Vi gjorde om vårt badrum för ett par år sedan och har mosaik i duschen inkl på duschgolvet. Såhär i efterhand skulle vi nog inte valt mosaik för duschgolvet då bitarna lossnar. Sätter vi tillbaka dem med fix sitter de generellt men det dröjer några månader, sedan har samma eller någon annan bit lossnat. Det är bara de tre raderna närmast golvbrunnen som lossnar.

Jag funderar nu på om man kan byta ut de tre närmaste raderna mot större bitar. De skulle då behöva vara 6.0-6.5 cm. Nuvarande är knappt 2 cm. Jag har letat runt mkt men hittar dock inga (svarta) bitar med den storleken.

Någon ide på hur man kan fixa detta på ett någorlunda smidigt sätt?
 
  • Svarta mosaikplattor på ett duschgolv med en golvbrunn och några lösa bitar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sviktar golvet där, eller varför lossnar de? Om det sviktar hjälper det förmodligen inte med större bitar.
 
Lutar nedåt lite lätt mot golvbrunnen som det ska göra men kan inte påstå att det sviktar.
 
Vad är det för underlag där de släpper och hur är tätskikt gjort inkl. manschett.
 
Har exakt samma problem.
Har inte kommit till läget att börja limma tillbaka ännu, men snart är jag där.
Byggt 2015, golvspån, golvvärme, golvgips, flytspackel. Har jag för mig.
 
Problemet med mosaik är att det lossnar lätt iom att det räcker att fixet skinnat sig lite innan sättning, och det gör det lätt pga att man använder sig av en fintandad fixkam när man sätter mosaik, samt att det blir oftast väldigt lite fix under.
Limma inte tillbaka bitarna med fix när dom väl börjat släppa, prova med ett bra sättlim ist, det limmar bättre än ett tunt
lager med fix. Annars måste man skrapa bort allt fix innan, med risk att skada tätskiktet.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
T
Som sagt, du får limma dit bitarna eller låta det torka ut ordentligt, skrapa bort fixet som är där och lägg på nytt fix och låt detta torka över natten innan du fogar det så under tiden får ni använda en annan dusch.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Tack för kommentarer. Jag testar att limma, antar PL400 går bra?
 
D danneny skrev:
Tack för kommentarer. Jag testar att limma, antar PL400 går bra?
Jag har limmat mosaik som lossnat med speciellt lim för kakel.
 
Hink med Kiilto Keramix klinkerlim för keramiska plattor, flerspråkig text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle satsa på typ casco superset el liknande, kakellim brukar inte vara rek där plattorna är utsatta för vatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.