Hej

Har tagit in en firma för att göra om vårt kök hemma. Allt nytt och få även kakling och el.

Nu när bygg/el gjort ”det sista” enligt sig själva har de fogat (mycket okänsligt och med smutsiga fingrar) runt vissa uttag och brytare. Ibland bara delad av uttag och brytare.

Mån fråga är varför man fogar i kök, är det enl. Någon standard och om så är detta en fogning fler än jag inte accepterar, se bilder?

Vad hade ni gjort, vänt er med till byggarna?

tack

Fredric
 
  • Vit dubbel eluttag med slarvig fogning och smuts runt kanterna, mot kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slarvig fogning kring vit ljusbrytare och uttag på kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dåligt utförd fogning kring ett eluttag i kaklat kök, med synliga smutsfläckar och ojämn fogmassa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
blackarrow
  • Laddar…
Sådär gör man bara om man misslyckats med kaklingen och behöver släta över det, så att säga.
 
  • Gilla
Lassebo och 4 till
  • Laddar…
Skulle gissa på att plattsättaren tagit för stora hål då Renovation serien inte är så förlåtande för att sedan lösa problemet vilket inte blev så snyggt...
 
  • Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Hej
Så ska de verkligen inte de ut. Ser ut som om dom gjort för stora hål i kaklet o sen satt brytaren i hålet. O sen fogat för att täcka springan. Hålet i kaklet ska ju vara mindre än brytaren. Det ser hemskt ut. Tyvärr
 
Fyfan
Antingen byta plattorna eller byta till andra apparater.
 
E
Här finns en rätt lösning samt en rimlig.

Vit tapetskydd från Renova för strömbrytare eller vägguttag, isolerad på vit bakgrund.

Som någon skrev så är Renova icke förlåtande.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Här finns en rätt lösning samt en rimlig.

[bild]

Som någon skrev så är Renova icke förlåtande.
finns ej till vägguttag vad jag vet.
 
Tack för alla svar! Då är jag inte fel ute låter det som att jag tycker det ser ut som skit när allt är nytt! Lösning att be dem ta bort kaklet runt hålet och göra om och göra rätt? Stor arbetsinsats eller något erfarna hantverkare löser enkelt?!
 
F Fredric87 skrev:
Tack för alla svar! Då är jag inte fel ute låter det som att jag tycker det ser ut som skit när allt är nytt! Lösning att be dem ta bort kaklet runt hålet och göra om och göra rätt? Stor arbetsinsats eller något erfarna hantverkare löser enkelt?!
Jag skulle kräva detta då som gammal fotograf och grafisk formgivare (numera elektriker) skulle störa mig på både eventuella tapetskydd och silikon. En duktig plattsättare löser detta.
 
E
F Fredric87 skrev:
Tack för alla svar! Då är jag inte fel ute låter det som att jag tycker det ser ut som skit när allt är nytt! Lösning att be dem ta bort kaklet runt hålet och göra om och göra rätt? Stor arbetsinsats eller något erfarna hantverkare löser enkelt?!
Ja, gör då om det. Frågan vilka mått de som sågade fick, man har som sagt väldigt små toleranser med denna serie. Men har du någon totalentreprenör så ska ju allt klaffa.

Har du separat tagit in firmor kan det vara värre.
 
Har totalentreprenad och en projektledare som skall styra och synka allt så det är miss i kommunikationen in house så att säga hos byggföretaget.
 
JanneJanne123
Hur ser resten av kaklingen ut? Strömbrytarna är ju katastrof, men tycker även det ser ut som att fogningen har lite i övrigt att önska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.