Hejsan allihopa!

Snart tillträde till den nya lägenheten och jag börjar planera inköp mm. Skissat en del på en enklare " platsbyggd " garderob som skall vara i sovrummet. Det är en del udda mått som gjort att jag kommer behöva använda mig av Ikeas köksskåp.

Nu kommer då lite frågor som jag hoppas få hjälp med.

Djupskillnaden på Pax stommarna och köksskåpen är 21 cm. Jag är inte någon erfaren byggare och vet inte riktigt hur man ska gå tillväga för att regla ut såpass mycket. Väggen bakom är av tegel eller betong. Inte fått chansen att kolla då tillträdet är om 2v. Det är ett 40-tals hus och jag misstänker att det är tegel?

Min tanke är att regla ut med 95x95 reglar, göra 4 hål med slagborr sedan plugga hålen och använda grova skruv för att fästa den första regeln. Sedan får jag skruva fast en till 95x95 regel i den andra med x antal skruvar. Det återstår då 20mm för att det ska bli helt jämt och tänker då att jag kan använda mig av en spånskiva eller plywood för att bygga ut det sista. kan använda 21mm skiva, då blir det visserligen 1mm glipa men det kan jag nog lösa med distanser när jag fäster pax-stommarna i väggen.

Till detta kommer jag att köpa MDF som sedan kapas till rätt mått för att bli garderobsdörrar, luckor och täckskivor. Allt Kommer målas i samma kulör som väggen.

Bakom sängen kommer jag att bygga en jättestor sänggavel. Kommer regla upp hela utrymmet och sätta mdf som sedan vadderas och kläs in i sammet eller något annat material. Eluttag, dimmers och belysning kommer också integreras i byårerna som man ser på bild.

Ber om ursäkt om det är för många bilder men tänker hellre för många än för få :)

Jätte tacksam för svar och synpunkter.

mvh.
 
  • Skiss av en enkel platsbyggd garderob med IKEA köksskåp och sänggavelintegration.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av ett sovrum med måttangivelse för planerad garderob och möblering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av sovrum med måttsatt avstånd för planerad platsbyggd garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skiss av ett sovrum med inbyggda garderobsskåp, sänggavel och integrerade sängbord med belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skiss av sovrum med platsbyggd garderob, säng och integrerad belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av sovrum med säng, inbyggda garderober och planerad sänggavel med integrerad belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skiss av ett sovrum med grå garderobssystem över en säng och integrerad belysning, i planeringsstadiet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skiss av ett sovrum med grå platsbyggd garderob, sänggavel i sammet och integrerad belysning i byråer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-skiss av ett sovrum med måttangivelse för garderobsdjup och plats för säng och stol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital skiss av sovrum med inbyggd garderob över sängen, integrerad belysning och nattduksbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade byggt det med väggskåpen mot väggen för att undvika "grottan" som det blir med skåpen som bilden, med det är en smaksak vad man gillar.
 
  • Gilla
Nobyz och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag hade byggt det med väggskåpen mot väggen för att undvika "grottan" som blir med skåpen som bilden, med det är en smaksak vad man gillar.
Skissat på det också men tycker att det tar bort estetiken jag eftersträvar.. Här är en annan skiss med andra skåp då jag kan använda mig av 60 bredd. Lite enklare att få ihop iof.
 
  • Skiss av ett sovrum med en dubbelsäng och enhetliga skåp med 60 cm bredd längs väggarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
El Filipo
  • Laddar…
Blir enkelt att montera, en väggskena på hela väggen och häng dit högskåpen, skruva på täcksidor. Sedan är det bara att hänga dit väggskåpen och trycka samman allt och fixera skåpen vid varandra. Klart!
 
  • Gilla
Neltrd
  • Laddar…
Skulle inte ersatt de låga skåpen med högskåp utan behållit din första lösning men med väggskåp fästa mot väggen.
Sista bilen känns sammantryckt med högskåp mot sängen och 600mm djupa.
 
A AndersS skrev:
Skulle inte ersatt de låga skåpen med högskåp utan behållit din första lösning men med väggskåp fästa mot väggen.
Sista bilen känns sammantryckt med högskåp mot sängen och 600mm djupa.
Ja, måste ändå säga att det ser rätt bra ut ändå!
 
  • En 3D-rendering av ett modernt sovrum med en stor säng, grått huvudgavel och upphängda ljuskällor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.