optimum
Är det något problem med kvaliteten att köpa billig FK-kabel för installation?

Priserna varierar en hel del och funderingen var om billig kabel från ByggMax, Cheapy eller övriga lågprisare är olämplig att använda i installationer ?

T.ex 100 meter FK 1,5 mm2 kostar ca 100kr där och det dubbla i "Dyra butiken"


Är det dumsnålt att köpa billig kabel eller är det samma kvalitet?

mvh Roland

 
rolri skrev:
Är det något problem med kvaliteten att köpa billig FK-kabel för installation?

Priserna varierar en hel del och funderingen var om billig kabel från ByggMax, Cheapy eller övriga lågprisare är olämplig att använda i installationer ?

T.ex 100 meter FK 1,5 mm2 kostar ca 100kr där och det dubbla i "Dyra butiken"


Är det dumsnålt att köpa billig kabel eller är det samma kvalitet?

mvh Roland
Har inte märkt någon större skillnad på själva kabeln, men däremot på förpackningen.
Jag har svurit högt och slängt några nystan som blivit ett enda virrvarr efter ett tag, så numera köper jag bara "dyrare" FK så jag kan dra i tråden utan problem.
Tid är pengar.
 
När jag beställde några km FK från Ahlsell så bad jag att de skulle motivera varför deras var så mycket dyrare än Biltemas och kunde de inte så ville jag ha samma pris.

Det blev till slut FK från Ahlsell med samma pris som Biltema, så då kan ni ju dra era egna slutsatser... ;)
 
RilleRock
ByggaNytt skrev:
När jag beställde några km FK från Ahlsell så bad jag att de skulle motivera varför deras var så mycket dyrare än Biltemas och kunde de inte så ville jag ha samma pris.

Det blev till slut FK från Ahlsell med samma pris som Biltema, så då kan ni ju dra era egna slutsatser... ;)
Att det Sverre skrev är skillnaden.
Tid är det minsta man har på dagens byggen.
 
håller med sverre o rille rock!
jag köpte billig FK hos ahlsell för att testa, blev bara trassel :(
men om man "gör det själv" och har all tid i världen så är det väl ok att stå och trassla ut FKn

såg att det fanns fk i kartong på spole, någon som testat det?
pris jämfört med fk i kartong?
en gul kartong, jag köpte 10m2 rk i en sån,smidigt!
 
RilleRock
pellefant skrev:
håller med sverre o rille rock!

såg att det fanns fk i kartong på spole, någon som testat det?
pris jämfört med fk i kartong?
en gul kartong, jag köpte 10m2 rk i en sån,smidigt!
10m2 i antitwin utförande dvs i gulkartong är 2,1kr dyrare metern än den i plasförpackning.
Det är inkl moms plus 20%

Den i gul kartong är extremt smidig vid skåp/central/ställverksbygge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.