Ett förslag jag skulle vilja komma med är möjligheten att skapa olika typer av trådar med olika inställningsmöjligheter för trådskaparen.

Ett exempel på detta är ”Projekt” där jag som trådskapare kan skapa upp t ex ”Att göra-listor” tidigt i tråden som man editera allt efter att projektet fortskrider. Även inköpslistor och ”Att tänka på-listor” hade varit bra. På så sätt fungerar tråden både som ett forum med information men även som ett projekuppföljningsverktyg för mig som trådskapare. Tråden kan kompletteras med Före/Efter-bilder, budgetuppföljning etc som läsare lätt kan hitta/filtrera i tråden istället för att leta igenom ibland flera hundra inlägg.

Ett sätt att göra det skulle kunna vara att skapa olika kategorier av inlägg där läsare kan svara som idag, men trådskaparen kan välja olika typer med fördefinerat/editerbart innehåll.
 
För att minska OT och andra ovidkommande diskuskoner hade det varit bra om den ursprungliga frågeställningen följer med och tydligt syns överst i listan när följare svarar, så man ser vad man faktiskt svarar på... En tydlig markering på trådens ålder hade varit ett bra komplement här så man slipper kommentarer som ”Årets trådlyft!” när man råkar svara på en tre år gammal tråd...
 
Test av gräsklippare? Ex hur står sig de moderna batteridrivna mot bensinare?
 
En artikel gällande asbest där experter får uttala sig om exponering, risker och bifoga lite siffror. Gärna med lite vetenskap och forskningssiffror som stöd, ex risk ratio, hazard ratio (vilket bör finnas studier som presenterar de siffrorna för olika utfallsmått) etc.

Möjligtvis kan man då lugna lite människor som tror dom är dödsdömda för dom råkat ta sönder en eternitskiva (eller så skapar man mer oro hos många?).
 
Jag har ett förslag som borde vara enkelt att fixa rent programmerigsmässigt, men som jag har stört mig på väldigt länge.

När jag ser en artikel på förstasidan så är det oftast kommentarerna jag är intresserad av, men för att komma till dem så måste jag först klicka på själva artikeln, sedan på "XX kommentarer" för att ta mig längst ner och slutligen på "visa fler kommentarer" för att ta mig till forumet. Jag skulle önska att det fanns en länk under artikeln på förstasidan som gick direkt till forumet, så att jag bara behöver klicka en gång istället för tre.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
@andr.ljung gör det inte redan det?
[bild]
Sedär ja! Den har jag faktiskt inte sett!!
 
Airfryers tävlig. Förslag. Mer om husanpasning för billadning.
 
Gillar idén i #7 om att hantverkare/entreprenörer ska kunna få komma till tals i forumet inom ramen för sin verksamhet på något vis.

Sådana ämnen/delforum blir säkerligen inte lika långa som de "hata hantverkare-trådar" som dyker upp här med jämna mellanrum, men för seriösa hantverkare och medvetna konsumenter vore det en intressant kontaktyta.
 
På samma sätt som det finns lista (artikelserie) med hustillverkare med olika vanliga frågor och svar så borde de listas tillverkare av komplememtsbyggnader. Kostnad, går det få egen ritning, isolerad. Etc.
 
På elforumet kommer det ofta uppmaningar om att mäta, vilket är helt korrekt. Jag skulle dels vilja se en artikelserie hur man mäter men framförallt recentioner och tips på multimeter, spänningsprovare för hemanvändare. Det finns många duktiga på forumet så det finns stor potential att få till bra artiklar och tester.
 
Kanske en artikel om vad hantverkare vill se hos kunderna?

Och vad de tycker man ska och kan kräva som kund. Seriösa hantverkare borde kunna peka ut vissa olater som man inte vill att konkurrenter ska komma undan med

När någon kund får problem ser man ofta kommentaren att ”det borde ni avtalat om innan”. Ja, men får man ens någon att komma om man som kund kommer med en lista på vite, slutdatum och materialpåslag när man försöker hitta hantverkare?

Lite guidning i hur man är en bra men noggrann kund vore intressant.
 
En köp och säljdel för verktyg överblivet byggmaterial m.m. Många som bygger, använder sina grejer just under byggtiden och sen blir det bara förvaring.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Vore kul med en serie "artiklar" där man får följa hantverkare under olika projekt, t.ex. med hjälp av en body-/actionkamera.
Till skillnad från alla program på TV kan man då få se även de snåriga eller krångliga momenten.
Det ger även en bra förståelse för hantverkarens vardag med dess utmaningar.
Självklart är alla moment kapitelindelade, så man kan specialstudera vissa av moment
 
Hej!
Jag skulle vilja ha fler inlägg eller en kategori av typen ”såhär miljöanpassar du din bostad till max”. T.ex. plantera denna typ bärbuskar i norrläge och dessa ätliga växter i söderläge för att få bra skörd. Om du ska bygga ut, eller bygga nytt kan man få tips för att bygga så miljösmart och billigt som möjligt eller hur man kan förbereda för kommande installationer, typ solceller. Tips om hemsidor där du kan låna verktyg, hämta massor, test av verktyg med minst klimatpåverkan osv. Också hållbart kontra estetik: är asfalt mer hållbart än stenbeläggning etc.
Det skulle uppskattas!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.