Du har nog missuppfattat själva ordet planlösning, ritningar på andra byggnader än den du vill uppföra i framtiden har kommunen/ni själva inget behov av då. Planlösningsritningen behövs främst vid nybyggnation för att kunna visa hur man tänkt följa vissa bygg och lagkrav hos kommunen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du har nog missuppfattat själva ordet planlösning, ritningar på andra byggnader än den du vill uppföra i framtiden har kommunen/ni själva inget behov av då. Planlösningsritningen behövs främst vid nybyggnation för att kunna visa hur man tänkt följa vissa bygg och lagkrav hos kommunen.
Nej det är sant! Inte när det gäller byggnation av nya hus/tillbyggnad. Men det skulle ju dock behövas planritningar om man vill ändra i befintliga byggnader och man ska göra en bygganmälan eller?
 
Ja, om det krävs bygglov eller bygganmälan men i ert fall verkar det inte så.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, om det krävs bygglov eller bygganmälan men i ert fall verkar det inte så.
Nej med i framtiden menar jag. Om man vill ändra något längre fram? Ska man då upprätta två planritningar. En som det ser ut nu och en som man har tänkt sig? Och sen skicka bägge till kommunen eftersom de inte har någon? Fattar inte hur det där funkar riktigt. Det är ju ingen som vet hur det sett ut eller när. Jag blir snurrig .
Om det visar sig att förra ägarna har gjort saker utan bygglov. Tex om de rev mangårdsbyggnaden utan rivningslov? Kan vi åka på något för det? Även om det är 15 år sedan?
 
Kommunen är inte intresserad av ritningar som de inte behöver. Om ni ska göra ngt som kräver ritningar är mitt tips att upprätta dem då i den detaljeringsgrad som krävs för ändamålet.

Lycka till med renoveringen!
 
H Hannah7 skrev:
Nej med i framtiden menar jag. Om man vill ändra något längre fram? Ska man då upprätta två planritningar. En som det ser ut nu och en som man har tänkt sig? Och sen skicka bägge till kommunen eftersom de inte har någon? Fattar inte hur det där funkar riktigt. Det är ju ingen som vet hur det sett ut eller när. Jag blir snurrig .
Om det visar sig att förra ägarna har gjort saker utan bygglov. Tex om de rev mangårdsbyggnaden utan rivningslov? Kan vi åka på något för det? Även om det är 15 år sedan?
Det behövs inget rivningslov utanför detaljplan.

Du övertänker. ;)
 
Svartbyggen och -rivningar preskriberas efter tio år, så det är inget att oroa sig för, och det är ändå den som rev som begick brottet (om det var ett sådant), inte ni. Så strunta i det.

Vad gäller ritningar för eventuella framtida bygglovsärenden, så spar det tills det eventuellt blir dags. Sannolikt är det billigare att rita såväl det gamla som det nya på en gång, och ska ni aldrig bygga till lovpliktigt är det ju bortkastad energi att ha gjort ritningar.

Lev med huset i nuet istället. Gissar att ni har fullt upp med det här och nu ändå. Sen kan ni förstås rita upp det för att se hur det blir med nya fönster och flyttade dörrar, men då kan ju ambitionsnivån också vara på en annan nivå om det bara är för er själva.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
H Hannah7 skrev:
Jag tänkte mer att man kunde föregå kommunen och vara snäll och ge dem ritningar. Ifall man i framtiden skulle vilja söka bygglov för ett till hus eller liknande och då ha allt dokumenterat på rätt sätt hos kommunen redan från början. Men det kanske är dumt.
Inte dumt, men onödigt. Du har säkert betydligt mer intressanta saker för dig med nya huset än att fixa ritningar som kommunen i dagsläget inte efterfrågar.
Sätt dig in i vad du kan bygga till och bygga om utanför detaljplanelagt område, utan att söka bygglov! Du får göra en massa grejer med huset, och klarar dig undan med enbart bygganmälan, vilket är både smidigare och billigare.
 
Kommunen är inte ett allmänt arkiv för sådant som kan vara bra att ha någon gång i framtiden.

Förr i världen krävdes inte bygglov för bostadshus utanför detaljplan (stadsplan). Hela landet är fullt av byggnader utan bygglov och utan registrerade ritningar.

Oroa dig inte, det kommer inte någon som kräver redovisning av ert befintliga hus, inte heller av det rivna.

Om det huset ni bor i är ett bostadshus och inte tex en delvis omgjord lagård eller liknande krävs vara sig bygglov eller bygganmälan för det ni vill göra. Vidare krävs inget bygglov för att uppför mindre komplementbyggnader utanför detaljplan.
 
  • Gilla
Hannah7 och 1 till
  • Laddar…
Jag uppfattar TS beskrivning som att det är en byggnad där ena delen är bostad och den andra delen något annat (ej bostad). Då räknas det väl ändå som ändrad användning att inreda andra halvan av huset till bostad, dvs. det bör krävas bygglov.

Hur det är taxerat har inget att göra med bygglovsfrågan. Om taxeringen är felaktig så anmäler man till SKV vad som är de rätta uppgifterna så blir det uppdaterat.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Varför genom anmälan ändra något från att vara så som man vill ha det?

TS har huset klassat som bostad. TS vill ha huset klassat som bostad. Det finns noll problem att lösa däremellan.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Varför genom anmälan ändra något från att vara så som man vill ha det?

TS har huset klassat som bostad. TS vill ha huset klassat som bostad. Det finns noll problem att lösa däremellan.
Exakt.
Väck inte den kommun som sover.
 
  • Gilla
  • Haha
Hannah7 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.