Tex då med lundqvist trävaru stomrest och sen lokala byggare
 
Jag gjorde mycket med plattan själv. Jämnade och paddade bärlager, allfrigolitisolering, la ut armering, Armeringsnät och fixering ovanför vit isolering på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag fick bra hjälp av hantverkaren som instruerade och visade innan jag gjorde själv, iom första plattan. Jag hjälpte till när betongen skulle ner i form, men han fick slipa med helikopter eftersom jag vill använda golvet som innergolv.
 
Hantverkare är en mycket stor del av byggkostnader. Det är förstås helt rimligt, folk ska ha lön att leva på. Jag skulle inte ha råd att bygga fritidshus utan att göra nästan allt själv. Räknar med kostnad på ca 700000-800000 ex tomt.

Glömde en del kostnader i den snabba beräkningen, byggen, KA etc..
 
Många hantverkare vill köpa sitt eget material. Svårare särskilt att få dem att godkänna begagnat tror jag..
 
Återigen tack för svar! Uppskattar då att jag bör räkna ca 2M exkl tomt men att det borde kunna vara möjligt.
 
  • Gilla
karlbrutal
  • Laddar…
Det kan nog gå, men är tveksam till om det är billigare med modulhus om du inte gör jobbet själv. För mig är lite av poängen med systemet att det är enkelt och möjligt att bygga för en amatör. Om du ändå ska ta in hantverkare, kolla vad prisskillnaden blir för samma hus i lösvirke resp modul.
 
En apelsin En apelsin skrev:
Det kan nog gå, men är tveksam till om det är billigare med modulhus om du inte gör jobbet själv. För mig är lite av poängen med systemet att det är enkelt och möjligt att bygga för en amatör. Om du ändå ska ta in hantverkare, kolla vad prisskillnaden blir för samma hus i lösvirke resp modul.
Ledsen om jag snor tråden.
Fint hus!
Vad valde du för typ av uppvärmning och hur har du ordnat med ventilation?
 
En apelsin En apelsin skrev:
Fönster - hittade ett nästan nytt begagnat parti (15000) nytt hade samma gått på ca 60 000

Ytterdörr begagnat 2000

Kök - begagnat 1940tal 3000

Platta på mark 100 000

El. Förhandlas nu, oklart

Övriga markarbeten 20000

Fiber 20000

Rörmokare 40000

Trappa & innerdörrar begagnat 2500

Golv, betongplatta, på loft 5000

Färg (ute & inne) 7000 ca

Innertak i råspont 4000

Osv & gips.. Vet inte ännu.

Bygglov och avgifter 16000
vet du hur mkt du sparade genom att beställa fönster själv mot att köpa dom genom Lundqvist?
 
9 91f skrev:
vet du hur mkt du sparade genom att beställa fönster själv mot att köpa dom genom Lundqvist?
Massor! Hittade ett parti elitfönster från 2017 för 1/4 av nypris på blocket ... men Jag hade otrolig tur. Jag jämförde lundqvist mot att köpa från outline nya... och då hade jag hamnat på ca samma pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.