O Ovation skrev:
Försvann ljudet?
Det dunkar tyvärr fortfarande..

Nu är allt återställt, gjorde ingen större skillnad men vill inte justera golvvärmen just nu, började bli kallt, det är halva ovanvåningen som sitter på den kretsen!

Längst till vänster är extra cirk-pumpen och backventilen sittter på den horisontella delen till vänster.

Ett värmesystem i källaren med kopparrör, expansionskärl och cirkulationspump till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dynapac
  • Laddar…
Har fixat lite mer men dunkar fortfarande tyvärr :(

Har gjort rent filtret i radiatorkretsen, kollat förtrycket i exp-kärlet, luftat och nu stängt av den extra cirk-pumpen så backventilen borde inte påverka, även justerat VF-ventilen på golvvärmeshunten så jag får värme där...

Har nu kollat alla termostater och de mår bra, luftat alla element... Börjar tycka det är lite märkligt nu :(
 
O
Kan du spela in ljudet och lägga upp en video.
 
O
Sen skulle jag vilja se lite mer av backventilen och shunt ingen till pump 2
 
O Ovation skrev:
Kan du spela in ljudet och lägga upp en video.
Hej, ska försöka. Kommer väldigt ojämnt. Är inte så skarpt, mer som någon dunkar i golvet.. ska fota lite senare!
 
Har samma problem på vissa ställen i huset precis efter att pumpen värmt vattnet. Knackar på några ställen i ett par sekunder. Är väl rören som expanderar av värmen?
 
Joacimz Joacimz skrev:
Har samma problem på vissa ställen i huset precis efter att pumpen värmt vattnet. Knackar på några ställen i ett par sekunder. Är väl rören som expanderar av värmen?
Hej, tycker inte riktigt det sammanfaller men kan börja logga om det sammanfaller med värmningen. Vet tyvärr inte om det här är i början eller slutet av kretsen, men kan försöka kolla upp var det blir varmt först när den börjar värma.
 
Maxizor Maxizor skrev:
Hej, tycker inte riktigt det sammanfaller men kan börja logga om det sammanfaller med värmningen. Vet tyvärr inte om det här är i början eller slutet av kretsen, men kan försöka kolla upp var det blir varmt först när den börjar värma.
Mitt är i golvet mellan källare och boendeplanet. Misstänker att rörden är för nära trät, att man borrat för små hål så det inte kan röra sig tillräckligt.
För mig är det inte varje värmning utan ibland bara. Tror det är när rören blivit för kalla och värms upp igen.
 
Joacimz Joacimz skrev:
Mitt är i golvet mellan källare och boendeplanet. Misstänker att rörden är för nära trät, att man borrat för små hål så det inte kan röra sig tillräckligt.
För mig är det inte varje värmning utan ibland bara. Tror det är när rören blivit för kalla och värms upp igen.
Låter inte helt orimligt, det är rätt tight vid detta element när rören går upp igenom golvet!

Rör isolerade med rörmanschetter där de passerar genom trägolv vid element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
O Ovation skrev:
Sen skulle jag vilja se lite mer av backventilen och shunt ingen till pump 2
Bifogar bild:
Isolerade rör och en cirkulationspump märkt med "Till från VP", "Retur till VP" och "Backventil" mot en gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Maxizor Maxizor skrev:
Låter inte helt orimligt, det är rätt tight vid detta element när rören går upp igenom golvet!

[bild]
Har testat spraya lite Silikonspray vid genomföringarna men misstänker att jag behöver försöka förstora runt rören, de sitter "stumt" nu.
 
Menar inte på något vis att ta över tråden, men bor själv i en BRF byggd 1960 (?) som har vattenburen värme och jag upplever också oregelbundna knackningar som kanske påminner om dina? Lyckades fånga mina missljud på film (där det är ovanligt frekventa). Ofta knäpper de som sagt mindre frekvent och oftast inte alls. Skulle säga att missljudet uppkommer kanske en-två gånger per dag när det är flödar värme i röret... filmen är tagen i kulverten där jag upplever att ljudet är som högst. Dessvärre hörs det även inne i lägenheten, om än lägre, och stör åtminstone min nattsömn, men inte frugans. Man är väl olika känslig antar jag...

Nåväl, vill kolla om någon har något bra förslag på vad det kan tänkas vara eller hur man kan felsöka.
https://photos.app.goo.gl/AXcbv1cCrWCvbysq7

Ursäkta för gästspelet, och ifall det passar sig bättre, skapar jag en egen tråd.
 
N Nudeln skrev:
Menar inte på något vis att ta över tråden, men bor själv i en BRF byggd 1960 (?) som har vattenburen värme och jag upplever också oregelbundna knackningar som kanske påminner om dina? Lyckades fånga mina missljud på film (där det är ovanligt frekventa). Ofta knäpper de som sagt mindre frekvent och oftast inte alls. Skulle säga att missljudet uppkommer kanske en-två gånger per dag när det är flödar värme i röret... filmen är tagen i kulverten där jag upplever att ljudet är som högst. Dessvärre hörs det även inne i lägenheten, om än lägre, och stör åtminstone min nattsömn, men inte frugans. Man är väl olika känslig antar jag...

Nåväl, vill kolla om någon har något bra förslag på vad det kan tänkas vara eller hur man kan felsöka.
[länk]

Ursäkta för gästspelet, och ifall det passar sig bättre, skapar jag en egen tråd.
Hej, tror inte riktigt vi har samma fel, mitt låter till en subtil knäppning/dunk så tror det är olika fel vi har om även båda säkert relaterade till värmeexpansion av något slag! Jag rekommenderar dig att öppna en egen tråd för bästa gensvar!
 
  • Gilla
Nudeln
  • Laddar…
Maxizor Maxizor skrev:
Hej, tror inte riktigt vi har samma fel, mitt låter till en subtil knäppning/dunk så tror det är olika fel vi har om även båda säkert relaterade till värmeexpansion av något slag! Jag rekommenderar dig att öppna en egen tråd för bästa gensvar!
Skapade en egen tråd istället. Nog klokt att hålla isär det.

Har dessvärre inget klokt att bidra med i ditt fall utan får önska att det löser sig och en God Jul :)
 
N Nudeln skrev:
Skapade en egen tråd istället. Nog klokt att hålla isär det.

Har dessvärre inget klokt att bidra med i ditt fall utan får önska att det löser sig och en God Jul :)
Tack så mycket! God Jul och lycka till du med!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.