Hej. Går i tankarna att köpa en obebyggd fastighet där hälften är odlingsmark och andra halvan är slyskog. Jag kommer då isf att söka bygglov för att få bygga på den delen med sly. Men frågan är då, får jag förstora tomtmarken på bekostnad av åkermark?
Det handlar om ca 40x10m

Mvh Dennis
 
400kvm är ingen ytstorlek för odlingsmark. Hur stor är fastigheten du vill köpa och är den redan avstyckad?
 
Marken tot ca 1,8 hektar. Varav den tänkta bostadsmarken ca 1500m2. Det är alltså så att jag tycker tomten blir lite nätt och vill göra den större
 
Används odlingsmarken till något i dag? Det finns säkert regler som förbjuder, men jag har svårt att se att någon uppmärksammar att du råkar köra gräsklipparen några meter ut på en lägda i träda.
 
useless useless skrev:
Används odlingsmarken till något i dag? Det finns säkert regler som förbjuder, men jag har svårt att se att någon uppmärksammar att du råkar köra gräsklipparen några meter ut på en läg
useless useless skrev:
Används odlingsmarken till något i dag? Det finns säkert regler som förbjuder, men jag har svårt att se att någon uppmärksammar att du råkar köra gräsklipparen några meter ut på en lägda i träda.

Ja. Den hänger samman med en större åker som slås och brukas. Jag tror inte bonden har så stora invändningar då det blir en marginell minskning isf.
Men det jag har svårt att få ihop i mitt huvud är det här med tomt, måste jag stycka av en tomt på min egen mark för att klassa om till tomtmark eller kan man bebygga ändå?
 
Om du alls får stycka av 1,5 ha (det är lite i största laget för en tomt, men för litet för en lantbruksfastighet) skulle jag tippa att det klassas som småhus med tomtmark. Och då lär du väl kunna göra gräsmatta av allt om du vill, men det skasom sagt inte uteslutas att lantmäteriet säger nej till att ta med någon åkermark alls i avstyckningen.
 
Så då måste man alltså stycka av för tomt? Jag tänker att om jag köper hela fastigheten borde det ju inte behövas någon avstyckning? Utan söker bygglov sedan på den lämpliga tomtdelen som jag sedan utökar något. Men känns som jag har fått nått här om bakfoten...
 
Jaha, så det är redan en så liten fastighet som 1,8 ha? Obebyggd!? Det låter ovanligt. Men visst kan du köpa hela den då, det finns ju inget skäl att dela den ytterligare.
 
Jag har varit otydlig här, sorry för detta.
Marken är en del av en fastighet så det är väll inte en egen fastighet så att säga.
den har ett tilläggsnummer tex 43:4 3, där trean är tilläggsnumret.

Jag vill alltså köpa hela den tilläggsfastigheten på 1,8 hektar och anlägga hus på den lämpliga delen för att sedan ta lite mer "tomtmark" i beslag.

Tack för svar! Mvh Dennis
 
SarB
D denno skrev:
Jag har varit otydlig här, sorry för detta.
Marken är en del av en fastighet så det är väll inte en egen fastighet så att säga.
den har ett tilläggsnummer tex 43:4 3, där trean är tilläggsnumret.

Jag vill alltså köpa hela den tilläggsfastigheten på 1,8 hektar och anlägga hus på den lämpliga delen för att sedan ta lite mer "tomtmark" i beslag.

Tack för svar! Mvh Dennis
Du vill alltså köpa ett skifte av en lantbruksfastighet och då stycka av det skiftet?
Om det bara är mindre åker på det skiftet så gör det sig förmodligen bättre som en stor bostadsfastighet om du får bygglov på den än som ett litet skifte i en större lantbruksfastighet. I detta specifika fall tror jag inte att åkern kommer betraktas som särskilt skyddsvärd, men det beror lite på hur stamfastigheten ser ut i övrigt. När det är så små skiften det handlar om går det i regel att argumentera för att det är bättre att göra bostad av skiftet med hjälp av 3:9 FBL.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.