K Kabe413 skrev:
Vilket härligt svar ! :)
Jag vill inte tvinga någon till något. Vill ha en bra kompromiss mellan grannar. Så alla är glada och kan njuta av sitt hus.
Så visst flytta buskar om det är möjligt och säga till dom att de gärna får hänga över.
Fler sånna lösningar då om jag inte kan
påverka om de tar ner eller inte
Det är väll bara att gilla läget har ni inte hållit efter busken/trädet under årens lopp. Ta ned det grenar som grannen vill.
Ska tukta en Björk till våren som tidigare ägare inte hållt efter på vårt sommar ställe den har växt bra bit över tomt gränsen...
 
Här en bild på 1 flyttad ,den till höger stod bakom den till vänster i bild ,är året efter flytt Två stora blommande rhododendronbuskar vid ett hus, en flyttad för att synas separat från den andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
yonna och 10 till
  • Laddar…
K Kabe413 skrev:
Haha som vadå?
Make them an offer they can’t refuse.....
 
  • Gilla
Kabe413 och 1 till
  • Laddar…
S
R Rkarlsson skrev:
Gör du det själv då ?
Det kan du anteckna.
 
  • Gilla
Carlk
  • Laddar…
A
Jag skulle nog bli väldigt provocerad om en granne kom till mig och började säga till mig om vad jag bör göra med mina träd/buskar eller inte, särskilt om anledningen är så absurd som att du önskar insynsskydd. Du får nog lägga upp det väldigt försiktigt för grannen om du vill bibehålla en god relation och hoppas denne tar det på ett bra sätt.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 3 till
  • Laddar…
S
K Kabe413 skrev:
Hej

Någon som vet hur detta fungerar?
De har sålts en tomt brevid våran där det står massa stora fina bokar, lärk osv.
Vissa av dessa träd och buskar (rhododendron) hänger in över våran tomt. De skapar och ett naturligt insynsskydd mellan tomterna och skulle förandra känslan i området.

Min fråga är då har den rätt att ta ner dessa träd och buskar som växer mycket nära tomtgränsen och till stor del hänger över på min tomt? Vill gärna prata med dom men vill gärna veta lite vad som gäller innan. Vill gärna kunna kompromissa och ha en god sämja men vill också skydda det som är vårat.
Så här säger jurist på Villaägarna.

Om träd eller buskar på grannens sida av tomtgränsen orsakar besvär och du vill tvinga fram en kapning eller trimning, krävs att de störande växterna innebär en betydande olägenhet.

- I så fall kan kommunen meddela föreläggande till fastighetsägaren, som kan bli tvungen att till exempel kapa grenar, säger Hanna Suua.

Att man inte skulle få ta ner träd på egen tomt gäller inte generellt, bara i undantagsfall.
 
  • Gilla
Kabe413
  • Laddar…
Grannen är säkert också intresserad av någon form av insynsskydd. Det är dock inte säkert att de ens har tänkt så långt ännu även om de har märkt ut vilka träd och buskar som ska bort. Du har som sagt inga som helst rättigheter i den här frågan. Jag har världens bästa grannar, och en del av detta är på grund av att vi är raka med varandra. Just insynsfrågan är en av de frågorna vi har diskuterat. Kanske du kan utgå från att insynsskydd är ett behov ni båda har, och börja dialogen där. "Hej kära granne! Vi har säkert båda två behov av lite insynsskydd. Kan vi sätta oss och diskutera detta?"
 
  • Gilla
Heidina och 1 till
  • Laddar…
T Tommy Pedersen skrev:
Grannen är säkert också intresserad av någon form av insynsskydd. Det är dock inte säkert att de ens har tänkt så långt ännu även om de har märkt ut vilka träd och buskar som ska bort. Du har som sagt inga som helst rättigheter i den här frågan. Jag har världens bästa grannar, och en del av detta är på grund av att vi är raka med varandra. Just insynsfrågan är en av de frågorna vi har diskuterat. Kanske du kan utgå från att insynsskydd är ett behov ni båda har, och börja dialogen där. "Hej kära granne! Vi har säkert båda två behov av lite insynsskydd. Kan vi sätta oss och diskutera detta?"
Ja alla brukar ju vilja ha insynsskydd faktiskt. Eller minst något som delar av trädgårdarna. Jag väntar bara på att de ska komma förbi sin tomt så jag kan ge mig ut och hejja på dom
 
  • Gilla
Ilona o Lasse
  • Laddar…
danniee skrev:
Jag skulle nog bli väldigt provocerad om en granne kom till mig och började säga till mig om vad jag bör göra med mina träd/buskar eller inte, särskilt om anledningen är så absurd som att du önskar insynsskydd. Du får nog lägga upp det väldigt försiktigt för grannen om du vill bibehålla en god relation och hoppas denne tar det på ett bra sätt.
Du har inte läst, eller tolkat fel. Och är lättprovocerad
 
  • Gilla
Berkan och 1 till
  • Laddar…
H
K Kabe413 skrev:
Det må bara vara deras välvilja men kompromiss betyder ju bådas välvilja. Och saknas det intresse av de så lär det inte göra det från min sida heller...
Vill inte hamna i en sån situation. Får börja med att prata med dom och se hur de känner.
Att berätta att du gillar buskarna och träden, och att dom gärna får stå kvar om det är OK för grannarna, är väl en bra öppning efter att du hälsat dom välkomna. Kanske med tillägget att du inte har några krav eller förväntningar, då berättar dom säkert hur dom tänkt när dom beslutat att ta ner dom.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
K Kabe413 skrev:
Hej

Någon som vet hur detta fungerar?
De har sålts en tomt brevid våran där det står massa stora fina bokar, lärk osv.
Vissa av dessa träd och buskar (rhododendron) hänger in över våran tomt. De skapar och ett naturligt insynsskydd mellan tomterna och skulle förandra känslan i området.

Min fråga är då har den rätt att ta ner dessa träd och buskar som växer mycket nära tomtgränsen och till stor del hänger över på min tomt? Vill gärna prata med dom men vill gärna veta lite vad som gäller innan. Vill gärna kunna kompromissa och ha en god sämja men vill också skydda det som är vårat.
Synd att du inte köpte tomten själv, så hade problemet varit ur världen. Du skrev på denna sidan för du hoppades att juridiskt få ett klarläggande att du kan hindra dom. Snacka om paragrafryttare.
Du skulle pratat med dom långt innan du skrev här och frågat vad deras syfte var och hur de ställer sig till att du krattar deras tomt och sköter rensningen av buskar etc. om de låter dessa stå kvar. Betalar man 1000-1500 per m2 vill man planera sin tomt själv, så om du får ett negativt svar så är det inte dom det är fel på.
K Kabe413 skrev:
Hej

Någon som vet hur detta fungerar?
De har sålts en tomt brevid våran där det står massa stora fina bokar, lärk osv.
Vissa av dessa träd och buskar (rhododendron) hänger in över våran tomt. De skapar och ett naturligt insynsskydd mellan tomterna och skulle förandra känslan i området.

Min fråga är då har den rätt att ta ner dessa träd och buskar som växer mycket nära tomtgränsen och till stor del hänger över på min tomt? Vill gärna prata med dom men vill gärna veta lite vad som gäller innan. Vill gärna kunna kompromissa och ha en god sämja men vill också skydda det som är vårat.
 
  • Gilla
  • Wow
tedpelas och 1 till
  • Laddar…
Humlo
Vi fick vattenläcka i vår trädgård och grävaren fick flytta 3 st stora rododendronbuskar för att komma åt rören. När de ändå grävt upp dem så gjorde vi nya hål med gödsel och surjord och planterade om dem på annan plats. De mådde som kungar sen och växte ännu mer! Dessa buskar verkar inte vara svåra att flytta på.
Så prata med grannen. Säg att du sett röda band och fråga om de ska ta bort sina fina buskar? Om svaret är ja så kan du fråga om någon ska ta över dem eller om de ska slängas? I så fall kan du erbjuda dig att adoptera dem till din tomt. Om de säger nej för de ska spara buskarna själva så beröm dem extra mycket och säg att det tar årtionden för buskar att bli så fina som de där är. "Dem ska vi vara rädda om". :)

Hur som helst så måste du ju snacka med dem innan något händer med buskarna. Det löser ju det mesta.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
L Leifenman skrev:
Synd att du inte köpte tomten själv, så hade problemet varit ur världen. Du skrev på denna sidan för du hoppades att juridiskt få ett klarläggande att du kan hindra dom. Snacka om paragrafryttare.
Du skulle pratat med dom långt innan du skrev här och frågat vad deras syfte var och hur de ställer sig till att du krattar deras tomt och sköter rensningen av buskar etc. om de låter dessa stå kvar. Betalar man 1000-1500 per m2 vill man planera sin tomt själv, så om du får ett negativt svar så är det inte dom det är fel på.
Tur att inte du är min granne
 
  • Gilla
Berkan och 2 till
  • Laddar…
Humlo Humlo skrev:
Vi fick vattenläcka i vår trädgård och grävaren fick flytta 3 st stora rododendronbuskar för att komma åt rören. När de ändå grävt upp dem så gjorde vi nya hål med gödsel och surjord och planterade om dem på annan plats. De mådde som kungar sen och växte ännu mer! Dessa buskar verkar inte vara svåra att flytta på.
Så prata med grannen. Säg att du sett röda band och fråga om de ska ta bort sina fina buskar? Om svaret är ja så kan du fråga om någon ska ta över dem eller om de ska slängas? I så fall kan du erbjuda dig att adoptera dem till din tomt. Om de säger nej för de ska spara buskarna själva så beröm dem extra mycket och säg att det tar årtionden för buskar att bli så fina som de där är. "Dem ska vi vara rädda om". :)

Hur som helst så måste du ju snacka med dem innan något händer med buskarna. Det löser ju det mesta.
Tack! Det är det som är nästa drag. Hälsa dom välkomna, tjöta lite o se om de gillar rhododendron :)
 
K Kabe413 skrev:
Tack! Det är det som är nästa drag. Hälsa dom välkomna, tjöta lite o se om de gillar rhododendron :)
Din nya grannar kanske inte har haft trädgård förut och tror att rhododendronbuskar är väldigt svårskötta. Så kanske kan du klämma in i samtalet hur fantastiskt lättskötta de är.
 
  • Gilla
Humlo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.