J Stormfrog skrev:
Jag förstår inte vad du försöker åstadkomma med ditt inlägg.
J Stormfrog skrev:
Inlägget handlar om att hitta ett tillvägagångssätt som ökar chanserna att få dispens till strandskyddet, något som jag tror både jag och andra kan ha nytta av.
Mitt svar handlade om att jag tycker att det är hycklande att vara för något av princip, men mot det när man själv drabbas. Visst kan man se på det i en gråskala, men faktum är att vi har det system vi har och enligt det är dina chanser här (om jag minns rätt) minimala. Och det oavsett om du anser att systemets upphovsmän haft goda föresatser eller ej.

Jag tror också att många skulle ha nytta av större dispensmöjligheter, men dessa är mycket små, varför jag tror att det är bättre att få fler att verka för ett liberalare system.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
J Stormfrog skrev:
Jag förstår inte vad du försöker åstadkomma med ditt inlägg. Strandskyddet, liksom majoriteten av många politiska initiativ, är i tanken god men har misslyckas i sitt genomförande. I sin iver att skydda har det skapat andra problem som inte var det ursprungliga syftet med strandskyddet - tex att förhindra bebyggelse på platser som varken är av intresse för allmänheten eller har skyddsvärda naturvärden. Det är inte riktigt så enkelt att allt bara är svart eller vitt. Mika personliga åsikter om strandskyddet har dessutom inte speciellt mycket med detta att göra. Inlägget handlar om att hitta ett tillvägagångssätt som ökar chanserna att få dispens till strandskyddet, något som jag tror både jag och andra kan ha nytta av.
Utan att vara den som är den så tror jag att du har ganska goda chanser att få dispens om du hittar en strandtomt som är sådan att den inte är av intresse för allmänheten eller har skyddsvärda naturvärden.
 
B
Gräv ner trekammar brunn med infiltration på stranden så fixar kommunen direkt ett godkännande av anläggning samt att du beviljas strandskyddsdispens med automatik. Det är prövat i verkligheten.
Enligt sakkunniga här på forat, så är det helt OK och enligt praxis, eftersom det som det får förstås anses som ett angeläget allmänt intresse att gräva avloppsanläggning där.
 
  • Haha
  • Arg
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
B nord123 skrev:
Gräv ner trekammar brunn med infiltration på stranden så fixar kommunen direkt ett godkännande av anläggning samt att du beviljas strandskyddsdispens med automatik. Det är prövat i verkligheten.
Enligt sakkunniga här på forat, så är det helt OK och enligt praxis, eftersom det som det får förstås anses som ett angeläget allmänt intresse att gräva avloppsanläggning där.
Nu är jag däremot den som är den. En källhänvisning på det påståendet vore på sin plats.
 
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
SarB
G gravedigger skrev:
Nu är jag däremot den som är den. En källhänvisning på det påståendet vore på sin plats.
Han är butthurt eftersom någon utan att kolla med honom har anlagt avlopp till sin fastighet på hans mark inom strandskydd och kommunen har som jag fattat det lämnat dispens i efterhand. Vi är några som då sagt att det givetvis var fel av grannen att göra så men att det kan innebära att grannen ändå får servitut tvångsvis för avloppet. Med amdra ord handlade det om något annat.
 
B
SarB SarB skrev:
Han är butthurt eftersom någon utan att kolla med honom har anlagt avlopp till sin fastighet på hans mark inom strandskydd och kommunen har som jag fattat det lämnat dispens i efterhand. Vi är några som då sagt att det givetvis var fel av grannen att göra så men att det kan innebära att grannen ändå får servitut
Jag ville bara vara behjälplig TS. Med tillvägagångssätt och taktik för att ansöka om dispens från utökat strandskydd.
Detta är ett exempel från verkligheten som fungerar bevisligen. Snabbt och enkelt .enligt praxis.
Fråga ingen utan gräv en olaglig anläggning på stranden.
Sen snackar du med kommunen så fixar de snabbt och enkelt en strandskyddsdispens som gäller för all framtid på strandmarken.
Lätt som en plätt. Utmärkt . Du behöver inte ens ange några särskilda skäl heller.
SarB & Nils ST har vitsordat att det är helt i sin ordning och enligt miljöbalken samt Sveriges grundlag.
 
SarB
B nord123 skrev:
Jag ville bara vara behjälplig TS. Med tillvägagångssätt och taktik för att ansöka om dispens från utökat strandskydd.
Detta är ett exempel från verkligheten som fungerar bevisligen. Snabbt och enkelt .enligt praxis.
Fråga ingen utan gräv en olaglig anläggning på stranden.
Sen snackar du med kommunen så fixar de snabbt och enkelt en strandskyddsdispens som gäller för all framtid på strandmarken.
Lätt som en plätt. Utmärkt . Du behöver inte ens ange några särskilda skäl heller.
SarB & Nils ST har vitsordat att det är helt i sin ordning och enligt miljöbalken samt Sveriges grundlag.
Det har ingen av oss vitsordat vad jag vet. Vågar inte lova något från @Nils ST s sida såklart. Det är inte riktigt trevlig stil av dig att hålla på att sprida felaktig information om andras uttalanden bara för att du är sur.
 
N
SarB SarB skrev:
Det har ingen av oss vitsordat vad jag vet. Vågar inte lova något från @Nils ST s sida såklart. Det är inte riktigt trevlig stil av dig att hålla på att sprida felaktig information om andras uttalanden bara för att du är sur.
Kan bara instämma. Vad jag sagt är att det tyvärr Ibland är lättare att få tillåtelse efter man gjort något än innan. Har verkligen inte uppmanat att göra just så. Det är ju även mycket annat som styr. Behövs avlopp och det inte finns något annat sätt att lösa det på så bör man få strandskyddsdispens, inget konstigt med det.
 
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.