Hej. Min sambo vill lägga laminatgolv ovanpå denna plastmattan men jag sa att mattan är ojämn och helst bäst att riva bort den.Underlaget är betong Och tagit loss några provbitar för att se hur pass tjockt de var. Och jag undrar om jag behöver vara orolig för asbest? Huset vi bor i är byggt någon gång 1978-. Sitter en bit grönt kvar när jag fått loss själva golvbiten,antar de är papp? Se Bilder

Ojämn, brun plastmatta på betonggolv med skuggor av trappräcke, närbild med synlig textur och mönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En bit av en borttagen plastmatta med rester av grönt material på betongunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Delvis avlägsnat orange-brunt mönstrat plastgolv med underliggande grönt skikt och exponerat betongunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mät ut höjdskillnaderna. Laminatgolv är klickgolv och dom brukar tåla +-3mm per 2m. Så det kan vara så att golvet håller sig inom marginalerna och då är det bara att lägga ovanpå mattan. Foam emellan.
 
K katten12 skrev:
Mät ut höjdskillnaderna. Laminatgolv är klickgolv och dom brukar tåla +-3mm per 2m. Så det kan vara så att golvet håller sig inom marginalerna och då är det bara att lägga ovanpå mattan. Foam emellan.
Vi vet att det går att lägga ovan på men mattan känns ändå inte jämn och vi ville helst ta bort den för att jag tror att annars dörrarna kommer ta i golvet då det inte är mycket marginal över nu när vi testade med en bit ovan på.
 
L Lagerstrand Alexander skrev:
Vi vet att det går att lägga ovan på men mattan känns ändå inte jämn och vi ville helst ta bort den för att jag tror att annars dörrarna kommer ta i golvet då det inte är mycket marginal över nu när vi testade med en bit ovan på.
Att dörrarna tar i är inga problem. Kapa bara av en bit av dörrbladet nertill.

Men om mattan inte känns jämn är ju golvet under troligtvis ännu ojämnare. Då får man ju flyta golvet troligtvis. Känns onödigt med extrajobb om mattan tillåter golvläggning ovanpå.
 
K katten12 skrev:
Att dörrarna tar i är inga problem. Kapa bara av en bit av dörrbladet nertill.

Men om mattan inte känns jämn är ju golvet under troligtvis ännu ojämnare. Då får man ju flyta golvet troligtvis. Känns onödigt med extrajobb om mattan tillåter golvläggning ovanpå.
Det vet man ju inte. Men nu har jag ju rivit bort två bitar på olika ställen och går det att bara lägga foam över och sen laminat utan att det kommer bli ojämnt p.g.a mattan under?
 
L Lagerstrand Alexander skrev:
Det vet man ju inte. Men nu har jag ju rivit bort två bitar på olika ställen och går det att bara lägga foam över och sen laminat utan att det kommer bli ojämnt p.g.a mattan under?
Lägg små bitar masonit där du tagit bort mattan om det är stora bitar så du kommer upp i mattans höjd igen.
 
K katten12 skrev:
Lägg små bitar masonit där du tagit bort mattan om det är stora bitar så du kommer upp i mattans höjd igen.
Mattan är inte så tjock och kan ju lägga extra foam där då mattan nästintill inte var mer än knappt 1cm.
 
L Lagerstrand Alexander skrev:
Mattan är inte så tjock och kan ju lägga extra foam där då mattan nästintill inte var mer än knappt 1cm.
Masonit är ju 3 mm ;) Men annars kan man lägga dit något lager lumppapp också.
 
K katten12 skrev:
Masonit är ju 3 mm ;) Men annars kan man lägga dit något lager lumppapp också.
Ja lära googla på masonit för var osäker på vad det var och nu såg jag att det är en tunn skiva så får se om det finns mindre bitar att få tag i.
 
L Lagerstrand Alexander skrev:
Ja lära googla på masonit för var osäker på vad det var och nu såg jag att det är en tunn skiva så får se om det finns mindre bitar att få tag i.
Sjukt billigt, köp 120 skiva på typ byggmax för 25 spänn ;)
 
K katten12 skrev:
Sjukt billigt, köp 120 skiva på typ byggmax för 25 spänn ;)
K katten12 skrev:
Sjukt billigt, köp 120 skiva på typ byggmax för 25 spänn ;)
Tack för tipset ska köpa en sån bit på Byggmax när jag ändå lär köpa distanser till golvet och nått att knacka in golvet med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.