K Kabe413 skrev:
Ok så ni har hängt upp er på ordvalet. Ledsen för det.
En kompromiss som i att när de vill ha min välvilja så kan jag ha det istället för motvilja där jag vänder på klacken och hånskrattar....
Är inte folk intresserade av att kunna prata med sina grannar?
Du har noll rätt att bli sur på dem om dom väljer att ta ner buskarna. En kompromiss hade varit om du hade varit sur på att dom hänger över och grannen erbjöd sig att klippa eller ta hand om fallna löv. Tycket också det är intressant att du skriver att du vill bevara något som är erat. Vilket det ju inte är då det är grannens tomt.

Eller du menar på fullaste alvar att dom ska behöva ha skit på sin tomt som dom då inte vill ha för att bevara grannsämjan?

Att prata med grannen som många skriver låter ju som det normala att göra. Väljer dom ändå att såga ner så är det bara att gilla läget och fixa ett eget insynsskydd. Att tjura över en sån sak låter ju ofantligt barnsligt
 
  • Gilla
pippii långstrump och 2 till
  • Laddar…
S Stego1 skrev:
Det är rätt roligt ändå. Vilka inteproblem vi svenskar ägnar oss åt. Jag får inte ihop problematiken här. I de flesta fall gnyr folk över att grannens träd/buskar hänger in på egen tomt och ylar om borttagning. Här blev det plötsligt tvärtom. Plantera nya träd/buskar. Det finns snabbväxande sorter så några 40 år behöver du inte vänta.
Till alla:
Istället för att hålla på med småsaker, lyft blicken och se vart samhället är påväg och hjälp till att styra det rätt. Men sådana frågor hukar sig svensken för och protesterar aldrig mot de ständiga försämringar som dyvlas på oss. Detta borde uppta mer tid än en buske elker träd i en tomtgräns.
Och de enda frågor du ägnar dig åt är politik? Vad gör du ens då på ett byggforum?
Här snackar vi riktigt gamla träd och buskar, det är inga småsaker, det är livet. Ska man bara låta dessa vackra buskar gå åt skogen? Hur mycket energi krävs för det, maskiner, lastbilar och allt?
Tänk vilken nytta dessa träd och buskar gör för klimatet och miljön när de står där år ut och år in. Samt vilken nytta de gör för människor med sin skönhet.
Om TS lyckas bevara dessa buskar gör hon oss alla en tjänst, vare sig de blir kvar på grannens tomt eller flyttas till hens egen tomt.
Jag ser med spänning fram emot vad som hända skall.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vilken härlig tråd


Kan en möjlig lösning vara att du förklarar det du skrev om insynsskydd och det, för nya grannarna, och att du är villig att själv stå för nedtagningen senare om dom inte skulle hålla med dej, mot att dom få stå kvar åtminstone tills huset och tomtplaneringen är klart.

Alternativt att du (också) kan stå för en gallring.




(Var med om något liknande när jag köpte tomt 2004, en fd trädgårdsmästare i området gav mej då tipset att inte ta ner för mycket innan jag ”bott in mej”, istället har han hjälpt mej ta ner träd/buskar genom åren ,och det är jag tacksam för idag. Hade haft områdets enda kalhygge annars..)





Uppdatera gärna hur det går.
 
Redigerat:
  • Gilla
Johanna wicksell och 3 till
  • Laddar…
K Kabe413 skrev:
Hej

Någon som vet hur detta fungerar?
De har sålts en tomt brevid våran där det står massa stora fina bokar, lärk osv.
Vissa av dessa träd och buskar (rhododendron) hänger in över våran tomt. De skapar och ett naturligt insynsskydd mellan tomterna och skulle förandra känslan i området.

Min fråga är då har den rätt att ta ner dessa träd och buskar som växer mycket nära tomtgränsen och till stor del hänger över på min tomt? Vill gärna prata med dom men vill gärna veta lite vad som gäller innan. Vill gärna kunna kompromissa och ha en god sämja men vill också skydda det som är vårat.
hej. kanske grannen tror att du giller inte att busken hänger på din tomt, säg till dem att du giller busken och be de snällt att behålla den speciellt att bara roterna i deras tomt och hela busken hos dig, även kanske de blir glada på köpet.. jag är intresserad att veta var grannen tycker.. tänker på den fina rhododendron
 
K Kabe413 skrev:
Ja alla brukar ju vilja ha insynsskydd faktiskt. Eller minst något som delar av trädgårdarna. Jag väntar bara på att de ska komma förbi sin tomt så jag kan ge mig ut och hejja på dom
Ska bli så intressant att höra resultatet, när du äntligen får möjlighet att prata med dina grannar! Det kan ju finnas en möjlighet att de också ser fördelar med att behålla, alternativt ge dig möjlighet att flytta, en del av dessa fina buskar. Det är ju bara att hoppas att buskarna inte inkräktar/ står i vägen för deras kommande husbygge...
 
Står de ivägen för huset är det väl inte mycket att göra. Men ta kontakt med dem så fort som möjligt, de kanske bara skickar dit en firma att röja!
 
K Kabe413 skrev:
Här är underverket ;) fortsätter en bra bit upp mot skogen men där stor en del på min sida...[bild]
Förstår att du vill behålla den. Men om den är precis i tomtgränsen så borde dom inte ta ner den. Skulle dom mot förmodan göra det så istället för att köra den till tippen så frågar du om du kan få den
 
  • Gilla
Kabe413
  • Laddar…
K Kabe413 skrev:
Vi snackar rhododendron som är cirka 5m höga
En minigrävare så kan du flytta även den storleken.
 
  • Gilla
Kabe413 och 1 till
  • Laddar…
A Anette Jonsson skrev:
Förstår att du vill behålla den. Men om den är precis i tomtgränsen så borde dom inte ta ner den. Skulle dom mot förmodan göra det så istället för att köra den till tippen så frågar du om du kan få den
Tyvärr finns det ingen vett och etikett som styr, det finns bara lagar. Begreppet "borde" gäller inte.

Jag pratade med min kommun om ett liknande ärende (dock staket och mur) och de hävdade som en papegoja att det inte finns någon tomtgräns (i rättslig mening).

Vad som finns är två fastigheter bredvid varandra, punkt. Det finns en ägare till staket/mur/rhododendron. Antingen står dessa på rätt fastighet, eller inte. De är fastighetstillbehör som inte byter ägare oavsett om de skulle stå 10 meter in på grannens tomt.
 
Sådär! Nu har jag pratat med en av dom. Mycket trevlig o skön person. Glad och nöjd att det är dom som ska bygga.

Det råkade också vara så att de just höll på med träden så det var naturligt att falla in på ämnet. Han undrade om jag ville ha ved :) De allra flesta träd som de markerat stod där eller nära där de skulle placera sitt hus. Detaljplan tillät inte att ha huset på annat ställe än där. Lärkträdet som hänger över till mig stod i vägen som jag misstänkt för maskiner som skulle upp på tomten och de va lite osäkra på om de skulle skymma deras utsikt med.
Det trädet planterades de som sålde tomten till dom, som också bor kvar som är min granne och kommer bli deras granne. De är som ni förstår äldre och har en anknytning till de så jag frågade om jag fick köpa stammen av dom kapa ner och åka till en såg där de blir plankor av dom. Så kan jag snickra något av de så de kan få ha kvar lite av sitt träd de planterade som barn. Och jag får chansen att lära mig något nytt. Torka virke har jag aldrig gjort :)

Också tills sist rhododendron. De verkade posetiva till att dom skulle vara kvar. De skulle bli tomt utan dom och de gillade och ett insynsskydd mellan tomterna. Men även där ville deras byggare komma förbi med maskiner. Jag nämnde för dom som många gjort här att dom är lätta att flytta speciellt med stora maskiner. Eller sätta tillbaka på samma ställe när dom är klara.. de sa att de skulle se hur de kunde lösa det men de ville ha kvar dom om det var möjligt. Glada besked med andra ord! :D bättre svar kan man ju knappt önska!

Tack till alla som har engagerat sig och haft goda råd och tankar! Mycket uppskattat.
Och va härligt att det finns fler här som älskar träd och buskar och uppskattat värdet träd som vuxit årtionden och står majestätiskt över jorden.
 
  • Gilla
  • Älska
KarolinaA och 22 till
  • Laddar…
Karlia
Så bra att ni kom överens!

Jag vill helst spara träd men är för äganderätt, inser att grannen får göra vad den vill på sin tomt vare sig det är att bevara eller fälla. Men nog gjorde det ont när förra grannen valde att asfaltera och fälla alla fruktträd när han flyttade in.
 
  • Gilla
  • Ledsen
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
K Kabe413 skrev:
Haha som vadå?
Frun?
 
M Maledictus skrev:
Det är klart att grannen har rätt att ta ned sina egna träd.

Plantera egna träd så har du full kontroll på ditt insynsskydd.
Hrmrmm det finns en riktigt god orsak att verkligen vilja ha kvar stora träd och där nya små (nåja det finns ganska så stora
att köpa för plantering men det kostar) inte räcker till.

Det är om träden är placerade så att de skuggar huset och tomten under högsommardagarna.
Skuggan från träden håller nere högsta temperaturerna runt huset (och inne i det) kanske så mycket som 6 grader.
Den temperaturskillnaden är livsräddande för äldre och hjärtsjuka.

En läxa efter att ha lyssnat på ett Tyrens webinarium om (mikro-)klimat och översvämmningsrisker.
Nya småhusområden utslängda på en åker med tätt mellan husen, asfalt på gatan och och stenläggningar mellan hus och
gatan är inte vänliga för äldre och svårt sjuka. Man blir sittande inomhus i sin luftkonditionering.
 
  • Gilla
polloq och 2 till
  • Laddar…
S skaraborgsfakir skrev:
Hrmrmm det finns en riktigt god orsak att verkligen vilja ha kvar stora träd och där nya små (nåja det finns ganska så stora
att köpa för plantering men det kostar) inte räcker till.
Ja, det finns många goda skäl till att bevara skuggande träd men tyvärr verkar det inte tränga igenom den rådande uppfattningen att det skall vara sol till varje pris på så stor yta som möjligt. Jag förstår det inte, när värmeböljorna som numera kan bli både långvariga och heta sätter igång söker sig både djur och människor till skuggiga platser därför att vi mår ganska dåligt av den brännande solen och hettan dagtid.

I husen blir det olidligt hett om solen ligger på hela dagen och svårt att sova på nätterna.

Willis Carrier, den unge ingenjören som 1902 uppfann AC kunde väl aldrig ana att hans uppfinning på 2000 talet skulle skapa en sådan efterfrågan. IEA beräknar att vi 2050 kommer att ha 5,6 miljarder luftkonditioneringsaggregat i den rikare delen av världen.

Så alla som har plats och möjlighet, plantera mera träd!
 
Redigerat:
  • Gilla
polloq och 2 till
  • Laddar…
K Kabe413 skrev:
Tur att inte du är min granne
Det är det jag kanske är!
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.