nikasp nikasp skrev:
Håller med även om det var ett ganska snällt påpekande. Följer och läser FB-grupper inom rörmokari och el och undrar ibland om vissa självutnämnda experter bara kom ur mammas sköte och kunde allt direkt :D
Dessa experter är som mest synliga fredag och lördagkvällar runt 22.27...
 
  • Haha
  • Gilla
S.Olsson och 1 till
  • Laddar…
Äh håll flabben på er, förra året plockade min fru isär avloppet under handfatet i badrummet. Det gick därefter inte att få ihop igen. Trots att jag själv byggt det (och ALL annan vvs i huset).

Det tog en dryg halvtimme att få ihop skiten och jag kan än idag inte förstå hur det kunde vara svårt. Antagligen något del som hamnade fel och sedan vilseledde hela operationen. Otroligt irriterande.
 
  • Gilla
  • Haha
Harrison och 6 till
  • Laddar…
Äh, ett köksavlopp är väl ingenting, tre fyra delar bara:
Sammansatt köksavlopp under diskbänk med vita rör, vattenlås och anslutna slangar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser det ut i fria luften:
Köksavloppsrör delar uppställda på en träbänk utomhus med gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här är delarna isärtagna:
Isärplockade delar av ett köksavlopp utspridda på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
Appendix och 4 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Håller med även om det var ett ganska snällt påpekande.
Det är alldeles för höga tonlägen i diskussionerna på nätet överlag tycker jag. Vi gör nog alla klokt i att bemöta varandra som vi själva vill bli bemötta.
Men nu kom vi kanske ifrån ämnet.
 
  • Gilla
ViktorHg
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Äh, det är inte särskilt svårt.

Först och främst ska det lösa röret som ser ut som ett periskop sitta istället för det korta röret:

[bild]

Du får då två anslutningar som ska skruvas fast i de båda rören som kommer ur diskhon. Använd plastringarna att skruva fast med:

[bild]
Vänd dem bara åt rätt håll. Ena sidan passar i gängan på nästa rör. Andra sidan håller fast en fals på föregående rör.

De båda korta rören tror jag dock ska in emellan:

[bild]
Slutligen ser du till att avloppsslangen hänger ner som ett ordentligt U, så att du får ett vattenlås:

[bild]

Klart!
Det var en jädrans nyfiken hyresgäst. Förutsatt att det inte fanns något verkligt behov av att ta isär rören, t ex stopp eller dåligt flöde. Hen borde nog bjuda på en kopp kaffe som tack, ni kan ju ha en trevlig "Gevalia.stund" tillsammans bredvid diskbänken. Eller en öl eller en låda med chokladpraliner (det hade jag gjort). Jag har gett under åren choklad tiotals gånger till mina grannar av alla möjliga orsaker. En tjej i närheten var deprimerad, så jag köpte ibland en chokladkaka och la i hennes brevlåda (hon förstod att den var från mig), tyvärr dog hon som ung. Jag brukar också bjuda på choklad på jobbet då och då, det är enklare än tårta. Jag är nog en riktig choklad-tant (istället för godis-farbror).
 
Redigerat:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Äh, ett köksavlopp är väl ingenting, tre fyra delar bara:
[bild]

Så här ser det ut i fria luften:
[bild]

Och här är delarna isärtagna:
[bild]
Och ihopspänt med ett snöre...? :cool:(y)
VVS-installation med rör ihopspända med snöre, markerade med röd cirkel och vit pil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
tobbe9012 och 1 till
  • Laddar…
BengtH BengtH skrev:
Och ihopspänt med ett snöre...? :cool:(y)
Spänt och spänt...
Nej, rören höll ihop lite dåligt annars, så det är bara för att delarna inte skall ramla isär.
Och så är jag gammal sjöscout, och gillar att slå knopar :)
 
  • Haha
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
E
H Harrison skrev:
Det var en jädrans nyfiken hyresgäst. Förutsatt att det inte fanns något verkligt behov av att ta isär rören, t ex stopp eller dåligt flöde. Hen borde nog bjuda på en kopp kaffe som tack, ni kan ju ha en trevlig "Gevalia.stund" tillsammans bredvid diskbänken. Eller en öl eller en låda med chokladpraliner (det hade jag gjort). Jag har gett under åren choklad tiotals gånger till mina grannar av alla möjliga orsaker. En tjej i närheten var deprimerad, så jag köpte ibland en chokladkaka och la i hennes brevlåda (hon förstod att den var från mig), tyvärr dog hon som ung. Jag brukar också bjuda på choklad på jobbet då och då, det är enklare än tårta. Jag är nog en riktig choklad-tant (istället för godis-farbror).
Vad menas, detta ingår alltid i flyttstäda, perfekt när det ligger så där för granskning ju, då finns det omöjligen något att anmärka på.

Varför hyresvärden aldrig delat dessa rör kan man undra.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Vad menas, detta ingår alltid i flyttstäda, perfekt när det ligger så där för granskning ju, då finns det omöjligen något att anmärka på.

Varför hyresvärden aldrig delat dessa rör kan man undra.
Det kanske ingår i flyttstädning att plocka bort diskbänken och toastolen och göra rent i alla skarvar med tandborste och rengöringsmedel?
 
  • Haha
Peternow
  • Laddar…
H Harrison skrev:
Det kanske ingår i flyttstädning att plocka bort diskbänken och toastolen och göra rent i alla skarvar med tandborste och rengöringsmedel?
Jag vet inte om man gör så fortfarande, men kring 1990 var det vanligt i Norge att man tog bort toalettstolen när man flyttade, så fick nya ägaren installera en egen. Den betraktades ungefär som en möbel.
 
  • Haha
Harrison
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag vet inte om man gör så fortfarande, men kring 1990 var det vanligt i Norge att man tog bort toalettstolen när man flyttade, så fick nya ägaren installera en egen. Den betraktades ungefär som en möbel.
Ojdå, det står "Porsgrund" på min toastol, vågar jag släppa in en norrman för en "drill" därinne? Är man vad vid en viss typ av "favoritfåtölj/brusefåtölj" så förstår jag att man vill ta med sig den.
 
H Harrison skrev:
Ojdå, det står "Porsgrund" på min toastol, vågar jag släppa in en norrman för en "drill" därinne? Är man vad vid en viss typ av "favoritfåtölj/brusefåtölj" så förstår jag att man vill ta med sig den.
Som sagt, jag vet inte om det är kutym fortfarande, men jag följde med en bekant som tittade på lägenheter kring Oslo på den tiden, och noterade att det bara var rör i golven där det borde stå en toalettstol - och fick då detta förklarat för mig.
 
  • Haha
Harrison
  • Laddar…
slaskman slaskman skrev:
Bekanta jobbade på fotolabb, oehört få saker som fick dem att reagera !
Bekant var ägare till ett av de största fotolabben med "en timmes foton" i Sthlm.

De hade två pärmar "roliga pärmen" och "jäklar så snygg den nakenbilden var pärmen" .

Och naturligtvis var det bilder som de underrättade polisen om.
Antagligen på dåliga rördragningar ;)
 
E
H Harrison skrev:
Det kanske ingår i flyttstädning att plocka bort diskbänken och toastolen och göra rent i alla skarvar med tandborste och rengöringsmedel?
Det ingår ett och annat faktiskt. Här ett axplock: https://www.ekonomifokus.se/bostad/flyttstadning-checklista-och-tips

Men jag ser att han glömt ta med avlopp+brunn i köket - Slarvigt..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.