Hej, jag har nu bott i typ 2 månader i min bostadsrätt och hittar bara fler och mer fel, rivna bärande väggar, igenmurade eller igen gipsade väggar så man kommer inte åt att dra om nåt i dosorna... kommer antagligen gå som dolt fel hoppas jag, för man får ju absolut inte sätta igen väggar där det sitter befintliga eldosor som används... omöjligt att både hitta och att dra om i om det skulle behövas. Så får ta ner hela väggen mellan kök och badrum samt även andra ställen för att kunna få fram vart elen tar vägen och går och dess olika gruppindelningar. När jag öppnade centralen idag av ren nyfikenhet så märkte jag att inkommande faserna ligger på undersidan av säkerhetsbrytaren och att nollan går upp till jordskenan. Det är en gammal central men med utbyggd jfb på 25A jag trodde att jfb bara var ditsatt pga att dem som bodde här innan mig renoverade köket och satte in en TM i badrummet... men det tog inte lång stund innan jag fattade att den kapslade lilla hager jfb är ihopkopplad i hela centralen... saken är den att kortsluter jag nolla och jord i ett uttag så löser inte den... har inte tillgång till att megga, annars hade jag gjort det. Jag provade att dra igång en airfrier 1500w + vattenkokare 1300w plus köksfläkten som blåser som ett monster och även kul och frys eftersom dem alla tillsammans av någon konstig anledning går på samma grupp en 10a säkring. Men jfb löste inte heller.
inkommande faser ligger på undersidan av säkerhetsbrytaren och inkommande nolla ligger på högst upp på jordskenan, och samma plats som den nollan ligger på så finns det en bygel från samma punkt till en annan förskruvning lite längre ner men det är ett inristat jord märke på den plinten.
För att nämna jfb så går faserna på översidan till översidan på huvudbrytaren och dess nolla till samma plint som den inkommande nollan går till (även fast det är märkt med en jordsymbol.

undersidan av jfb går till varje fasskena, brun svart grå. Och undersidans nolla går till vad det ser ut som iaf till en noll plint.

tror inte att nollan och jorden är separerade eller så är det den jävla klåparen som sa att han var elektriker som kopplat ihop denna soppa!


Inkommande faser ska väl inte läggas på undersidan av huvudbrytaren?

slår jag av jfb helt så har jag ff 230v mellan en fas och nollan och även 400v mellan faserna (på översidan trots att den är avstängd) slår jag av huvudbrytaren också så har jag 400v mellan faserna på undersidan. Som skall vara avstängd.


Är jag dum i huvvet eller va fan är det för fel? Säkert bara en baggis men har sovit dåligt och jobbat mycket så den här jävla lägenheten tar snart knäcken på mig. Det är väl totalt felkopplat? Hade satt upp en ny central på nån timma men det har bara varit att felsöka vart elen tar vägen och försöka öppna dosor och kolla vad som går till vad och dokumentera för att få bukt med det!



hoppas på svar från någon vänlig skäl!
 
  • Haha
Myrstacken
  • Laddar…
Huvudbrytaren fungerar lika bra båda vägarna.
Inkommande nolla är nog PEN och den ska till jordskenan.
Därifrån till JFB.

Om du tar en bild av centralen får du många bra svar.

Protte
 
Dock inte dolt fel.

Hade du gjort en elbesiktning så hade dessa fel framkommit.
 
  • Gilla
oobum och 3 till
  • Laddar…
Varför köper du en bostadsrätt där det utförts "projekt". Det är din egen undersökningsplikt.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
BirgitS
Eftersom det gäller en bostadsrätt och ev. dolt fel rekommenderar jag denna aktuella tråd med ett nytt domslut från HD: https://www.byggahus.se/forum/threa...ekningsplikt-vid-koep-av-bostadsraett.398970/
Mycket verkar hänga på hur lägenheten har presenterats i prospektet samt på skillnaden mellan lägenhetens pris med resp. utan felen räknat i %.

Rivna bärande väggar (utan avväxling antar jag att du menar) verkar vara allvarligast och mest akut samt är väl störst chans att det går som dolt fel.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
E Erik_elektrikern skrev:
Hej, jag har nu bott i typ 2 månader i min bostadsrätt och hittar bara fler och mer fel, rivna bärande väggar, igenmurade eller igen gipsade väggar så man kommer inte åt att dra om nåt i dosorna... kommer antagligen gå som dolt fel hoppas jag, för man får ju absolut inte sätta igen väggar där det sitter befintliga eldosor som används... omöjligt att både hitta och att dra om i om det skulle behövas. Så får ta ner hela väggen mellan kök och badrum samt även andra ställen för att kunna få fram vart elen tar vägen och går och dess olika gruppindelningar. När jag öppnade centralen idag av ren nyfikenhet så märkte jag att inkommande faserna ligger på undersidan av säkerhetsbrytaren och att nollan går upp till jordskenan. Det är en gammal central men med utbyggd jfb på 25A jag trodde att jfb bara var ditsatt pga att dem som bodde här innan mig renoverade köket och satte in en TM i badrummet... men det tog inte lång stund innan jag fattade att den kapslade lilla hager jfb är ihopkopplad i hela centralen... saken är den att kortsluter jag nolla och jord i ett uttag så löser inte den... har inte tillgång till att megga, annars hade jag gjort det. Jag provade att dra igång en airfrier 1500w + vattenkokare 1300w plus köksfläkten som blåser som ett monster och även kul och frys eftersom dem alla tillsammans av någon konstig anledning går på samma grupp en 10a säkring. Men jfb löste inte heller.
inkommande faser ligger på undersidan av säkerhetsbrytaren och inkommande nolla ligger på högst upp på jordskenan, och samma plats som den nollan ligger på så finns det en bygel från samma punkt till en annan förskruvning lite längre ner men det är ett inristat jord märke på den plinten.
För att nämna jfb så går faserna på översidan till översidan på huvudbrytaren och dess nolla till samma plint som den inkommande nollan går till (även fast det är märkt med en jordsymbol.

undersidan av jfb går till varje fasskena, brun svart grå. Och undersidans nolla går till vad det ser ut som iaf till en noll plint.

tror inte att nollan och jorden är separerade eller så är det den jävla klåparen som sa att han var elektriker som kopplat ihop denna soppa!


Inkommande faser ska väl inte läggas på undersidan av huvudbrytaren?

slår jag av jfb helt så har jag ff 230v mellan en fas och nollan och även 400v mellan faserna (på översidan trots att den är avstängd) slår jag av huvudbrytaren också så har jag 400v mellan faserna på undersidan. Som skall vara avstängd.


Är jag dum i huvvet eller va fan är det för fel? Säkert bara en baggis men har sovit dåligt och jobbat mycket så den här jävla lägenheten tar snart knäcken på mig. Det är väl totalt felkopplat? Hade satt upp en ny central på nån timma men det har bara varit att felsöka vart elen tar vägen och försöka öppna dosor och kolla vad som går till vad och dokumentera för att få bukt med det!



hoppas på svar från någon vänlig skäl!
Nybyggda och rivna väggar måste varit godkända av styrelsen, kolla med styrelsen vad som är gjort. Verkar konstigt med rivna bärande väggar.
 
Tungt läge ser det ut som. Men jag regerade på ett par saker i ditt inlägg.

Att riva en vägg för att reda ut gruppindelning verkar feltänkt. Man slår väl från en säkring i taget.
Är det tyst brukar man kunna höra var dragfjädern tar vägen i väggarna. Kan göra att det räcker med ett mindre hål för att hitta en överbyggd dosa.
 
Varför skulle JFB lösa för att du belastar en grupp lite hårt?:thinking:
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Om det är jordfelsbrytaren du vill testa är det bättre att köpa en uttagstestare. Håller med ovan kommentar att överbelastning ska ju säkringen ta hand om, inte jordfelsbrytaren.
 
Och eftersom du inte är en elektriker så ta dit en fackman så får du hjälp med att reda ut dina frågetecken när det gäller det elektriska.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och eftersom du inte är en elektriker så ta dit en fackman så får du hjälp med att reda ut dina frågetecken när det gäller det elektriska.
Enligt egen utsago har han varit elektriker i 10 år samt drivit eget i 2år(y)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
E
E elmont skrev:
Och eftersom du inte är en elektriker så ta dit en fackman så får du hjälp med att reda ut dina frågetecken när det gäller det elektriska.
Det står Erik Elektriker, inte Erik Författare.
Men man kunde tro tvärtom.

Kanske bättre flyta över frågan till juridik så kan de elektriska bitarna redas ut här.
 
I Intresserad22 skrev:
Enligt egen utsago har han varit elektriker i 10 år samt drivit eget i 2år(y)
Efter att läst det inledande inlägget kan jag aldrig tänka mig att TS är elektriker. Det är lite allt för konstiga "reflektioner" som får mig att tro att det inte är en yrkesman som har skrivit. Och det är flera än jag som tvivlar.
 
  • Gilla
Fairlane och 10 till
  • Laddar…
Ja jag håller med dig, ska bli spännande detta:D
 
E Erik_elektrikern skrev:
saken är den att kortsluter jag nolla och jord i ett uttag så löser inte den... .
Den löser inte av det om det går för lite ström i nollan.


E Erik_elektrikern skrev:
Jag provade att dra igång en airfrier 1500w + vattenkokare 1300w plus köksfläkten som blåser som ett monster och även kul och frys eftersom dem alla tillsammans av någon konstig anledning går på samma grupp en 10a säkring. Men jfb löste inte heller.
Varför skulle jfb'n lösa för att man överbelastar en grupp?
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.