Våran pump har gått troligtvis gått sönder och behöver hitta en ny.
Pumpen utlöste jordfelsbrytaren gång på gång och en elektriker har konstaterat att pumpen nog har lag av.
Idag är anläggningen tömts och jag har "fiskat" upp den gamla pumpen som verkar vara av modell zenit DGE 75/2/g50v
Anläggningen ser ut så här:
En avloppsanläggning med tre täckta brunnar och en öppen betongbrunn med grus, omgiven av löv på marken.
I själva brunnen:
Vy inifrån en tom brunn med synlig vattenyta och ledningar i botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pumpen:
Svart dränkbar pump zenit DGE 75/2/g50v upptagen ur vattenfylld brunn med bladvissna löv runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en märkplåt på en trasig Zenit DGE 75/2/G50V pump.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min fråga är vilken pump som recommenders för att ersätta den gamla, har hittat denna: DRÄNKBAR PUMP NEPTUN NSP 35 350W (bauhaus.se) på Bauhaus men jag vet inte om den är lämplig?
 
Inget fel på den du länkat till, men men du ska inte ha en med gummivippa, den kabeln brukar säga upp sig. bockas upp och ner med brott som följd Set är en 1-fas du har, köp en med flotör ,och anslutning nertill och inte på top, lika den här men finns andra fabrikat. Bara som en info med en flotör En vippa kan om det är smalt i hålet ställa sig väggen och inte flyta upp. https://www.conrad.se/p/renkforce-1...CVqjVvdDI4aAuVeEALw_wcB&gclsrc=aw.ds&vat=true
 
K
Har bytt ut 4 st pumpar i vår 3-kammarsbrunn de senaste 10 åren. Är ingen expert på detta men kan dela med mig av några erfarenheter,

* Pumpar i plast för under tusenlappen håller inte särskilt länge för oss. Vi är iofs två villor som delar på samma brunn, men dessa pumpar brukar bara hålla i ungefär ett år.

* Från nu köper vi ingenting annat än lite finare pumpar i rostfritt som håller bättre. Typ den här har vi just nu,
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...-avloppspump-automatisk-med-nivavippa-2810895

* Blev rekommenderad att använda pumpar med vippa. Pumpar utan vippa verkar mest rekommenderas till att pumpa färskvatten eller väldigt rent vatten. Jag kan lätt tänka mig att pumpar med övriga typer av sensorer lätt blir igensatta med tiden av sedimenten i avloppsvattnet. Du ser ju hur svart din gamla pump är. Om man har en väldigt liten pumpbrunn kan det ju bli klurigt dock eftersom vippan inte får fastna i något. Kanske finns andra lösningar än vippa som fungerar bra men viktigt iaf att pumpen är kompatibel med avloppsvatten.
 
  • Gilla
skyisthelimit
  • Laddar…
Hej,

Har kört sönder ett antal pumpar under åren, ej gråvatten, men i annat smutsigt vatten och från början gick jag bara på datablad och pris, dvs det blev plastpumpar som den du länkade till.
De höll aldrig länge för mig och funkar nog bäst för att pumpa rent vatten eller enstaka användning för smutsigt vatten. Skulle aldrig köra de i en gråvatten anläggning.
Finns en del billiga varianter i metall eller iallafall skal i metall, de har också funkat dåligt. Har haft sönder 3 av kärchers dyraste plastpumpar, max 100h drifttid per st.

Köp en märkespump för gråvatten hos någon som säljer pumpar för detta. Är det verkligen "rent" gråvatten, utan papper eller andra föroreningar? Isf behöver du en skärande pump.
Flygt, grindex, tsurumi är några märken som man kan lita på, men det finns många fler.
Rekommenderar också vippa i förorenat vatten, har aldrig pajat för mig. Andra varianter som elektrisk sensor har exempelvis oxiderat och slutat fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.