Hej,

Har idag en ATMOS DC30SF, 3st ack. tank x 500l. samt elpatron 6kw.Har lite problem att få tag i ved ibland och kör med briketter och ved blandat. Fungerar fint, men problemet är att om jag inte är hemma på ett tag pga. jobb så går min lilla elpatron varm för ingen annan i familjen fixar att elda. Inte vidare ekonomiskt.

Funderar nu på att sätta in en pelletsbrännare i min befintliga panna. Är dock lite rädd för vad som händer med min skorsten om jag går över till pellets. Jag tänker på kondens osv. i och med att temp. i skorstenen blir lägre med pellets. Är det en försumbar risk? Jag glidgjöt min skorsten i våras.

Har även funderat på luft/vatten värmepump?

Vad hade ni gjort?
 
Jag hade helt klart skaffat pelletsgrejor med ett veckoförråd. Fylla på pellets fixar familjen när du är borta. Visst kommer rökgastempen vara lägre än vid vedeldning men kondensproblem tror jag inte du får. Väldigt många eldar ju med pellets och med olika typer/längder av skorstenar....

*Ingen värmepump på min gård*
 
byta fru till en som kan elda? ;D
 
eller så kopplar du bort elpatronen sen måste dom andra lära sig å elda när du inte är hemma ;D
 
Större tank så du slipper elda på vardagarna, enklare än att vänja sig vid en ny fru :)
 
Hej jone,

I min 65kW panna har jag en 30kW brännare. När den går på fullt spätt har jag ca 130 graders rökgastemperatur. Med 10 graders sänkning per skorstensmeter ligger jag ändå över kondenstemperatur. Om du drar in en vanlig 20kW villabrännare tror jag man kan se motsvarande förhållande i din 30kW Atmos. Kolla gärna min hemsida som jag gärna pushar för.  ::)
 
jone skrev:
Hej,

Har idag en ATMOS DC30SF, 3st ack. tank x 500l. samt elpatron 6kw.Har lite problem att få tag i ved ibland och kör med briketter och ved blandat. Fungerar fint, men problemet är att om jag inte är hemma på ett tag pga. jobb så går min lilla elpatron varm för ingen annan i familjen fixar att elda. Inte vidare ekonomiskt.

Funderar nu på att sätta in en pelletsbrännare i min befintliga panna. Är dock lite rädd för vad som händer med min skorsten om jag går över till pellets. Jag tänker på kondens osv. i och med att temp. i skorstenen blir lägre med pellets. Är det en försumbar risk? Jag glidgjöt min skorsten i våras.

Har även funderat på luft/vatten värmepump?

Vad hade ni gjort?

Kanske inte förslaget du räknat med men... Utbilda någon i familjen ?

Steffe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.