Jag skulle vilja se vad för slags stengolv ni har under era braskaminer.
Färger, mönster etc  :)

Vi kommer ha en grå braskamin av modell Contura.

Behöver tips och idéer.  :)
 
Har själv terakottafärgade klinkerplattor under braskaminen. Tycker dock det är snyggare med något mörkare/gråare stenparti en terakottafärgat. Dock är det ett rent h-vete att byta under kaminen då densamma helt måste plockas ned.
 
Vi har inte en kamin, men en murad öppen spis. Framför den ligger (snart) jämtlänsk "svart" (den är grå) kalksten i ett stycke.
 
Vi har valt svarta oglaserade plattor fr Höganäs, de ger en rå och spännande kontrast till ekparkett och braskamin i rostfritt stål fr Scanspis

TyraMyra
 
Vi har i v-rummet en grå LP-täljstenskamin med en grå sten under.
I köket har vi en Scanspis 4 i svart stål (plåt??), under den har vi en svart plåt.

Den grå stenen är helt klart  både snyggare och lättare att hålla ren. På den svarta plåten syns "allt" - den är inte helt lätt att hålla skinande fräsch. Om jag skulle gjort om valet idag så hade jag nog tagit en mörkt gråsvart sten under kaminen i köket, men nu får plåten hänga med ett tag till så får vi se...

Jag är glad för vårt val av kaminer, nu när vi hörde till de utvalda som var 24-timmar utan ström, tack vare dem kunde vi hålla värmen i huset och laga mat.
 
Vi har oxå en grå Contura med täljsten. Under har vi samma stora klinkerplattor (33*50) som i hallen och köket. Ljus-/mellangrå från Höganäs. Väldigt lyckat!
 
Så här ser det ut hos oss Vi har klinkers som e ganska lika täljstenarna
 
  • pelletskamininaction.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för alla era svar. Jättegulligt att ni orkar engagera er.
Det blir nog klinkers...fast det lutar mer åt det mörkgrå/svarta hållet. Även om jag inser att det inte alltid är så praktiskt....ja...vi har inte riktigt bestämt oss ännu :D
 
Tack för era svar. De är intressant och inspirerande att höra hur ni gjort.
Extra mycket tack till er som satt in bilder.
:)
 
Jag gjorde som Ernst och åkte ner till älven (Ljungan) och plockade ett gäng fina runda stenar, i färgerna vit/grått, och lite grövre sand.

Jag tog bort marmorplattan som var nedsänkt i golvet, lade ut en sandbäd för att täcka betongen. På med stenarna. Listade golvkanten med aluminiumlist för att täcka gamla skruvhål från den äldre mässinglisten.

Både frugan och jag blev helnöjd.
 
Vi har en Contura som står mitt i rummet med massivt furugolv under. Vi lade en glasskiva under - det blev jättebra, en plåt eller klinker hade blivit "för mycket" tror vi.
 
Vi har gjort lite annat - vi har valt att istället för att sänka ner så höjer vi upp istället. Brasmakinen på nedervåningen står på en liten uppmurad plattform täckt med gråa klinkers och kaminen på ovanvåningen på en slipad kalkstensplatta med fossiler i måttbeställd hos stenhuggeriet i Kinnekulle. Vi har sett hos fler att de väljer att ha allt i vår men jag tycker det är mkt snyggare att ha en upphöjd platta/plattform.

 
Jag har precis lagt Svart polerad Granit 30x30 som underlag för en Contura 660T.

kan nog bli lite skitaktigt med aska osv. men då får man välan städa isåfall.. ::)


funderar lite på stavmosaik bakom kaminen men priset avskräcker...1780/kvm

 
Vi valde att köra med standard plåten undetr Conturan som vi installerade förra veckan. Diskret och snyggt, tycker jag. Jag var rädd att kliner och annat kunde se överarbetat ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.