En Edgerouter delar ut ett lokalt subnät 192.168.0.1
En host på det subnätet, vi kan kalla den 192.168.0.17 kör en Ubuntu-installation i en VirtualBox.
Ubuntun har en ip 10.0.2.15 och hittar till default gateway och ut på Internet.
Andra noder på subnätet hittar dock inte till det lokala nätet i den virtualiserade miljön.

Hur löser jag det?

I virtualbox är nätverksinställningen "NAT", vilket är default.

Svaret på frågan verkar dölja sig här:

https://www.virtualbox.org/manual/ch06.html

...men jag ser det inte just nu...men Bridge mode verkar mer rätt?
 

Bästa svaret

Precis, välj bort NAT och kör Bridged.
Den virtuella hårdvaran hakar in sig på hostens nätverkskort.
Gäst OS kan hämta ut IP med DHCP som vIlken annan maskin som helst på lokala nätverket.
 
Ok, så snart jag kollat klart F1-kvalet så testar vi...
 
MathiasS MathiasS skrev:
En Edgerouter delar ut ett lokalt subnät 192.168.0.1
En host på det subnätet, vi kan kalla den 192.168.0.17 kör en Ubuntu-installation i en VirtualBox.
Ubuntun har en ip 10.0.2.15 och hittar till default gateway och ut på Internet.
Andra noder på subnätet hittar dock inte till det lokala nätet i den virtualiserade miljön.

Hur löser jag det? I virtualbox är nätverksinställningen "NAT", vilket är default.

Svaret på frågan verkar dölja sig här:

[länk]

...men jag ser det inte just nu...men Bridge mode verkar mer rätt?
NAT är helt ok men alla lokala instanser på virtualbox måste få rutter till 192.168-nätet via 10-nätets gatway (10.0.2.15). Jag trodde virtualbox adresserade rutter automatisk som tex vmware och parallel desktop brukar. Bridemode med dhcp ger addresser direkt på 92.168-nätet men om du kör en lokal hdcp-server på 10-nätet på samma brygga kan du få en konflikt. Vill du ha tillgång till båda näten är det enklast med två virtuella interface per instans, en för det lokala 10-nätet och en för 192.168-nätet (bridge mode).

Om instanserna endast når sin host dvs 192.168.0.17 men inte övriga nätet och du kör virtual box på windows behöver du koppla på routing (forwarding) som normalt är avslagen:

Set-NetIPInterface -InterfaceAlias "LAN 1" -Forwarding Enabled
 
Redigerat:
Man har 3 alternativ.
NAT som blir lite som en brandvägg mellan virtuella miljön och värddator
Bridged om man bara vill köra några få virtuella servrar som om dom fanns på riktigt
Virtuell switch så man kan definiera lokala virtuella LAN om man har många virtuella servrar.
 
Jag kör Ubiquitis UISP i Vbox, har inget alls behov av ett separat nät för detta så det låter som att bridgemode blir bäst för mig - mycket enklare om de virtualiserade instanserna får ip från dhcpn i edgeroutern som allt annat.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Man har 3 alternativ.
NAT som blir lite som en brandvägg mellan virtuella miljön och värddator
Bridged om man bara vill köra några få virtuella servrar som om dom fanns på riktigt
Virtuell switch så man kan definiera lokala virtuella LAN om man har många virtuella servrar.
Bra poäng med Virtuell switch som bla möjliggör VLAN mellan virtuella instanser på separat burkar.
 
Ok, det verkade fungera som det är tänkt. Det var dock ett misstag att installera mgmtstationen på fel IP för nu är det stök med att få Edgerouter och UNMS/UISP att prata med varandra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.