A
R Tammer skrev:
Infiltration för wc? Jag har aldrig hört talas om nån som fått tillstånd för detta sedan "stenkistans" tid på 1960-talet.. Men om du vet annat så ska jag inte säga emot.
Vi byggde en stor trekammarbrunn anläggning med hederlig infiltration 2010. Det var det bästa alternativet enligt kommunen. Så visst förekommer det.
 
Scouten skrev:
Vi byggde en stor trekammarbrunn anläggning med hederlig infiltration 2010. Det var det bästa alternativet enligt kommunen. Så visst förekommer det.
Ja, vi själva och nästan alla vi känner, som bor lantligt, har trekammarbrunn + infiltration.
Vår anlades år 2009.
 
Redigerat:
Vi planerar trekammarbrunn med infiltration. Byggstart nu till våren.

Kommunen har inspekterat och godkänt provgrop.
 
Scouten skrev:
Vi byggde en stor trekammarbrunn anläggning med hederlig infiltration 2010. Det var det bästa alternativet enligt kommunen. Så visst förekommer det.
Det var nyheter för mig. Något annat än sluten tank för wc har jag aldrig hört talas om, ingen här har wc med slamavskiljare och infiltration.(Norrtälje kommun). Ingenting från tanken får komma ut i omgivningen. WC innebär en helt annan risk för förorening än gråvatten. Kommer wc-innehållet ut i marken är det katastrof för kringliggande brunnar od. För att inte tala om luktproblem från slamavskiljaren. Hur går tömningen av slamavskiljaren till?
Vi har Separett med latrinkompostering, och den behållaren måste var absolut tät, inget får sippra ned i marken, Hur kan man få tillåta infiltration av wc?
Kommunen är också mycket restriktiv med att tillåta sluten tank för wc, eftersom det innebär en belastning för kommunen att tömma dessa tankar.
 
Redigerat:
A
R Tammer skrev:
Det var nyheter för mig. Något annat än sluten tank för wc har jag aldrig hört talas om, ingen här har wc med slamavskiljare och infiltration.(Norrtälje kommun). Ingenting från tanken får komma ut i omgivningen. WC innebär en helt annan risk för förorening än gråvatten. Kommer wc-innehållet ut i marken är det katastrof för kringliggande brunnar od. För att inte tala om luktproblem från slamavskiljaren. Hur går tömningen av slamavskiljaren till?
Vi har Separett med latrinkompostering, och den behållaren måste var absolut tät, inget får sippra ned i marken, Hur kan man få tillåta infiltration av wc?
Kommunen är också mycket restriktiv med att tillåta sluten tank för wc, eftersom det innebär en belastning för kommunen att tömma dessa tankar.
Läs då gärna på Norrtälje kommuns hemsida om avloppslösningar: https://www.norrtalje.se/info/bo-oc...vlopp2/enskilt-avlopp/olika-avloppslosningar/
 
  • Gilla
DUCATIS
  • Laddar…
Där ser man. Jag vet många grannar som kommer bli förvånade, toalettproblematiken är ett återkommande diskussionsämne. Undrar om det kan vara så att det har kommit nya regler? När området bebyggdes på 80-talet påstods det vara förbjudet med avloppstank för wc, eftersom kommunen inte ville sköta tömningen av dessa. Vissa grannar som redan hade byggt hade hunnit installera tanken innan det förbjöds, vilket väckte avund hos oss andra som fick nöja oss med mulltoa, frystoa, pactoa och andra opraktiska lösningar. Det här öppnar ju för nya installationer.
 
Claes Sörmland
R Tammer skrev:
Där ser man. Jag vet många grannar som kommer bli förvånade, toalettproblematiken är ett återkommande diskussionsämne. Undrar om det kan vara så att det har kommit nya regler? När området bebyggdes på 80-talet påstods det vara förbjudet med avloppstank för wc, eftersom kommunen inte ville sköta tömningen av dessa. Vissa grannar som redan hade byggt hade hunnit installera tanken innan det förbjöds, vilket väckte avund hos oss andra som fick nöja oss med mulltoa, frystoa, pactoa och andra opraktiska lösningar. Det här öppnar ju för nya installationer.
Kommunen kan ju ha hittat på en massa regler just för området det gäller också. De har gott lagstöd att hålla nere utsläppen från avlopp om det finns miljöskäl till det. Och varenda liten sjö eller Östersjövik kan vara ett skäl om kommunen vill det. Lägg din röst i kommunvalet med omsorg om du vill påverka sånt här.
 
Det har fuskats med tankar att man borrade hål i dem.
 
Norrtälje är bara en av Sveriges ca 280 kommuner
Trekammarbrunn är nog det vanligaste med eget avlopp sett till alla kommuner.
 
A AndersS skrev:
Norrtälje är bara en av Sveriges ca 280 kommuner
Trekammarbrunn är nog det vanligaste med eget avlopp sett till alla kommuner.
Jag kan förstå att det är okej i glesbygdskommuner där det kanske är långt mellan fastigheterna. Skilladen mellan avloppsvatten från BDT och WC är enorm. BDT innehåller förmodligen inga farliga bakterier, medan infiltrationsvattnet från WC skulle kunna förstöra intilliggande brunnar och vattendrag vid minsta incident. Campylobacter och kolibakterier är inte att leka med.
 
Det finns regelverk för det och det är därför kommunerna ska kontrollera och godkänna utifrån gällande förutsättningar. Har haft trekammare och infiltration i 35 år vid fritidshuset, utfördes redan då med kontroll av kommunen gällande placering och markförhållande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.