Säg istället att dom får 20 000kr för att inte såga ner dom, skriv avtal och om dagen kommer då dom ändå sågar ner får du tillbaka dina pengar.
 
Vet grannen att det är just rhododendron? Tänker att för en icke trädgårdsvan person så ser den så här års inte ut som juvelen i kronan direkt, Grannen kan ju ha sett den som bara sly som ska rensas bort. Det är ju trots allt blomningen som är den största behållningen med rhododendron, så en möjlig kompromiss kan ju också vara att be dem vänta med att såga ner till senare nästa sommar.
 
  • Gilla
Blåsalvia och 1 till
  • Laddar…
Du kan ju lyfta frågan precis som det formuleras här - dvs att du gillar den då den ger ett naturskönt insynsskydd. Du förstår att de kanske vill ta bort den från sin tomt, men frågar då vad de tycker att ni/du skall ersätta den med? Om du lyfter alternativ som häck, plank, ha kvar så kanske de har åsikter. Eftersom du inte pratat med dem så vet vi inte hur stark deras vilja är att ta bort just denna planta. Det kan ju vara allt från ”oj det har du rätt i, den sparar vi” till ”skiten skall bort”. Min erfarenhet av nya grannar i området är att det är mycket vanligt att man gör rent hus i trädgården, fäller alla träd och tom anlägger plattor/Sten på framsidan. Tyvärr.

Och de som säger ”plantera eget” behöver du inte lyssna på. Gillar man träd själv så förstår man att 20-40 år gamla plantor är hel oersättliga. Går inte att köpa och tar decennier att växa upp.
 
  • Gilla
Blåsalvia och 1 till
  • Laddar…
A azellen skrev:
utan att veta så tror jag inte detta har att göra med hänsyn till grannen utan för att de vill behålla tillräckligt mycket träd
Precis. Att det krävs marklov hos kommunen betyder inte att grannar har någon rådighet över andras fastigheter.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Och de som säger ”plantera eget” behöver du inte lyssna på. Gillar man träd själv så förstår man att 20-40 år gamla plantor är hel oersättliga. Går inte att köpa och tar decennier att växa upp.
Frågan är hur grannen ska hantera det åt TS... Ska man behålla gammal växtlighet bara för att det tar lång tid för andra att odla upp nya? Nej TS får ju börja om med något mindre.
 
  • Gilla
Destrier
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Frågan är hur grannen ska hantera det åt TS... Ska man behålla gammal växtlighet bara för att det tar lång tid för andra att odla upp nya? Nej TS får ju börja om med något mindre.
men läs hela min post. Jag skriver ju att det fälls en massa träd och växtlighet utan större eftertanke. Grannen kanske inte alls känner att busken definitivt måste bort. Hen kanske tycker att den gärna kan sparas om den betyder mycket för TS. Vi vet inte. Jag blir mörkrädd av alla superindividualistiska inställningar av typen ”skit i andra sköt dig själv”. Man kan alltid fråga.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
K Kabe413 skrev:
Hej

Någon som vet hur detta fungerar?
De har sålts en tomt brevid våran där det står massa stora fina bokar, lärk osv.
Vissa av dessa träd och buskar (rhododendron) hänger in över våran tomt. De skapar och ett naturligt insynsskydd mellan tomterna och skulle förandra känslan i området.

Min fråga är då har den rätt att ta ner dessa träd och buskar som växer mycket nära tomtgränsen och till stor del hänger över på min tomt? Vill gärna prata med dom men vill gärna veta lite vad som gäller innan. Vill gärna kunna kompromissa och ha en god sämja men vill också skydda det som är vårat.
Hej TS.
Vilken livad tråd med mycket input.
Du undrade vad som gäller och som många svarat är det att du inte har ett kviddevipp med saken att göra. Det är alltså ingångsvärdet i diskussionen med grannen.
Mitt tips blir att gå mycket varsamt fram!
I bästa scenariot har de sett att växterna inkräktar på din fastighet och vill ta bort dem därför. Om du säger att de kan vara kvar skulle då lösa något åt dem. De kan lägga tid, energi och pengar på huset i stället för tomten, borde vara skönt att få släppa tomten en stund.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Hej TS.
Vilken livad tråd med mycket input.
Du undrade vad som gäller och som många svarat är det att du inte har ett kviddevipp med saken att göra. Det är alltså ingångsvärdet i diskussionen med grannen.
Mitt tips blir att gå mycket varsamt fram!
I bästa scenariot har de sett att växterna inkräktar på din fastighet och vill ta bort dem därför. Om du säger att de kan vara kvar skulle då lösa något åt dem. De kan lägga tid, energi och pengar på huset i stället för tomten, borde vara skönt att få släppa tomten en stund, det är ju inte på något sätt utesäsong nu./QUOTE]
 
K Kabe413 skrev:
Frågan är ju då vad jag kan erbjuda?
Pengar är inte ett alternativ då jag inte har och det käns bara konstlgt
Om dom vill ta ner buskarna så kan du erbjuda att ta dit en grävare och flytta över dom på din sida gränsen.
 
  • Gilla
Destrier och 1 till
  • Laddar…
K Kabe413 skrev:
Alltså stammarna växer upp mer eller mindre ur en bäck och en kulvert som möts där. Kulverten går ner under vägen som tre grannar (snart fyra) äger tillsammans.
De är också enormt stora cirka 5m höga och 7 meter breda och intrasslade i varandra så svårt att se hur de skulle gå att flytta. Utan att såga ner de rejält då. Annars skulle jag inte ha några problem med det.

Och tråkigt att säga men om mina grannar (eller någon annan) gör något som de vill som påverkar mig negativt så kommer det påverka min inställning till dom vare sig jag vill eller inte. Det är inget hot...så är människor

Får väl bara hoppas de kam tänka sig spara buskarna då. Eller iaf delar av dom.
hej,
Funderar på hur mkt mark det är. Ta reda på markpriset i området och pröva köpa loss den delen av sin tomt?
Eller som någon skrev, be om att få köpa/flytta busken...
Lycka till...
För övrigt borde vi inte få såga ner träd/växtlighet av estetiska skäl...tänker biodiversitet...
Fredrik
 
  • Gilla
Kabe413 och 1 till
  • Laddar…
Är det säkert att de rödmarkerade träden ska avverkas? Det skulle ju ev. kunna vara så att det är just dessa, som ska sparas på tomten.
 
Det du kan göra är att kolla om träden/buskarna ingår i planeringen av området. Tvärtom av vad många skriver, får man inte ta ner träd hur som helst. Så kolla med kommunen..
 
  • Gilla
Kabe413
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Är det säkert att de rödmarkerade träden ska avverkas? Det skulle ju ev. kunna vara så att det är just dessa, som ska sparas på tomten.
Ja tyvärr. Vet vart deras hus kommer stå ungefär och där de ska ner mest träd...ca 14st
 
hsd
K Kabe413 skrev:
Alltså stammarna växer upp mer eller mindre ur en bäck och en kulvert som möts där. Kulverten går ner under vägen som tre grannar (snart fyra) äger tillsammans.
De är också enormt stora cirka 5m höga och 7 meter breda och intrasslade i varandra så svårt att se hur de skulle gå att flytta. Utan att såga ner de rejält då. Annars skulle jag inte ha några problem med det.

Och tråkigt att säga men om mina grannar (eller någon annan) gör något som de vill som påverkar mig negativt så kommer det påverka min inställning till dom vare sig jag vill eller inte. Det är inget hot...så är människor

Får väl bara hoppas de kam tänka sig spara buskarna då. Eller iaf delar av dom.
Låter väldans härligt, har Du någon bild...
 
  • Gilla
simongns
  • Laddar…
E Engeln skrev:
Det du kan göra är att kolla om träden/buskarna ingår i planeringen av området. Tvärtom av vad många skriver, får man inte ta ner träd hur som helst. Så kolla med kommunen..
Har man tur är det kanske de markeringarna är. De de vill ta ner men söker tillåtelse för att ta ner. Men jag vill inte bråka om deras träd så de inte kam bygga sitt hus. Det ska de såklart få göra
 
Nissens
K Kabe413 skrev:
Har man tur är det kanske de markeringarna är. De de vill ta ner men söker tillåtelse för att ta ner. Men jag vill inte bråka om deras träd så de inte kam bygga sitt hus. Det ska de såklart få göra
Eller också kan du ju vara öppen för flera av de bra idéerna du fått helt gratis här...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.