För några dagar sedan började vår asko diskmaskin låta lite suspekt och diskar inte riktigt rent. Börjar väl efter nån minut in i programmet, den pumpar ut som den ska och det kommer ju vatten ur spolarmarna om man öppnar och tittar när den diskar.

Någon som vet vad det kan vara? Jag har gjort rent silen och känt med fingrarna runt pumpimpellern och kan inte känna att det är något ivägen, men vad jag förstår är det pumpen som pumpar ut vattnet som sitter där i botten? Känns inte som att det är där problemet sitter?

Det är endast få gånger under programmet, främst vid start och inte hela tiden när spolarmarna är igång.

bifogar en video där man kan höra ljudet rätt tydligt.

mvh
 
Ingen som har någon bra idé?
 
Låter som pumpen, troligtvis har du 5års garanti på din asko. Leta fram kvitto och se om du kan reklamera detta före du börjar riva för mycket i maskinen.
 
Tack för svar! Det sitter väl dubbla pumpar antar jag? En som cirkulerar vattnet i maskinen och spolar disken samt en som pumpar ut smutsigt vatten ur maskinen? Borde väl isf vara cirkpumpen? Det märkliga är att det låter en stund ibland men inte hela tiden när den pumpar runt vattnet i maskinen och diskar låter alltid ca 1 minut in i programmet samt några gånger till under programmet i korta stunder, riktigt märkligt. Garantin har tyvärr passerat med 2 år.
 
A
ligger nog något löst i den någonstans
tex dela från spolarmsväxlaren
 
I cirkpumpen menar du? Är det demontera maskinen och byta pump som gäller eller kommer man åt att öppna upp inifrån och kolla tror du?
 
A
plockas ur bakifrån tillsammans med spolarmsväxlaren
 
Under maskinen menar du?
 
Gjorde rent allt jag kunde komma åt invändigt i maskinen och hittade 2 märkliga grejer. Bifogar bilder.
Packningen till övre diskarmen/korgen måste suttit helt galet. Meckade isär den och fick nog till det tror jag. Vad har det övre hålet för funktion? Kan man plugga det om packningen felar igen?
Samt igenkleggat hål nere under locket vid den understa spolarmen. Rengjorde ordentligt så det blev fritt, ingen aning vad den har för funktion men avlagringarna ska ju iaf inte sitta där!?

Inget av dessa är boven till missljudet. Demonterade frontplåten och alla rörliga delar i maskinen och körde ett kortprogram. Missljudet uppkommer mellan 1:05 till 1:35 i filmklippet. Det brummar en parallellt med att cirkpumpen kör en stund i början. efter att ljudet upphört och det blir tyst en stund så kör enbart cirkpumpen och spolar runt vatten i maskinen och det låter inte konstigt alls tycker jag. Heller inga konstigheter när den pumpar ut smutsvatten. Vart kan det brummande ljudet komma ifrån?
Se bilder och filmklipp. Blir inte klok på detta
 
  • Diskmaskinsdel med packning för övre diskarm fäst i korg, visar öppet övre hål och nedre igenkloggat hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Invändig vy av en diskmaskin med fokus på övre diskarm och igenkorkat hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
oljudet kommer när diskmotorn startar
det kan eventuellt vara motorn i spolarmsväxlaren

gummit i övre diskkorgens röranslutning är en backventil
går att byta och kostar kanske en hundring (delen byts komplett)

klegget är i överfyllnads röret
bör vara rent då det är risk för att vatten letar sig ner där i onödan

motsvarande plåt som du tagit bort framtill finns på baksidan och det är där du kommer åt motorn
 
Tack så mkt för bra svar electroluxaren vad skulle du säga att nästa steg är då? Baxa ut hela maskinen och koppla loss el, vatten och avlopp och testa byta motorn till spolarmsväxlaren? Menar du att man kommer åt det bakifrån utan att välta maskinen?
Har du en bild på hur spolarmsväxlaren ser ut måhända?

Röret är rengjort och backventilgummit tror jag att jag fick på plats igen, skulle det hända igen så får jag byta!
Känns som att efter det där brummande ljudet så slutade maskinen att diska rent ordentligt?
 
Letar reservdel, är det samma som en ”vattenväxlare” tror du? Finns ingen bild på den.
Modellen är en D5547 och artikelnummer 80355471156
 
Tog bort luckan baktill och måste ha hittat felkällan! Visst är det spolarmsväxlaren jag ser ochsom brummar? Håller och tar bort handen om vartannat, det har droppat och droppar även nu sen ser man att det är avlagringar ifrån där läckan kommer. Nu gäller det bara att lyckas demontera den samt hitta en reservdel :p tror ni jag får bukt med problemet om jag byter denna?
 
Misstänker att den inte ska se ut såhär :p
Vart beställer man en ny till Asko snabbast till vettigt pris?
 
  • Hand håller en smutsig, trasig elektrisk komponent från en Asko-apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller en defekt Asko-maskindel med synliga skador och smält plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad elektrisk komponent med etikett från Asko, synbara brännskador och smält plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Ja där har du felet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.