Hej på er!

Det är så att vi har ett gammalt Flexit VGL-400 stående på vinden och det verkar vara byggt April 1992 (Står 9204 på det). Vi vill inte byta ut aggregatet ännu, eftersom vi har precis installerat en avfuktare + undertrycksfläkt i vår krypgrund. Så det får bli en sak i taget.

Jag vill göra det jag kan för att optimera detta aggregatet trots att det är så gammalt. Se bilder på den galna kabeldragningen som är åtkomlig om jag skruvar av en lucka på ovansidan. Vårt aggregat är ungefär som det på bilden, men vårt har inte den där lådan på ovansidan utan det är mer inbyggt (t.ex.)

Jag tycker det är för trögt flöde i ventilerna, men jag har inte mätt luftflödet ännu. Jag undrar bland annat om det kan vara värt att byta ut alla kondensatorer, eftersom dom lär ju ha suttit ett tag. En motor har bytts sedan installationen på 90-talet, och dom som sitter monterade nu verkar snurra på bra.

I aggretaget så ser jag en kopplingslist som är numrerad 1-17, men jag har inget schemat som berättar vad dom betyder så svårt att veta utan att hoppa in och mäta.

Men vad är era tips? Vi behöver sänka radonhalten (Radhus, 3-plan, blåbetong). Årsmedelvärde 430Bq/m3.

Ska jag ta in en service-nisse som får göra en injustering?

Tacksam för råd!

/ Oskar

Ventilationsaggregat Flexit VGL-400 med synliga fläktar, filter och inbyggd elektronik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En termostatknapp på ett gammalt Flexit VGL-400 ventilationsaggregat, omgiven av isoleringsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Oorganiserad kabeldragning med olika färgade kablar kopplade till en numrerad kopplingslist i ett Flexit VGL-400-aggregat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppnad el-lucka på ett Flexit VGL-400 ventilationssystem som avslöjar en trasslig kabeldragning och en kopplingslist med numrerade terminaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventilationsaggregat Flexit VGL-400 med synliga fläktar, filter och inbyggd elektronik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Optimeringen lär ligga i rengöring eller byte av filter, kanaler och fläktblad. Sedan skulle jag inte rotat runt mer i systemet.
Om motorerna snabbt snurrar upp i fullvarv så är kondensatorerna OK.
Det enda som riktigt slits i denna motortyp är kullagren. Om du i avstängt läge för hand snurrar på fläktbladen så ska de lätt roterar i flera sekunder utan missljud i form av ett vinande ljud.
Att byta lager är ofta en enkel operation, materialkostnad ca. 100-150 kr för två SKF-lager.

Håll koll på att termostaten som styr förvärmningen fungerar, så att elelementen inte ligger konstant aktiva.

Lägg ett stycke papper på frånluftsdonen, pappret ska då smacka fast mot ventilen. Det ger en fingervisning om att där är ett stabilt frånluftsflöde.
 
  • Gilla
oskarsch
  • Laddar…
Det där lösa reläet som ligger i lådan med nummer på anslutningarna (12, 32) ser ut som någon efterkonstruerad funktion för att lunna växla fläkthastighet.
Det som ser väldigt konstigt ut är att en del kablar ser "hopsnodda" och sedan eltejpade runt, var väldigt försiktig med dessa.
Ser även ut som att man använt blantråd som överkoppling och sedan isolerat med eltejp, ser väldigt "hemmapulat" ut

Finns en risk att det kommer spänning från något annat i huset som styr reläet så även om du bryter spänningen till aggregatet kan det komma spänning från andra håll, VAR VÄLDIGT FÖRSIKIG.

Om jag inte minns fel brukade dessa aggregat styras med en omkopplare typ 0,1,2,3,4 för fläkthastigheter och någon har byggt om det till att styras av ett relä.

Kondensatorerna i lådan så troligtvis är dem 2 "små" driftkondensatorer till fläktarna och dem 3 lite större är för att reglera fläkthastigheten.
 
  • Gilla
oskarsch
  • Laddar…
FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Det där lösa reläet som ligger i lådan med nummer på anslutningarna (12, 32) ser ut som någon efterkonstruerad funktion för att lunna växla fläkthastighet.
Jag har lyckats hitta kretsschemat för mitt aggregat. Se bifogad bild. Där ser du "R1". Jag tror det är relät från mina bilder, och i så fall verkar det styra värmekolven!

FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Det som ser väldigt konstigt ut är att en del kablar ser "hopsnodda" och sedan eltejpade runt, var väldigt försiktig med dessa. Ser även ut som att man använt blantråd som överkoppling och sedan isolerat med eltejp, ser väldigt "hemmapulat" ut
Ja det ser illa ut. Kommer inte stoppa ner fingrarna där utan att bryta all ström innan direkt.

FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Finns en risk att det kommer spänning från något annat i huset som styr reläet så även om du bryter spänningen till aggregatet kan det komma spänning från andra håll, VAR VÄLDIGT FÖRSIKIG.
Bra tips! Jag ska dubbelkolla innan! Tack!

FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Om jag inte minns fel brukade dessa aggregat styras med en omkopplare typ 0,1,2,3,4 för fläkthastigheter och någon har byggt om det till att styras av ett relä.
Ja men precis. Det finns ett sådant kopplingsschema för mitt aggregat, men det är inte kopplat på det viset. Då användes en autotrafo för att uppnå olika hastighet.

FrittDrag_II FrittDrag_II skrev:
Kondensatorerna i lådan så troligtvis är dem 2 "små" driftkondensatorer till fläktarna och dem 3 lite större är för att reglera fläkthastigheten.
Okej, intressant! Jag skulle verkligen vilja öka hastigheten på motorerna lite lite lite till. Just nu har jag bara 2st lägen och det högsta läget dånar för mycket. Men att öka lite grann skulle verkligen hjälpa våra radonvärden.

Kretsschema för Flexit Varmej.v VGL 400 med tydliga markeringar av komponenter såsom R1, termistorer och transformator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Inte det lättaste elschemat att följa, nedan lite snabba observationer.

Relä R1 ser ut att vara till för avfrostning (av värmeväxlaren).
Det jag trodde var blanktråd är motstånd för att ladda ur kondensatorerna när man bryter spänningen till aggregatet, men fortfarande lite dålig isolering på dessa.
Ser ut som att aggregatet bara har 2 hastigheter, eventuellt skulle man kunna byta någon av kondensatorerna och få en annan hastighet.
Har du en klurig och vettig elektriker i bekantskapskretsen bör det gå att fixa.
 
  • Gilla
oskarsch
  • Laddar…
Näeh kretsschemat är rörigt.

Brytaren har tre lägen. 0-1-2.
På läge 0 drar systemet 8W oklart flöde
På läge 1 drar systemet 30W man känner visst flöde i ventilerna
På läge 2 drar systemet 270W och det är raketturbo i ventilerna

Jag ska upp och mäta spänningen till varje motor och varje läge.

Kan ju mycket väl vara så att nån kondning måste bytas. Eller hur? Dom styr ju varvtalen och det känns som att det saknas något när läge 1 ger 30W och läge 2 ger 270 W
 
Edit: läge 1-2-3 finns. Inte 0-1-2. Hade fel.
 
O oskarsch skrev:
Näeh kretsschemat är rörigt.

Brytaren har tre lägen. 0-1-2.
På läge 0 drar systemet 8W oklart flöde
På läge 1 drar systemet 30W man känner visst flöde i ventilerna
På läge 2 drar systemet 270W och det är raketturbo i ventilerna

Jag ska upp och mäta spänningen till varje motor och varje läge.

Kan ju mycket väl vara så att nån kondning måste bytas. Eller hur? Dom styr ju varvtalen och det känns som att det saknas något när läge 1 ger 30W och läge 2 ger 270 W
Effekt skillnaden på 30W till 270W är inte helt konstig, effektbehovet på en fläkt är kubisk mot fläkthastigheten/flödet (lite förenklat).
Det skiljer 9 ggr på ditt effektbehov som då skulle motsvara cirka halvering/dubblering av flödet mellan dem olika driftlägena.
Om det inte är något annat fel på fläktarna.
Du bör kunna fixa till ett mellanting i fläkthastighet med en vettig kondensator.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.