Hej, jag har i dagsläget en hydrofor från 80-talet till min borrade brunn som jag endast använder till bevattning och vattnet till tvättstugan. Dricksvattnet är kommunalt.
Idag funkar inte pumpen
(vet inte om det är just pumpen som inte funkar, men jag får inte upp nåt vatten?)
Så jag kör endast kommunalt och gjort det det senaste året.
Jag har dragit upp pumpen som funkade vid torrtest, ner i hålet igen men inget vatten kom upp.
När jag nu kör endast kommunalt så fylls hydroforen upp den vägen.

Grejen är att jag ska göra om mitt gamla garage (där hydroforen står i ett hörn) till sovrum, kommer därför ta bort brunnen i golvet.

Vad bör jag göra? Ta bort hydroforen? Vilka olika alternativ finns?

Ursäkta många frågor men skulle bli glad för svar.
Mvh alex
 
  • Gammal hydrofor med slitage och mätare, kopplad till rör i ett garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A Alexstobe skrev:
Hej, jag har i dagsläget en hydrofor från 80-talet till min borrade brunn som jag endast använder till bevattning och vattnet till tvättstugan. Dricksvattnet är kommunalt.
Idag funkar inte pumpen
(vet inte om det är just pumpen som inte funkar, men jag får inte upp nåt vatten?)
Så jag kör endast kommunalt och gjort det det senaste året.
Jag har dragit upp pumpen som funkade vid torrtest, ner i hålet igen men inget vatten kom upp.
När jag nu kör endast kommunalt så fylls hydroforen upp den vägen.

Grejen är att jag ska göra om mitt gamla garage (där hydroforen står i ett hörn) till sovrum, kommer därför ta bort brunnen i golvet.

Vad bör jag göra? Ta bort hydroforen? Vilka olika alternativ finns?

Ursäkta många frågor men skulle bli glad för svar.
Mvh alex
Din enskilda vattentäkt och det kommunala vattnet frå inte på något sätt vara ihopkopplat. Har du tankar på att behålla den befintliga brunnen för bevattning? En lösning är att ta bort hydroforen och istället köpa en hydropress som tar mindre plats. En lösning är kanske att flytta ut den till en isolerad bod eller annan plats som hålls frostfritt?
 
Om du ändå ska ha en tryckbehållare och inte är akut behov av varenda kvadratcentimeter så skulle jag aldrig slänga ut en fungerade hydrofor till förmån för en hydropress med gummiblåsa.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Men som sagt så kommer jag bygga sovrum där och då även bygga garderober och bygga in hydroforen, platsen är skit samma. Tänker mest på hur länge den håller?
Och det kommer inte finnas en brunn i anslutning
Vad skulle ett byte till en liten hydropress kosta typ? Arbetskostnad?
 
Du måste, oavsett val av behållare, behöva kunna komma åt den. Att helt bygga in den känns inte bra med tanke på vad som kan hända med läckage osv.

Men en hydrofor behöver ju fyllas på med luft ibland och en hydropress kan man behöva byta blåsa i.

Jag har f.ö. en liknande hydrofor på 300L från 1967 som fortfarande är hel.
 
Min hydrofor är på 150 liter och det står att den är ifrån 1971, men huset byggdes 81??
Jag har bott här i 2,5 år och aldrig fyllt på luft I den.
Jag använder som sagt endast mitt egna vatten till vattenutkastaren och tvättstugan och har en ballofix som gör att jag använder det kommunala vattnet till detta istället.
Då fylls hydroforen på av det kommunala vattnet.
Det var för ca 1,5 år sen som det slutade komma in vatten till hydroforen från mitt egna vatten, vad kan dett bero på?
Pumpen har jag som sagt dragit upp en gång och den funkar när jag torrprovade den.
Kan det ha nåt att göra med att jag inte fyllt på med luft?
 
Troligtvis högre tryck på det kommunala än din pump. är inställd på, då startar inte din pump, prova med att stänga inkommande på det kommunala och spruta lite vatten så startar nog din pump.
 
Redan gjort det åtskilliga gånger men man hör bara ett "klick" men trycket förblir på typ 0,2, inget vatten
 
A Alexstobe skrev:
Min hydrofor är på 150 liter och det står att den är ifrån 1971, men huset byggdes 81??
Jag har bott här i 2,5 år och aldrig fyllt på luft I den.
Jag använder som sagt endast mitt egna vatten till vattenutkastaren och tvättstugan och har en ballofix som gör att jag använder det kommunala vattnet till detta istället.
Då fylls hydroforen på av det kommunala vattnet.
Det var för ca 1,5 år sen som det slutade komma in vatten till hydroforen från mitt egna vatten, vad kan dett bero på?
Pumpen har jag som sagt dragit upp en gång och den funkar när jag torrprovade den.
Kan det ha nåt att göra med att jag inte fyllt på med luft?
Du bör av flera anledningar inte skifta mellan olika vattenkällor, bland annat så kan du få utfällningar i rören som sätter igen silar och liknande.

Ditt egna vatten får inte vara ihopkopplat med det kommunala, det ska vara separata ledningsnät. Det går alldels utmärkt att ha kvar din egna brunn, men den får inte vara ihopkopplat med det kommunala vattnet. Skulle det hända något och du förorenar den kommunala vattenförsörjningen kan det bli dryga skadeståndskostnader...

Börja med att fysiskt koppla ifrån det kommunala till hydroforen, töm den på vatten och slå sedan till strömmen till pumpen. Slår pressostaten till? Är det ström fram till pumpen?
 
A Alexstobe skrev:
Redan gjort det åtskilliga gånger men man hör bara ett "klick" men trycket förblir på typ 0,2, inget vatten
Något elfel verkar det vara, ser ut som du har en 3-faspump, 2 grövre ledningar inkopplade på tryckströmbrytaren. Det kan vara ett fel i den, inget ovanligt att kontakterna ( CEWE -fabrikat ) i den bränns sönder och inte ger kontakt, enda sättet att se vad som är. Kolla att det inte är avbrott i den med en instrument, kanske koppla förbi den med flytt av ledningar till andra sidan i tryckströmbrytren och starta pumpen med motorskyddet. Hur ser motorskyddet ut.
 
Vart sitter motorskyddet? Hur ser det ut?
 
Strömbrytaren p väggen där du startar och stoppar pumpen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.