Hur räknar man ut vilken åtgång man kommer att ha på pellets.. Huset är på 208/kvm och vi ska ha en pelletskamin i vardagsrummet som kopplas till en acctak på 740l. Från denna så kommer huset att värmas upp genom vattenburen golvvärme. Givetvis även värma tappvattnet.

Hur många ton tror ni att det kommer att gå? Kanske svårt att svara på, men på ett ungefär. Vi bor utanför Umeå = Kallhål :)
 
Ja Vännäs är ju ett riktigt kallhål har jag märkt då man passerar.. ;)

Det beror på hur väl isolerat huset är men du får du ut ca 4300 kWh/ton pellets..
 
;D Jaså!! Så du känner till mitt kallhål ;D Så om jag köper 3-4 pallar med 16kg säckar klarar jag mig ett tag iaf? ::) Huset ska vara välisolerat. Har även isolerade innerväggar. Det har ju börjat att bli ganska nattkallt. Förra natten hade vi ingen värme på alls, och det var lika varmt inne i huset ändå.. Kanske ett gått tecken på ett energisnålt hus.. ::)
 
Jodå jag passerar de kallhålet då man är på väg till ett annat (Fredrika) ;D

Värms garagets 45 m2 oxå med pellets??

Är det bara huset o det är bra isolerat så bör ni klara er på 5 ton/år (kanske t.o.m bara 4 ton) ;)
 
Garaget ska värmas med en luft luft värmepump och nån form av element. Ev oljefyllda el liknande. Så pellets blir bara till huset. :)

Fredrika.. Minns knappt vart det ligger ::) Men det e då ute i obygden iaf ;D
 
Jag har 110 + 70 (uppvärmd källare) och förre ägaren lyckades elda upp 8 pallar på ett år. Jag räknar med att göra åt 5-6 pall ungefär. (4-5 ton).

 
Hoppar in på denna tråd då jag såg ni diskuterade pelletsförbrukning,
Jag har ett stort fritidshus på 200 kvm o ett 100 kvm garage med pannrum o kulvert til huset ca 40 m sträcka.
Båda byggnaderna är nybyggda o platta på mark med vattenburen golvvärme, rejält isolerade också.
Vad ska man tro en underhållsvärme på 12-14 grader på veckan må-fre , och på helgerna fullvärme kan bli i förbrukning?
Har en ny orlanpanna me pelletsbrännare o 750 lit acctank.
Hoppas på svar
 
imported_jo skrev:
Hoppar in på denna tråd då jag såg ni diskuterade pelletsförbrukning,
Jag har ett stort fritidshus på 200 kvm o ett 100 kvm garage med pannrum o kulvert til huset ca 40 m sträcka.
Båda byggnaderna är nybyggda o platta på mark med vattenburen golvvärme, rejält isolerade också.
Vad ska man tro en underhållsvärme på 12-14 grader på veckan må-fre , och på helgerna fullvärme kan bli i förbrukning?
Har en ny orlanpanna me pelletsbrännare o 750 lit acctank.
Hoppas på svar
Svårt att säga exakt men med 12-14° innetemp drar ca hälften av då du har full värme, Hur mycket isolering har du i väggar,tak o golv??
Vad har du för ventilation??
Denna behöver du inte heller köra då ni inte är där o huset är tomt..

Vart huset är beläget spelar ju oxå in..

Det går 5-6% mindre för varje grad du sänker innetempen så 10° sänkt innetemp gör 50-60% minskad förbrukning
 
2an skrev:
Svårt att säga exakt men med 12-14° innetemp drar ca hälften av då du har full värme, Hur mycket isolering har du i väggar,tak o golv??
Vad har du för ventilation??
Denna behöver du inte heller köra då ni inte är där o huset är tomt..

Vart huset är beläget spelar ju oxå in..

Det går 5-6% mindre för varje grad du sänker innetempen så 10° sänkt innetemp gör 50-60% minskad förbrukning
Det där med 5% mindre per grad gäller kanske som tumregel i området 20-25 grader, sänker man till 10 grader blir förbrukningen på årsbasis betydligt lägre än vad den regeln ger

(Om man följer 5% regeln förbrukar man fortfarande energi om man sänker till -25 inne...och då menar jag inte aktiv kyla...)
 
Redigerat:
Jag toig siffrorna som jag fick fram ifjol då vi var borta en vecka vid jul/nyår o ställt ner tempen till 15° mot normala 21,5° vilket för våran del istorsätt halverade förbrukningen då det va minus 8-10 ute, Det gick bara 13 kg/dygn för att hålla 215 m2 15°
 
När du var bortrest gick det inte åt så mycket varmvatten?
 
Då jag kör pellets för vv så går det 3-3,5 kg/dygn
 
det där med 5% /grad är nått man gör en uppskattning till på årsbasis och inte när det är som det är nu i landet

du får räkna på DT nu och inte medeltemp på ett år och har man ett hus med platta på mark så har det mycket lagrad energi som först ska kylas ut för att sänka den 6grader innen den behöver värma på igen

men är det -25 ute och du vill ha +15 inne så är DT samma som du har -15 ute och +25 inne (sen att du har tröghet i huset när det gäller utkylning är en sak man ska tänka på både när du ska värma upp det och att du kan stänga av värmen helt och innan tanken är kyld och huset är kylt till den utvalda temperaturen så tar det lite tid)

sen om ni får varmare där uppe så ute tempen stiger till -10C så behövs det mycket mindre pellets för att hålla +12C inne

men hur lång tid tar det från ni vrider upp termostaterna tills det är bekvämt i huset då jag antar att det inte går på nån timme då om det inte eldas av bara tusan ?
 
W
Redigerat:
Kan du se hur mycket kwh förbrukat ditt hus förre året för bara uppvärmning?
Dela de kwh/4200 och du får antal ton /år du behover av pellets.lägg till 2-3 ton extra för säkerhets skull.
4200 är kwh/ton(pellets).Den siffra varjerar beroande på vilken typ av pellets man köper.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.