Men har du klart för dig vilka summor det kan handla om för en utgrävning? Och tidsaspekten?

Det blir lätt miljonbelopp.
 
H hempularen skrev:
Men har du klart för dig vilka summor det kan handla om för en utgrävning? Och tidsaspekten?

Det blir lätt miljonbelopp.
Att det lätt skulle bli miljonbelopp skulle jag gärna vilja ha en källa och referens på. I kontakt med länsstyrelsen så kunde de givetvis inte lova något men då nämndes lite grann som ett skräckexempel att det kunde bli tal om några hundratusen kronor och då får vi ta in det i kalkylen för priset på fastigheten tänker jag. Och tidsmässigt så är 1-2 år acceptabelt då vi ändå har andra delar på fastigheten som vi vill utveckla och förbättra under tiden. Det tråkiga är om det blir ett nej och återställ (och givetvis om det blir en utgrävning som kostar miljoner och tar 10 år).
 
K
En användare på forumet har varit med om att länsstyrelsen har påbörjat en utgrävning i hans trädgård då han stötte på en stenmur när han grävde.
Hittar dock inte tråden nu.
 
M
B BobbyMel skrev:
Att det lätt skulle bli miljonbelopp skulle jag gärna vilja ha en källa och referens på. I kontakt med länsstyrelsen så kunde de givetvis inte lova något men då nämndes lite grann som ett skräckexempel att det kunde bli tal om några hundratusen kronor och då får vi ta in det i kalkylen för priset på fastigheten tänker jag. Och tidsmässigt så är 1-2 år acceptabelt då vi ändå har andra delar på fastigheten som vi vill utveckla och förbättra under tiden. Det tråkiga är om det blir ett nej och återställ (och givetvis om det blir en utgrävning som kostar miljoner och tar 10 år).
Hur stor är din tomt? Jag tittade på en tomt som man kan stycka till 4 tomter, så du kan säga att den va runt 3000 kvadrat. Tidigare ägaren hade gjort förundersökning om kostnaderna för att gräva fram fornlämningar innan tomten går att bebyggas och det va ca 1 miljon kr. Så om din tomt är mindre och om du vet att det är begränsad yta du behöver gräva på så tror jag inte det behöver kosta i närheten av 1 miljon.
 
Har en kompis som köpte en obebyggd tomt med fornminne på i syfte att bygga ett hus. Länsstyrelsen beslutade att han inte fick bygga hus på någon del av tomten. Det gick mycket tid till spillo för honom och de byggde på ett annat ställe. Tomten blev ju dessutom värdelös, men jag tror att han kunde häva köpet på något sätt. Men det blev ju väldigt bökigt!
 
enligt min erfarenhet från tomter med fornminnen skulle jag vara försiktig. På golfklubben såldes man mark som grävdes ur pga av fornminne. det kostade 1 miljon för en yta som motsvarar ca 3 tomter (1500 m2 styck).
Vi pratade om även sälja mer mark för någon tomt till och det skulle vara lika dyrt oavsett storlek på utgrävd yta.
 
M
trähandtag trähandtag skrev:
enligt min erfarenhet från tomter med fornminnen skulle jag vara försiktig. På golfklubben såldes man mark som grävdes ur pga av fornminne. det kostade 1 miljon för en yta som motsvarar ca 3 tomter (1500 m2 styck).
Vi pratade om även sälja mer mark för någon tomt till och det skulle vara lika dyrt oavsett storlek på utgrävd yta.
Du har nog rätt där, för jag minns att en del av kostnaden hade en maxgräns på x ggr BNP.....
 
Nissens
B BobbyMel skrev:
Tack @BirgitS

Det handlar om en fornlämning som definieras som en Hög. När vi kontaktat kommunen så hänvisar de endast till länsstyrelsen. Enligt dokumentation hos Riksantikvarieämbetet så har det grävts tidigare och då påträffade man stora stenhällar.

Så risken att man hittar något är ganska stor. Så då funderar jag över risken att man inte får göra några markarbeten alls eller att om man börjar gräva, hittar fynd och sedan inte får slutföra sitt bygge utan istället får återställa och därmed inte får någon utbyggnad eller uteplats/trädäck.
Men ”stenhällar” är väl inte fornlämningar? Det är ju något naturen skapat...
 
SarB
Nissens Nissens skrev:
Men ”stenhällar” är väl inte fornlämningar? Det är ju något naturen skapat...
Har sett flera fornlämningar bestående av stenhällar vill jag minnas, så nog utgör det en fornlämning.
 
Nissens
SarB SarB skrev:
Har sett flera fornlämningar bestående av stenhällar vill jag minnas, så nog utgör det en fornlämning.
Stenhällar är något naturen skapat, gör man ristningar på en sådan så heter de ristningarna hällristningar.
Att hällristningar är fornminnen är självklart, men att stenhällar skulle vara det har jag väldigt svårt att tro.
 
SarB
Nissens Nissens skrev:
Stenhällar är något naturen skapat, gör man ristningar på en sådan så heter de ristningarna hällristningar.
Att hällristningar är fornminnen är självklart, men att stenhällar skulle var det har jag väldigt svårt att tro.
Ja, alltså jag bara säger att jag sett den beskrivningen av vad ett fornminne utgörs av. Vad det exakt innebär eller om det är korrekt vet jag inte.
 
Nissens
SarB SarB skrev:
Ja, alltså jag bara säger att jag sett den beskrivningen av vad ett fornminne utgörs av. Vad det exakt innebär eller om det är korrekt vet jag inte.
Hällar är ungefär detsamma som berggund..
 
  • Släta bergshällar i Stockholms skärgård med mjukt rundade former och öppen himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allmänna rekommendationen är att fort gräva ner eventuella fynd om man får tillstånd att gräva utan övervakning. Sen att systemet är helt bakvänt är en annan femma, länsstyrelsen som har intresse i fornlämningar är den som ska stå för kostnaden inte den stackars jävel som hittar en spjutspets i rabatten.

Jag hade helt hoppat över en tomt med fornlämningar eftersom det kommer bli mer huvudvärk än vad det är värt.
 
L Lutte skrev:
Allmänna rekommendationen är att fort gräva ner eventuella fynd om man får tillstånd att gräva utan övervakning. Sen att systemet är helt bakvänt är en annan femma, länsstyrelsen som har intresse i fornlämningar är den som ska stå för kostnaden inte den stackars jävel som hittar en spjutspets i rabatten.

Jag hade helt hoppat över en tomt med fornlämningar eftersom det kommer bli mer huvudvärk än vad det är värt.
Det du rekommenderar är fornminnesbrott enligt kulturminneslagen 2 kap 21 paragrafen. Det är straffbart och inget jag tycker man ska rekommendera.
 
  • Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
Min tanke och ambition när jag startade tråden var att hitta någon annan här på Byggahus.se som hade gått igenom hela processen med Länsstyrelsen då man haft en utgrävning av fornlämning när man exempelvis byggt en uteplats eller byggt ut sitt hus på tomten.

Jag tycker absolut att man skall respektera fornminne och tar med i min budget och tidsplanering att det blir en utgrävning. Det intressanta är att förstå lite mer detaljer och erfarenheter från de som verkligen gått igenom processen.

Huruvida man bör eller inte bör köpa en tomt med fornlämning är kanske också en intressant diskussion men det är inte vad min ambition är att vi diskuterar här. Att man skall gräva ner fynd och därmed bryta mot lagen är helt vansinnigt och definitivt inget som jag önskar diskutera vidare i denna tråd.

Så tillbaks till den ursprungliga frågan. Hur stor är risken att man får ett blankt nej? Jag har återigen kontaktat länsstyrelsen men det kommer tyvärr ta 5-6 månader innan de kommer till mitt ärende.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.