Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat sju airfryers och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så får ni möjlighet att testa vidare där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså sju airfryers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den airfryer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

De airfryers vi tävlar ut är:
Severin Heissluft-Friteuse
Philips Airfryer XXL
OBH Nordica Ultimate Fry
Delonghi Multi Fry Extra Chef Plus
Biltema 84-145
Biltema 84-142
Princess Digital Family Aerofryer

Läs mer om luftfritöserna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med torsdag den 17/12 kl 15.00

Glöm inte att kolla att du har rätt adressuppgifter i profilen så att vi skickar den till rätt adress.

Lycka till!
Att återanvända material och begagnade möbler/inredning. Skapa smarta förvaringslösningar med så lite miljöpåverkan som möjligt. Många som vår familj bor i äldre hus som begränsar möjligheterna till att använda nya smarta förvaringslösningar. Höjder stämmer inte, skeva väggar och andra speciella förutsättningar. Samtidigt finns det mängder av begagnat att ta tillvara på på t ex Blocket som man kan använda, garderober, byråar mm. Tips, ideer och trix kring dettas skulle vara välkommet!
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Får man komma med fler än ett bidrag? :D
 
Hej, kul tävling!
Jag skulle vilja se en stor detaljerad guide för nybygge av hus med alla de bästa tips o tricksen för att undvika att hamna att man vill bygga hus nr.2 och berömda nr.3:
Allt ifrån vart man börjar, tänka på gällande leverantörer, entreprenader, bank o vad är egentligen ett byggkreditiv etc.

vad bör man lägga pengarna på?
Osb i alla väggar, att tänka på gällande konstruktioner, väggelement, tak osv. Tips på el ritning så att man sätter eluttag på rätt plats o höjd vid sängbord, bakom tv, uttag för julstjärnor i fönster, smygspottar, hemautomation osv. Diverse nätverksuttag invändigt, men också utvändigt för ev. Kameror mm. Dra ut el till belysning i trädgård etc.
Att tänka på gällande golv, kök, badrum, tapet/färg, förbereda platta för garage, garagae, ihopbyggt med hus? Tvättstuga som alltid är för litet och blir standard som groventre av nån outgrundlig anledning, man vill inte ha in smuts i en renhållningszon!

finns hur mycket som helst att tänka på och bra tips att sammanställa o skriva en serie artiklar om skulle jag tro!
Har själv precis byggt och gjort allt för att undvika ovanstående misstag, klarade mig nästan!
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat sju airfryers och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så får ni möjlighet att testa vidare där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.


Jag skulle vilja läsa ett reportage kring att följa ett helt garagebygge och att man gärna tar med detaljer och information för en nybörjare som mig.
Gärna med mycket smarta lösningar både vad det gäller byggandet, ekonomin och smarta hem lösningar.

Helt enkelt hur bygger man ett isolerat och uppvärmt garage så smart och ekonomiskt som möjligt.

Det vore underbart att få följa.
 
Jag skulle vilja läsa om att gjuta gång och garageuppfart och stämpla mönster i detta.

Har själv gjort en gång mot entrén med stämplar men skulle vilja veta mer om detta. Färgval, mönsterval osv.
 
Jag skulle vilja ha en "knapp" i trådar för bara trådskaparens inlägg. Det är lätt att missa information som kommit senare i tråden och är tråden lång kan det i slutet av tråden fyllas med inlägg som är poänglösa eftersom de motsäger den senare informationen som trådskaparen lagt till. Om man däremot kan läsa trådskaparens inlägg så får man en bättre överblick över vad trådskaparen vill. Trevligt med denna funktion när man läser om husbyggen och lättare kan se hur det framskrider.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
En knapp för följda trådar, alltså i de trådar där man gjort ett inlägg eller helt enkelt tryckt på ”följa”. Denna bör också byta färg om det kommit in några nya inlägg i de följda trådarna.
 
  • Gilla
Ramses II
  • Laddar…
Det skulle vara intressant att läsa mer om trädvård. Hur man sköter om sina träd, får så mycket frukt som möjligt samt håller de snygga.
Även hur man handskas med motorsåg säkert den dagen man måste fälla något träd.
Tror att de flesta av oss vill greja själva, eftersom det ofta är svårt att hitta proffesionell hjälp.
 
  • Gilla
Naturliv
  • Laddar…
Artiklar om tex. hur man bygger garderober. Skulle nämligen behöva några garderober men det är svårt att finna
sådana med rätt mått, färg, form mm. och dessutom till rimliga priser. En garderob ska tex. vara en hörngarderob och en annan ska passa in mellan elpannan och tvättstället i tvättstugan.
 
Hus i olika material.

Grundfrågan hade varit: Hur står sig olika byggmaterial mot varandra i olika delar av byggnaden?

Fördelar nackdelar. När bör man använda det ena eller det andra. Vilka faktorer spelar in som tex. antalvåningar, geaografiska lägen, områden, teknisk data och mycket mera.

Stål, trä eller sten i min husstomme, eller andra nyare material.

Vilken fasad ska jag välja och när. Vad vinner trä på mot tegel?

Vilket tak ska man ha, kan jag ha ett plåttak utmed kusten. Vad skiljer betong mot tegelpannor?

Bör man använda stålläkt nångon gång eller alltid köra på det tradionella trä.

Vikket golv har vilka egenskaper.

Och många fler frågor.

En serie om fokus på olika materialval. Ni har svarat på många av frågorna tidigare, men koppla ihop det och mycket detalj nivå så att vi läsare kan göra våra val på bättre grunder.
 
Som ny husägare skulle jag gärna se en artikelserie där olika hantverkare får dela med sig av vanliga misstag dom ser sina kunder göra samt tips och knep.

Ett riktigt bra knep jag såg arga snickaren göra som jag själv använt flera gånger är när man har en skruv som inte gängar i ett gammalt hål. Då tar man en liten tändsticka eller trätandpetare i hålet och bryter av, sedan skruvar i. Funkar sååå bra och är så himla enkelt att göra för hemmafixaren!

Tror att lära sig såna smarta knep samt lära sig vad man ska undvika för att slippa huvudvärk vore guld för många medlemmar.
 
  • Gilla
tomasjo och 1 till
  • Laddar…
Jag önskar en GDS-del på hemsidan där det finns gördetsjälv-guider med text och bild. Vet att hela forumet är olika sorters guider men tänker mer konkret med länkar till de olika delarna tex..

Möbler
- Gör ett eget bord
- Så gör man än bänk

Utomhus
- Bygg en fågelholk

Fasad
- Byta entrédörr

Tänker att vissa guider är författade av "proffs", vissa av "ickeproffsmendugligaändå". Oavsett vem som bidrar med guider ska det vara tydligt och uppfylla vissa grundkriterier....
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Jag bor i ett hus med luftburen golvvärme. Det är lögn i 17 att hitta en hantverkare som har sett eller har erfarenhet av detta värmesystem. Vi har gjort en omfattande renovering och fått lära oss mycket efter hand, fallgropar och smarta lösningar. Jag hade uppskattat om det hade funnits beskrivningar av lite ovanligare system (och då menar jag inte hemmabyggen).
 
Jag skulle önska en artikelserie om hur den nyblivna villaägaren direkt från lägenhet sköter om sitt hus och sin trädgård så att grannarna blir nöjda. Det är så himla svårt att veta hur/när häckarna ska beskäras, hur ofta och när gräsmattan bör klippas etc. Alla dessa oskrivna regler som man inte direkt har koll på om man har bott i lägenhet tidigare.

Jag har en trädgårdsintresserad granne och är inte så intresserad själv, har än så länge löst det genom att be henne berätta vad jag ska göra härnäst. Ser att hon blir besviken om vi inte håller trädgården i hyfsat skick - och det är tydligen jätteviktigt att få ut någon kruka med sommarblommor vid ytterdörren...
 
  • Gilla
tomasjo och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi har testat sju airfryers och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så får ni möjlighet att testa vidare där hemma.

[bild]

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså sju airfryers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den airfryer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

De airfryers vi tävlar ut är:
Severin Heissluft-Friteuse
Philips Airfryer XXL
OBH Nordica Ultimate Fry
Delonghi Multi Fry Extra Chef Plus
Biltema 84-145
Biltema 84-142
Princess Digital Family Aerofryer

Läs mer om luftfritöserna här: [länk]

Tävlingen pågår till och med torsdag den 17/12 kl 15.00

Glöm inte att kolla att du har rätt adressuppgifter i profilen så att vi skickar den till rätt adress.

Lycka till!
Ni tar fram ett ganska enkelt byggmoment såsom att regla upp en vägg och ordna ett ytskikt. Ni väljer sedan fem olika snickare från fem olika världsdel och låter dem berättar vilka material och verktyg de skulle använda i respektive världsdelar. Alternativ ändrar man världsdelar till länder. Skulle vara kul att läsa om likheter och skillnader. Mycket av det vi tar för givet om hur det ska göras görs säkert på en mångs olika sätt runt om i världen med fullgöra resultat. För att få en extra dimension till det kunde man även be dem installera ett fast vägguttag på väggen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.