Läcker som ett såll in genom dörren på lite olika ställen.
Plockade därför bort fodret som satt runt dörren, samt första brädan innanför dörren för att kunna se lite bättre.
Kan då känna att det blåser rätt in på lite olika ställen. Framförallt längst ner till vänster. Samt så är de numrerade stenarna helt lösa!
Hur åtgärdar man detta?
Runt dörren tänker jag mig att man drevar så mycket man får plats med. Sen på utsidan tar jag bort plåtarna som sitter runt dörren, och tätar med någon mjukfog och sätter tillbaka plåten.

Men stenarna då?
Skulle man kunna plocka bort alla lösa bitar.
Sen göra en gjutform som jag försökte illustrera med det röda och gröna här nere. Den röda sitter mot tröskeln, och upp en bit. Gröna brädan sätter ner på stenarna med ett litet mellanrum till röda och upp en bit ovanför tröskeln. Då skulle man kunna hälla ner betong som kommer fylla hela utrymmet under tröskeln.
Skulle detta kunna fungera, eller hur gör man?


dorra7846411831f2f47.jpg

stenar4320405edf75af9b.jpg



gjuta1.jpg

gjuta2.jpg
 
Om det funkar att gjuta så som jag tänkte. Vad gjuter man med?
 
Jag rekommenderar expanderande finbetong till din gjutning. Försök få in en plast mellan tröskeln och betongen för att förhindra att trät suger fukt. Det är bättre om du fogar på insidan runt karmen
 
  • Gilla
Mortsken
  • Laddar…
Jag tog bort min gamla ruttna tröskel:

Nybetonggjuten tröskel framför en dörröppning, gamla ruttna delar synliga, hammare ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gjorde en enkel form som var högre än golvet om det blir översvämning i brunnen utanför och gjöt:

Nyutgjuten tröskel i betong med skyddsform av trä och verktyg på ett bygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen var det bara att lägga lite syllpapp och montera dörren:

Nyinstallerad dörr med hög tröskel och isolering nära golvet i ett renoverat rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Jag rekommenderar expanderande finbetong till din gjutning. Försök få in en plast mellan tröskeln och betongen för att förhindra att trät suger fukt. Det är bättre om du fogar på insidan runt karmen
Plast kan jag lätt få in där bitarna är lösa och plockas bort. Men där det fortfarande sitter lär det ju bli värre.
Eller tycker du jag bör slå bort allt?

Känns som man vill ha något som är rätt så flytande, så det rinner ner och tätar ordentligt överallt.

Du tänker fogskum då eller?
 
Redigerat:
P-plats P-plats skrev:
Jag tog bort min gamla ruttna tröskel:

[bild]

Gjorde en enkel form som var högre än golvet om det blir översvämning i brunnen utanför och gjöt:

[bild]

Sen var det bara att lägga lite syllpapp och montera dörren:

[bild]
Lite större projekt än jag tänkte mig :)
Tror inte det är något fel på tröskeln, och dörren vill jag inte byta om jag kan undvika det.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Varför inte rensa under tröskeln, så det går att få dit plastkilar, en bunt i varje ände.
Så karmaen + tröskeln får ett par oorganiska, ej vattensugande, stöd att vila på.
Och sedan skumma med PU runt om, liksom @P-plats har gjort här ovan,
fast skumma även under.

Plastkilar:
[bild]
[länk]
Det skulle jag absolut kunna börja att testa. Låter betydligt enklare.
 
lossade ett par av stenarna som var lösa. Då kom man åt in bakom de andra.
Så fyllde utrymmet där bakom och fram med fogskum.
IMG_20201216_105902.jpg

Ska byta plåtarna sidan om dörren på utsidan om ett tag.
Så då tänker jag mig att jag fogar runt om dörren också.
Känns bra redan nu, så det blev en ordentlig skillnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.