom den rådande uppfattningen att det skall vara sol till varje pris på så stor yta som möjligt. Jag förstår det inte, när värmeböljorna som numera kan bli både långvariga och heta sätter igång söker sig både djur och människor till skuggiga platser därför att vi mår ganska dåligt av den brännande solen och hettan dagtid.

-- klipp --

Så alla som har plats och möjlighet, plantera mera träd!
Ett av exemplen i webbinariet var ett uppdrag som Tyrens hade haft mot en kommunal fastighetsägare där utesitiuationen på en skola/förskola var för dålig - skolgården var en trädfri öken där pga situationen i övrigt temperaturerna en varm högsommardag beräknades kunna hamna en bra bit över 35 grader - då skulle barnen inte få vara ute därför att det finns en överhängande risk för värmeslag. Efter utredningen: plantera 8 större träd (säg 5 m höga) i strategiskt valda punkter
kunde mikroklimatet förbättras tillräckligt mycket.
 
  • Gilla
Kabe413 och 1 till
  • Laddar…
J Jorg skrev:
Vet grannen att det är just rhododendron? Tänker att för en icke trädgårdsvan person så ser den så här års inte ut som juvelen i kronan direkt, Grannen kan ju ha sett den som bara sly som ska rensas bort. Det är ju trots allt blomningen som är den största behållningen med rhododendron, så en möjlig kompromiss kan ju också vara att be dem vänta med att såga ner till senare nästa sommar.
Att det är rhododendron syns ganska så bra ... det är inte mycket annat som har blad av den sorten och dessutom vintertid. Kan man inte skilja på tagetes och ölandstok så iofs ... :)
 
  • Gilla
zapppa och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Så bra att ni kom överens!

Jag vill helst spara träd men är för äganderätt, inser att grannen får göra vad den vill på sin tomt vare sig det är att bevara eller fälla. Men nog gjorde det ont när förra grannen valde att asfaltera och fälla alla fruktträd när han flyttade in.
Det går att beräkna hur pass mycket varmare jämfört med innan det blev för er efter den dumheten....
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Jag förstår inte varför någon flyttar till villa utan att vara intresserad av trädgård. Men jag kan ju inte ändra andra.
 
L Leifenman skrev:
Det är det jag kanske är!
:seenoevil:
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
K Kabe413 skrev:
Hej

Någon som vet hur detta fungerar?
De har sålts en tomt brevid våran där det står massa stora fina bokar, lärk osv.
Vissa av dessa träd och buskar (rhododendron) hänger in över våran tomt. De skapar och ett naturligt insynsskydd mellan tomterna och skulle förandra känslan i området.

Min fråga är då har den rätt att ta ner dessa träd och buskar som växer mycket nära tomtgränsen och till stor del hänger över på min tomt? Vill gärna prata med dom men vill gärna veta lite vad som gäller innan. Vill gärna kunna kompromissa och ha en god sämja men vill också skydda det som är vårat.
HHHAAHAHAHAHA jag garvade länge åt detta här på kvällskvisten just sånt här som gör att jag valt att bosätta mig långt ut i storskogen, då slipper man sådana bekymmer

Men svar på din fråga : generellt så har kommunerna som regel att vissa stora träd (läs stora) med viss omkrets av lövtyp ex Ek får inte tas ner hur som helst, ännu värre är det om det anses vara en nyckelbiotop, då får du inte ens klippa gräset där.

Det är nog få träd som är skyddade av detta i trädgårdar. Insynsskydd är inget att ta hänsyn till om grannen vill ta ner träden på sin tomt, går rötterna över på din tomt så har du rätt att kapa dessa, likaså grenarna som hänger över.

Kanske blev du inte klokare av detta, hör med kommunen du bor i vad som gäller, men står träden (alltså själva stammen) på grannens tomt så är det inte till din fördel om du vill ha dem kvar dessvärre .
 
  • Arg
elpaco
  • Laddar…
hsd
Härlligt, en positiv inställning det bådar gott för framtiden :D
 
  • Gilla
Kabe413
  • Laddar…
K Kabe413 skrev:
Tack så mycket. De är ju ett kluster av stammar från lite olika ställen så ställa de likadant blir snudd på omöjligt. Även flytta blir nog svårt utan att såga bort en del större grenar...

Jag tog en bild inne i busken nu så ni kan se typ hur de ser ut
[bild]
Den ser ut att ha blad nertill inne i busken så då brukar de ta sig nästan garanterat om man sågar ner grenarna. Men om man det är flera buskar är det nog klurigt skulle jag säga
 
A Andyy skrev:
HHHAAHAHAHAHA jag garvade länge åt detta här på kvällskvisten just sånt här som gör att jag valt att bosätta mig långt ut i storskogen, då slipper man sådana bekymmer

Men svar på din fråga : generellt så har kommunerna som regel att vissa stora träd (läs stora) med viss omkrets av lövtyp ex Ek får inte tas ner hur som helst, ännu värre är det om det anses vara en nyckelbiotop, då får du inte ens klippa gräset där.

Det är nog få träd som är skyddade av detta i trädgårdar. Insynsskydd är inget att ta hänsyn till om grannen vill ta ner träden på sin tomt, går rötterna över på din tomt så har du rätt att kapa dessa, likaså grenarna som hänger över.

Kanske blev du inte klokare av detta, hör med kommunen du bor i vad som gäller, men står träden (alltså själva stammen) på grannens tomt så är det inte till din fördel om du vill ha dem kvar dessvärre .
Nä det verkar inte så. Det har jag klart för mig vid det här laget.

Ja man kanske skulle gömt sig i skogen istället :) tack för svar
 
Karlia Karlia skrev:
Jag förstår inte varför någon flyttar till villa utan att vara intresserad av trädgård.
Man kanske bara är less på att ha en massa grannproblem efter ett helt liv i flerfamiljshus och vill slippa allt sånt. Men ack vad man bedrog sig... :surprised:
 
  • Haha
  • Gilla
Heidina och 2 till
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Hrmrmm det finns en riktigt god orsak att verkligen vilja ha kvar stora träd och där nya små (nåja det finns ganska så stora
att köpa för plantering men det kostar) inte räcker till.

Det är om träden är placerade så att de skuggar huset och tomten under högsommardagarna.
Skuggan från träden håller nere högsta temperaturerna runt huset (och inne i det) kanske så mycket som 6 grader.
Den temperaturskillnaden är livsräddande för äldre och hjärtsjuka.

En läxa efter att ha lyssnat på ett Tyrens webinarium om (mikro-)klimat och översvämmningsrisker.
Nya småhusområden utslängda på en åker med tätt mellan husen, asfalt på gatan och och stenläggningar mellan hus och
gatan är inte vänliga för äldre och svårt sjuka. Man blir sittande inomhus i sin luftkonditionering.
Ja, jag håller med om att det är trevligt med träd på tomten. Jag har 10-15 träd på min tomt och tycker det är väldigt trevligt. Vid vårt förra hus hade vi en jättestor ek framför huset (tänk vårdträd) vilket var helt fantastiskt och jag skulle aldrig i livet ta ned ett sådant träd. Men nu var ju frågan om vad TS har för "rättigheter" när det gäller grannens träd, vilka är lika med noll.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Nu har detta ingen bäring på TS grundfråga, men om någon annan halkar förbi denna tråd kan det vara bra att veta.

Min granne fick inte ta ner sina träd p.g.a. biotopskyddet. I detta fall handlade det om stora träd, och fler än fem i rad. Det verkar finnas ett generellt förbud mot att fälla alléer. Här finns lite mer information: Biotopskydd i detaljplan.

(Och nej, det var inte jag som gjorde honom uppmärksam på detta. Jag hade gärna sett att iaf delar av träden fälldes.)
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Karlia
Alfredo Alfredo skrev:
Man kanske bara är less på att ha en massa grannproblem efter ett helt liv i flerfamiljshus och vill slippa allt sånt. Men ack vad man bedrog sig... :surprised:
Alltid de där grannarna.. Vill de inte såga ner träd vill de behålla dem. Så mycket enklare det vore om alla tänkte som jag!
 
Karlia Karlia skrev:
Jag förstår inte varför någon flyttar till villa utan att vara intresserad av trädgård. Men jag kan ju inte ändra andra.
Man vill inte ha grannar för nära inpå sig.
Man vill kunna gå ut på tomten utan att behöva sätta på sig mer än kanske en morgonrock.
Man vill ha plats för sin bil/ hobby/ verkstad.
Osv osv osv.
 
K Kirre2 skrev:
Man vill inte ha grannar för nära inpå sig.
Man vill kunna gå ut på tomten utan att behöva sätta på sig mer än kanske en morgonrock.
Man vill ha plats för sin bil/ hobby/ verkstad.
Osv osv osv.
Precis! Och allt det där härliga kan man få om man flyttar till landsbygden.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.