Hej,

Vi har köpt ett hus från 1958 med betongplatta. Jag har slängt ut enrörs-systemet och funderar nu på att lägga in golvvärme på plattan eller om jag ska dra in nya radiatorer? Ytan det gäller är ca: 70m2, vet ej om plattan är isolerad under men troligtvis inte så mycket med tanke på husets ålder.

Är det någon som kan besvara följande spörsmål:

1. Ungefärlig kostnadsjämförelse, radiatorer (7st) vs golvvärme?
2. Förlorar man mycket värme ner i marken med tanke på lite isolering?

Tacksam för råd.
/Y19

 
"Förlorar man mycket värme ner i marken med tanke på lite isolering? "

kort svar. JA

Skall man ha golvvärme i platta på mark så måste plattan vara byggd för detta! Mycke energi går ner i marken och det är även stor risk att man får fukttransport i plattan i detta fall. Satsa på radiatorer är min åsikt! Vad är det för värmesystem?
 
Golvärme och gammal oisolerad betongplatta ska man nog akta sig för.
Värmen i plattan skapar oönskad fukttransport och kan skapa en massa problem.
Satsa på radiatorer!
 
KalleT skrev:
"Förlorar man mycket värme ner i marken med tanke på lite isolering? "

kort svar. JA

Skall man ha golvvärme i platta på mark så måste plattan vara byggd för detta! Mycke energi går ner i marken och det är även stor risk att man får fukttransport i plattan i detta fall. Satsa på radiatorer är min åsikt! Vad är det för värmesystem?
För närvarande är det oljepanna, jag har tänkt komplettera med luft/vatten värmepump och köra pannan på elpatron vid behov.
Tack för åsikten, var nog som jag trodde, får köra på radiatorer. Det som blir lite surt är att hallen som jag vill ha klinkers i blir nog ganska kall att gå på men det får man väl leva med?

/Y19
 
Yzerman 19 skrev:
För närvarande är det oljepanna, jag har tänkt komplettera med luft/vatten värmepump och köra pannan på elpatron vid behov.
Tack för åsikten, var nog som jag trodde, får köra på radiatorer. Det som blir lite surt är att hallen som jag vill ha klinkers i blir nog ganska kall att gå på men det får man väl leva med?

/Y19
Finns det någon fläktkonvektor som det går att rikta "blåset" nedåt ?? I så fall så kan ju det vara ett alternativ för att värma klinkersgolv.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.