Hej alla kunniga!

Nu skulle jag behöva lite tips på hur jag bäst går tillväga, i vilken ordning, och om ni har lite andra tips och tricks.

Först lite bilder, innan frågorna. På bilderna ser man:
  • Det blå som ska bli en liten toalett (golv-WC med avlopp genom vägg, ej i golv)
  • Det gröna som ska bli ett badrum (utan toalett)
  • Och ett mellanrum där alla rör kommer gå
  • Det röda är gamla rör som ska bort, men nya dras genom samma hål till källaren
  • OBS: ingen golvvärme i något av utrymmena, bara flytspackel, tätskikt, klinkers

Renoveringsplan av rum med markeringar för toalett i blått, badrum i grönt och rördragningar i mellanrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsplan av två rum: blivande toalett och badrum, med synliga golv och väggar markerade i blått och grönt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, nu till mina frågor.

Toaletten:
1. Tänker att jag bygger upp väggarna först, innan jag gör golvet. Visst?
2. Som synes är plattan i badrummet väldigt gropig. Behöver jag jämna ut den först, eller kan jag flytspackla i det?
3. Kan jag lägga flytspackel rakt på plattan? Eller behöver jag tex spärra mot fuktavgång från flytspacklet med något fix?
4. Behöver jag skydda golvbjälkarna på något sätt mot spacklet? Med plastremsor? Eller kan man flytspackla direkt mot/över dem? Tänker att det väl kan bli fuktavgång in i träet då …
5. Ska jag till och med lägga plast över hela plattan och ut över golvbjälkarna, och flytspackla på det, som jag skulle göra om det var eps-cement i golvbjälklag?
6. Behöver jag armeringsnät vid flytspacklingen, även om jag inte har golvvärme?

Tänker att det räcker till att börja med … hoppas ni har lust att ge lite tips och svar! <3
 
1. Skulle byggt vägg först.
2. Nej, spackla på.
3. Dammsug och sen primer.
4. Skulle inte flyta på det där alls, bryt upp och regla sen spånskiva.
 
  • Gilla
Hus&Kärlek
  • Laddar…
Du kör primer innan spacklet.

men hur ser konstruktionen ut? Vad ligger plattan på? Och du skall väl lägga golvspån på det som sticker ut utanför plattan? Är det ett alternativ att bila bort plattan och fixa ett vettigt bjälklag med golvspån? Vad skall du ha för golv? Är det klinker så måste du får till ett rejält underlag.
 
  • Gilla
Hus&Kärlek
  • Laddar…
Tack för svar så långt!

Jodå, har läst på en del, behöver så klart alltid läsa på mer :).

Det är källare under. Plattan ligger runt murstocken. På det som ligger utanför plattan (badrum utan toa) tänkte jag kortla och lägga eps i facken, och sedan gjuta på det (enligt den här principen:
)

Det har legat olika badrum på den plattan tidigare, i omgångar, med massa lager (klinker, sand, 2cm gjutning, etc, som synes mot väggen i mellanrummet mellan tänkta väggar. Så plattan håller, det är jag inte oroligt för.

Vad säger ni om frågorna 4-6?

Tack tack!
 
EPS betong verkar vettigt. Skarven mellan betongplattan och träbjälklaget med EPS är lurig. Armering kan nog vara en bra idé.
 
  • Gilla
Hus&Kärlek
  • Laddar…
Gällande armeringsnät skulle jag absolut ha det, och ett ganska tjockt lager flytspackel. Detta för att förhindra sprickbildning.

Gällande plast så hade jag bara primat. Hindrar att vattnet dras ur massan och förbättrar vidhäftning
 
  • Gilla
Hus&Kärlek
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.