Hej,

Tänkte kika med er vilken land i europa som tillverkar dom billigaste/mest prisvärda modulhusen?

Tror ni de är en dum ide att ordna modulhus ovanpå en sutteräng första våning?
 
I Sverige: Lövånger bygg, Lundquist trävaru och ca boden. Ta in offert från de tre, alla seriösa med bra priser.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
En apelsin En apelsin skrev:
I Sverige: Lövånger bygg, Lundquist trävaru och ca boden. Ta in offert från de tre, alla seriösa med bra priser.
Tack! Ska kika med samtliga

Dum fråga, hur mycket skiljer sig priset per kvm om man köper modulhus kontra bygger själv med lösvirke? Om man utgår från att samma material används som lösvirke som användes för modulhuset?
 
För mig var enkelhet otroligt viktigt. Bygger nu fritidshus, Lundqvist. Jag gör det mesta själv och har inte byggt i den här storleken själv förr. Med Lundqvist har jag kunnat få allt material inkl. alla infästningar, tak, isolering, takavvattning osv. rätt beräknat och skickat till mig. Dessutom, bygglovsritningar och ibland helt väsentligt någon att ringa och fråga när jag kört fast. Dyrare? Ja! Men det är inte jämförbart vad det gäller arbetsinsats i bygget och vad det gäller planering och körtid till byggvaruhuset.
 
En apelsin En apelsin skrev:
För mig var enkelhet otroligt viktigt. Bygger nu fritidshus, Lundqvist. Jag gör det mesta själv och har inte byggt i den här storleken själv förr. Med Lundqvist har jag kunnat få allt material inkl. alla infästningar, tak, isolering, takavvattning osv. rätt beräknat och skickat till mig. Dessutom, bygglovsritningar och ibland helt väsentligt någon att ringa och fråga när jag kört fast. Dyrare? Ja! Men det är inte jämförbart vad det gäller arbetsinsats i bygget och vad det gäller planering och körtid till byggvaruhuset.
En apelsin En apelsin skrev:
För mig var enkelhet otroligt viktigt. Bygger nu fritidshus, Lundqvist. Jag gör det mesta själv och har inte byggt i den här storleken själv förr. Med Lundqvist har jag kunnat få allt material inkl. alla infästningar, tak, isolering, takavvattning osv. rätt beräknat och skickat till mig. Dessutom, bygglovsritningar och ibland helt väsentligt någon att ringa och fråga när jag kört fast. Dyrare? Ja! Men det är inte jämförbart vad det gäller arbetsinsats i bygget och vad det gäller planering och körtid till byggvaruhuset.
Jag har byggt ett Lundqvist garage. När det gäller deras fritidshus, är det högre grad av prefabricering på blocken? Går de att hantera själv eller behöver man vara fler?
 
Väggblocken är 1.20 *2.40 och består av panel, vindväv, läkt och 45*45 regel. De går att lyfta dem på plats om man är hyfsat stark, men svårt att hålla på plats själv för att skruva fast i 145 regel. Vi var 2 under stomresning.
 
Frågar här med, hur har fritidshusbygget med Lundqvist gått för er? Har du mer info att dela, tex kostnader samt planritning?
 
Här finns en facebook sida från ett par som byggde fritidshus med Lundqvist. https://www.facebook.com/stugbygget/
De hade tidigare en webbsida med transparanta kalkyler och liknande men den verkar tyvärr inte fungera längre.
 
Hus under renovering med ojämnt grus och byggmaterial framför fasaden i höstsol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte klart, men så här såg det ut i höstsolen.
 
  • Gilla
raspen86 och 4 till
  • Laddar…
Hur har det funkat? Har du priser mm?
 
290 000 med tak och isolering, men utan fönster och dörrar. Luftspaltskivor och ångspärr kom med. Även alla skruvar kom i paketet. Fick också med reglar för loft. Platta tillkommer.

Husets mått= 6* 14,4

Trots att jag inte är proffs har det gått smidigt! Största fördelen: de svarar i telefon och förklarar när jag kört fast.
 
  • Gilla
DorisFlora och 2 till
  • Laddar…
Tack, delge väldigt gärna även andra kostnader så vore jag väldigt tacksam! Dvs fönster, dörrar, inredning, platta m.m. Jag är inte ens i startgroparna nämligen utan är mer på drömstadiet och behöver underlag/uppfattning om grova kostnadsposter för att överhuvudtaget förstå om det är möjligt.
 
Fönster - hittade ett nästan nytt begagnat parti (15000) nytt hade samma gått på ca 60 000

Ytterdörr begagnat 2000

Kök - begagnat 1940tal 3000

Platta på mark 100 000

El. Förhandlas nu, oklart

Övriga markarbeten 20000

Fiber 20000

Rörmokare 40000

Trappa & innerdörrar begagnat 2500

Golv, betongplatta, på loft 5000

Färg (ute & inne) 7000 ca

Innertak i råspont 4000

Osv & gips.. Vet inte ännu.

Bygglov och avgifter 16000
 
  • Gilla
F_man och 3 till
  • Laddar…
Jag bygger med väldigt tajt budget. Gör i princip allt själv.
 
Uppskattas mycket! 100k för plattan låter billigt, gjort mycket själv även där? Jag har inte kunskap/möjlighet att göra speciellt mycket själv men har ingen brådska och kan tänka mig att lägga en del tid på att jaga bra priser på material och arbete. Funderar på om 2-2,5 milj är tajt eller inte för allt exkl tomt och inkopplingsavgifter men inkl allt annat för ca 90 kvm + loft med platta på mark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.