Appendix Appendix skrev:
Skulle helt klart köra LLV. Tittar du på installationskostnad och drift så kommer det vara oslagbart
En flaggskeppsmodell kostar idag 20.000 ink installation och ger "gratis" värme när det är över 7 grader ute.
LLVP avfuktar dessutom. Vilket för mig är en helt vinnande del när det är en byggnad som ibland är outnyttjad.


Du har så litet gårdshus att du lätt värmer den ytan om innerdörrar står öppna
Tack för rådet @Appendix! LLV = LL-VP!? Men förklara gärna det där med "gratis" värme!
 
B bopakoster skrev:
Tack för rådet @Appendix! LLV = LL-VP!? Men förklara gärna det där med "gratis" värme!
Framförallt är de så effektiva när de är varmare ute i att återvinna värmen från luften
SCOP som är begreppet som visar hur effektiva de är säger i princip att om SCOP är 5,5 så får du 5,5 KW värme för varje KW du stoppar in.
Moderna pumpar ligger på 3 när det börjar vara minus 20. Vilket tidigare var temperaturer som i princip aldrig gick ha LLVP.

Och ja. LLVP ska det vara. tryckfelsnisse var framme :)

Jag köpte min panasonic på www.20grader.se men polarpumpen med flera är säkert lika bra.
Jag tog Panas HZ25UKE då den var väldigt effektiv och har inbyggd Wifi. med appen kan jag fjärrstyra men även ha koll på inohustemperatur och förbrukning.
Enda jag skulle tänka på med LLVP är att fläktljudet kan störa. Men med 45 kvm att värma upp lär det inte vara några problem. Jag jag min i vardagsrummet och störs jag av den när jag är där kör jag den i Quiet. I sovrummet (angränsande) hör jag inte den när den går på automatiskt.


Panasonic HZ25UKE – Effektiv & miljövänlig värmepump – 20grader.se
Nedsatt pris nu för övrigt under 18.000 plus frakt.
 
Men det är väl inte gratis även om COP skulle vara 10? Eller har du någon annan kunskap än oss andra?
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
useless useless skrev:
Men det är väl inte gratis även om COP skulle vara 10? Eller har du någon annan kunskap än oss andra?
Jag har lärt mig att inte diskutera ordalydelser med de som har Asperger ;)
 
  • Wow
bopakoster
  • Laddar…
@useless , var inte ledsen, @Appendix är nog bara en sån som aldrig erkänner en överdrift :rofl:
 
  • Haha
Appendix
  • Laddar…
Fast om du vill ha 7-8 graders underhållsvärme i stugan så är uppvärmningen gratis när det är över +7 ute. Så allt beror på förutsättningarna...
 
  • Gilla
7ender och 1 till
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
@useless , var inte ledsen, @Appendix är nog bara en sån som aldrig erkänner en överdrift :rofl:
Hans signatur öppnade för lite svar på tal :)

Skämt åsido så tycker jag väl att 1/5 i elförbrukning jämfört med direktverkande el är nästan gratis :D
 
  • Haha
bopakoster
  • Laddar…
Eftersom jag har asperger så ser jag inte likheten mellan gratis och nästan gratis.
 
  • Haha
  • Gilla
Violina och 5 till
  • Laddar…
Som alltid med uppvärmningskostnader vs investering + service så beror det på...
Sedan om man också blandar in att det är människor som faktiskt ska dra nytta av värmen/komforten i hela huset så blir det ändå besvärligare.

Vi har 3 st LLVP som ersättning för de flesta direktverkande radiatorerna, och trots det så når inte tillräckligt med värme överallt. Så vill man ha riktig värmekomfort överallt så måste en del radiatorer ändå köras, vilket förtar en hel del av besparingseffekten.

Nästa mänskliga aspekt är (o-)ljudet från LLVP. Som alla mänskliga faktorer så är vi olika känsliga. Dessutom går det inte att gå enbart på dB-värdena. Dels för att de varierar enormt beroende på fläkthastighet, och dels för att samma dB-värde kan upplevas helt olika i fråga om störighet.

Sedan till mer hårda variabler. 43 m2 är inte så stort, och om det sedan är välisolerat och ligger i en mild del av landet, samt endast används sporadiskt med full uppvärmning, så bör inte förbrukningen bli särskilt hög. Jag tvivlar på att ngn investering annat än direktverkande radiatorer är lönsam.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Som alltid med uppvärmningskostnader vs investering + service så beror det på...
Hur stor yta värmer ni upp med det? Flera våningsplan? Öppen planlösning?
Vad har ni för ventilationslösning?
 
Det borde räcka väl med 4kW luftluftvärmepump för mitt gårdshus på 43 m2.
Effektbehovet för att hålla 20 grader vid -20 grader ute har jag beräknat så här: Kan det stämma eller har jag tänkt/gissat uppåt väggarna på fönstren o dörrens U-värden?
Kalkyltabell som visar beräkning av effektbehovet för olika byggnadsdelar i ett hus vid -20°C.
Alltså en marginal på 30%
DUT är egentligen -15° där jag bor så det finns en marginal till på ytterligare 14% till svinkylan dvs -20°...)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
B bopakoster skrev:
Det borde räcka väl med 4kW luftluftvärmepump för mitt gårdshus på 43 m2.
Effektbehovet för att hålla 20 grader vid -20 grader ute har jag beräknat så här: Kan det stämma eller har jag tänkt/gissat uppåt väggarna på fönstren o dörrens U-värden?
[bild]
Alltså en marginal på 30%
DUT är egentligen -15° där jag bor så det finns en marginal till på ytterligare 14% till svinkylan dvs -20°...)
Jag ska inte granska din matte men en LLVP på 4 kwh lär räcka mer än väl på det lilla huset om du har alla dörrar öppna :)
Dvs har den verkningsgrad 1:1 när det är -20 ska den räcka. Och de moderna Mitsi och Pana har fortfarande 2-3 i verkningsgrad när det är så kallt
 
Appendix Appendix skrev:
Hur stor yta värmer ni upp med det? Flera våningsplan? Öppen planlösning?
Vad har ni för ventilationslösning?
  • Ca 140 - 150 m2.
  • 1 våningsplan. (Lite strövärme upp på ovanvån, så det håller 10 - 15 C i de två rummen där. Har vi övernattande gäster på vintern så måste elradiatorerna slås på för drägligt klimat.)
  • Sluten planlösning. Långsmal skånelänga. 7 rum + badrum. Värmen sjunker ca 2 C per rum bort från pumparna, så i princip är det bara drägligt i de rum där pumparna sitter. (Eller rättare sagt, vi ställer upp tempen ett hack eller två på pumparna så att det blir drägligt i de flesta rum, och riktigt varmt och skönt i de rum där pumparna sitter.)
  • FTX/frånluftsVP med övervärmd tilluft (+30-39C). Hade förhoppningen att ventilationen skulle fördela värmen i huset, men det gör det inte, i varje fall inte märkbart. Luft är en usel värmeförflyttare, om man inte bor i en vindtunnel.
  • De 3 LLVP (Daikin, installerade 2016) får elförbrukningen att minska från ca 26 000 kWh/år till 20 000 kWh/år. Två vuxna.
 
B bopakoster skrev:
Det borde räcka väl med 4kW luftluftvärmepump för mitt gårdshus på 43 m2.
Jodå, om den lämnar 4 kW vid -20C...
En bra 6 kW pump ger kanske 3 kW vid -20C.

Det är dock inte alltid bra att dimensionera LLVP efter kallaste dagarna. Det är viktigt att pumpens lägsta effekt är låg (helst nedåt 500W) så att den inte går som en on/off-pump utom ngn enstaka dag på hela året när det faktiskt råkar vara -20C.

Fundera gärna på hur skönt det upplevs om ett rum lyckas hålla 20C men har kraftigt kallras från fönster eller dörr där det saknas en radiator som håller raset stången.
(Det här är egna erfarenheter. Det är den mänskliga faktorn där vi skiljer oss åt. Jag är en frusen själ och reagerar direkt på kyla och drag. Behöver 23 - 25 C inomhus (dragfritt) för att uppleva termisk komfort.)
 
Jag skulle nog säga att moderna LLVP som inte är budgetmärken (Dvs från Pana och Mitsu) inte är så känsliga och måste trimmas in. BVarnsjukdommarna i LLVP som primär värmekälla är lösta sedan länge.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.