Hej, ska kapa bort en del stödmurar i betong och såg att det finns betongkedjesågar nufföertiden!


E de nåt å ha och går det att hyra någonstans för en lekman?
 
Tror dock att de är värdelösa till riktiga betongkonstruktioner. Jag har varit på byggena de senaste 15 åren och aldrig sett eller hört talas om en håltagare som använder en sådan. Någon säljare berättade på en mässa att de funkat bra i typ tegel, hålsten, betongskalblock mm. Men att armerade konstruktioner har den svårt att bita i.
 
Jag har kört med en sån. Man kan ta upp hål hjälpligt genom att såga rakt framåt med spetsen. Att såga effektivt med dem på "vanligt" sätt är bara att glömma. Då är det vanlig kap man ska ha.
Jag hyrde på Lambertsson tror jag, men lämnade tillbaka den efter 2 timmar och fortsatte med kap.
 
  • Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Såg väldigt smidigt ut på filmen, men de är som sagt ovanliga och det borde vara av en anledning...
Funkar det inte för dig att köra med en vanlig diamantkap?
Jag pratade faktiskt med en av de stora hyrfirmorna om just kedjesåg i betong och de var väldigt bestämda när de sa att det var något "man endast använde i "nödfall"", gick det att köra med vanlig diamantkap så var det alltid att föredra i form av effiktivare, driftsäkrare och billigare kapning.
Gällande din hyrfråga så var det enligt dem _mycket_ dyrare med kedjesåg än vanlig diamantkap.

Ser fram emot mer input i ämne t från någon som haft praktisk erfarenhet av kedjesåg i betong.....
 
Vi hyrde sådana på jobbet ett tag då ledningen ansåg att dom skulle vara säkrare än vanliga motorkapar i vissa applikationer.
Långsam avverkning, snordyra kedjor samt lätt att ta sönder kedjan vid felaktigt handhavande gjorde att vi gick tillbaka till motorkap vid alla tillfällen.

Dom har sin plats men det är väldigt nischade användningsområden.
 
  • Gilla
skyisthelimit och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!
Blir väl å gneta igenom med vinkelkap o klinga som det låter...
Är tyvärr väldigt välbyggda, ca 150mm tjocka och åtskilliga längdmeter, haha :crysmile::crysmile::crysmile:
 
Ca 15 min in i denna filmen används en sån såg att kapa granit i en husgrund.
Tror den är oumbärlig till vissa jobb men långt från alla.

 
B beemwepaouer skrev:
Tack för alla svar!
Blir väl å gneta igenom med vinkelkap o klinga som det låter...
Är tyvärr väldigt välbyggda, ca 150mm tjocka och åtskilliga längdmeter, haha :crysmile::crysmile::crysmile:
Finns det möjlighet att gå med maskin på vagn längs murarna? I.s.f. är det ju en sådan du ska ha. Men är det väldigt många meter skulle jag nog tagit dit en grävare som knäckte sönder allt med käftar bara...
 
B beemwepaouer skrev:
Tack för alla svar!
Blir väl å gneta igenom med vinkelkap o klinga som det låter...
Är tyvärr väldigt välbyggda, ca 150mm tjocka och åtskilliga längdmeter, haha :crysmile::crysmile::crysmile:
Då är tipset en större såg och vattenkylning, då kan man köra tills motorn storknar (och backa av lite). Körde upp golvet i huset med en 300mm 2000W såg, gick hyggligt snabbt när man fått snitts och fick den att självmata.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.