Vi är i en situation där det ev. är lite känsligt att fråga banken direkt, skulle vara skönt att veta lite mer om vad som gäller innan samtalet så att säga. Lite långdragen historia hoppas någon orkar läsa hela :giggle:

Vi har börjat med processen att bygga ett hus med totalentreprenad, på en tomt med toppen läge i en av de större städerna i landet. Vi har fått startbesked från kommunen och har ett möte med banken imorgon där byggnadskreditivet ska läggas upp/ börja kunna användas. Markarbeten börjar snart. Inflyttningen ska ske i juni.

Produktionskostnadskalkylen ligger på drygt 6,5 mio kr med en egen instats av nära 25%. Vår bank börjar med H och slutar på andelsbanken.

Nu till saken: i stället för att fortsätta jobba vill jag helst börja plugga till läkare nästa höst. Jag har kommit in mot förmodan och har all CSN kvar att ta ut under studietiden (kan skjuta upp studiestart till hösten).

Vi skulle enligt oss själva ha råd med det då partnern tjänar väldigt bra i ett säkert jobb. Vi har två barn i förskoleålder. Just nu är jag hemma med barnen helt pga corona, tar ut knappt någon föräldrapenning alls (mindre än det blir CSN), och vi har mycket höga boendekostnader pga temporärt hyresvilla under byggtiden (signifikant högre än vad det blir sen med vårt eget hus). Men vi klarar oss ändå väldigt bra ekonomiskt och har en rätt hög levnadsstandard, köper mest ekologiskt osv eller hur man nu ska förklara det :rofl:

Kommer banken vägra ge oss bolån/ tvinga oss att sälja huset när det blir dags för att ändra byggnadskreditivet till bolån på sommaren, om jag ska börja plugga istället för att jobba heltid?

Hur tänker banken?
Är det någonting banken tar hänsyn till när de ger lånelöfte att folk får ändrade livsomständigheter, kan bli arbetslösa eller bli gravida eller sjuka, eller då börjar plugga? Spelar det roll vad det är man pluggar/ att läkare inte har så stor risk att bli arbetslösa när de har pluggat klart?

Jättetacksam om någon här har lite insyn i hur "banken" resonerar, eller generellt hur det går till när man har byggnadskreditiv och omständigheterna har förändrat sig när det är dags att lägga om till bolån sedan! :heart:
 
Om du inte har slutat arbeta när ni lägger om till bolån skulle jag inte berätta om framtiden för banken för om ni har otur kan det vara en ruskig paragrafryttare på banken som börjar krångla...
 
Till saken hör att jag pga andra omständigheter måste sluta på mitt jobb i maj eller juni (kan ta föräldradagar mellan jobb och studier) och banken då förmodligen får reda på det i alla fall :rolleyes:
 
Tala är silver... Om dom inte frågar..,
 
Jo det vore absolut det smidigaste om det aldrig kom upp! Men skulle helst vilja vara beredd på worst case liksom.

Går banken igenom ens ekonomin vid överföring till bolån lika noggrant som de gjorde vid lånelöfte/ byggnadskreditivet?
Kan det hända att de vägrar bolån fast man har ett byggnadskreditiv, hur vanligt är det? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.