Har någon tips på alternativ då kommunen inte godkänner infiltration till varken BDT eller WC?
Det gäller fritidshus.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
Du fick inga förslag från kommunen? De är ändå de som sedan skall godkänna.
 
Fick beskedet per telefon idag. Har svårt att tro att de lämnar den servicen skriftligen på det avslag jag väntar på.
 
E
L Lasse56 skrev:
Fick beskedet per telefon idag. Har svårt att tro att de lämnar den servicen skriftligen på det avslag jag väntar på.
Kolla med kommunen vad som gäller, det kan nog skilja milsvida. Här är det endast anslutning till kommunalt som gäller men jag antar det inte fungerar i ditt fall?
Du kanske kan skippa avlopp och elda upp skiten med en Cinderella? Men det blir ju ändå ett evigt flängande med det spillvatten som nu blir.
 
Du får väl peppra på med förslag tills de nappar om de inte vill säga.

Snålspolande toa till sluten tank. BDT till markbädd + biodamm kan ju vara ett första steg att testa. Vilket underlag lämnade du för utvärdering av infiltration?
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
W witten skrev:
Du får väl peppra på med förslag tills de nappar om de inte vill säga.

Snålspolande toa till sluten tank. BDT till markbädd + biodamm kan ju vara ett första steg att testa. Vilket underlag lämnade du för utvärdering av infiltration?
W witten skrev:
Du får väl peppra på med förslag tills de nappar om de inte vill säga.

Snålspolande toa till sluten tank. BDT till markbädd + biodamm kan ju vara ett första steg att testa. Vilket underlag lämnade du för utvärdering av infiltration?
Underlag? De krävde sikt-analys efter ett antal gjorda provgropar och jorden är för tät för att kunna godkänna infiltration.
 
L Lasse56 skrev:
Har någon tips på alternativ då kommunen inte godkänner infiltration till varken BDT eller WC?
Det gäller fritidshus.
Mycket märkligt. De kan inte bara säga vad man inte får göra, de måste naturligtvis tala om vad som gäller istället. När jag ordnade avlopp gjorde jag på kommunens uppmaning en provgrop för att se hur den naturliga infiltrationen fungerade. Då denna inte var tillräcklig var jag tvungen att schakta bort den befintliga jorden och ersätta med en sandbädd med ett gruslager ovanpå. Vilket sedan godkändes för BDT-vatten.(WC kan du nog glömma, det tillåter ingen kommun längre)
 
Det finns reningsverk för platser där markinfiltration är otillräcklig. Kommunerna brukar ha en lista med godkända.
Och öven länkar på sin hemsida där man kan se olika lösningar.
Kommunen är en tillsynsfunktion, de ska faktiskt inte ta fram lösning. Kan ju finnas olika lösningar från olika företag och kommunerna ska då vara opartisk i val av godkänd lösning.
 
  • Gilla
Erik JL
  • Laddar…
R Tammer skrev:
WC kan du nog glömma, det tillåter ingen kommun längre)
Nu får du förklara ditt påstående?
Går alldeles utmärkt.
 
L Lasse56 skrev:
Underlag? De krävde sikt-analys efter ett antal gjorda provgropar och jorden är för tät för att kunna godkänna infiltration.
Då har ju kommunen gjort dig en tjänst som drog i bromsen eftersom ditt avlopp kanske inte hade fungerat. Lite lurigt att måla ut dem som problemet.

Men markbädd borde väl funka?
 
A AndersS skrev:
Nu får du förklara ditt påstående?
Går alldeles utmärkt.
Infiltration för wc? Jag har aldrig hört talas om nån som fått tillstånd för detta sedan "stenkistans" tid på 1960-talet.. Men om du vet annat så ska jag inte säga emot.
 
Claes Sörmland
R Tammer skrev:
Infiltration för wc? Jag har aldrig hört talas om nån som fått tillstånd för detta sedan "stenkistans" tid på 1960-talet.. Men om du vet annat så ska jag inte säga emot.
Slamavskiljare med efterföljande infiltration är en vanlig lösning för normal skyddsnivå (miljö) om man inte bor för nära vattenområde. Tänk skogshöjd på sandig mark.

Bor man längds kust/vattendrag eller där marken är lera så faller detta helt bort.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Lasse56 skrev:
Har någon tips på alternativ då kommunen inte godkänner infiltration till varken BDT eller WC?
Det gäller fritidshus.
Är det normal eller hög skyddsnivå för miljöskyddet?

I min kustrika kommun där infiltration ofta inte är möjligt så är en vanlig lösning slamavskiljare följt av markbädd på burk (eller vanlig markbädd). För att hantera fosforn så fälls den i slamavskiljaren genom dosering av järnklorid.
 
Satsade en ordentlig summa på avloppet på mitt fritidshus. Wc till en separat tank och resten till en 2 eller 3 kammarbrunn samt infiltration. Vill bara varna, den första brunnen låg nära huset och från den stank det. Mycket störande. Så småningom visade det sig att det beror på att fettet från disken härsknar. Helt värdelöst system.
 
Hur har grannarna runt om löst det?
Det skiljer väl inte så mycket från kommun till kommun?
Jag fick inte godkänt på landet för bdt däremot fick jag godkänt för gråvattnet om jag blandade in finare material i det övre jordlagret. Det här var ett tag sedan men då rådde en stor skepsis mot minireningsverk och de var allt för dyra i förhållande till användningen. Min lösning blev bdt till bädd och en vaccumtoalett till en sluten tank. Den fanns flera anledningar till vaccumtoaletten. Dels behövde jag inte tänka på fallet. Dels behövdes inte lika stor tank. Sist men inte minst så är det tacksamt med 0.6 liter per spolning när uttaget ligger på max 200 liter per dag torra somrar (Egen brunn).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.