Jag har termostater av märket MMA evosense 28 (med nån liten adapter för gamla honeywell ventiler) hemma. Ett av elementen var alltid kallt så jag tog bort termostaten för att titta.

Borttagen MMA evosense termostat visar vit platta i yttersta läge och adapter för Honeywell ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den vita plattan i mitten är hela tiden i yttersta läget, dvs den trycker in sprinten i ventilen maximalt och stryper därmed flödet till radiatorn. Jag tog bort en annan termostat i samma rum, vred mellan 0-9 och kunde se hur den vita plattan åker in och ut. Men termostaten som satt vid den kalla radiatorn är alltid i samma läge. Jag kan med kraft trycka in den, men då med bra mycket mer kraft än vad den lilla piggen på ventilen klarar.

Nu är termostater inte jättedyra men jag undrar om det är någon inställning jag missat? Jag såg att man kunde ställa max/min-temperatur genom att trycka in en sprint osv. Men det verkar inte vara problemet.

Nån som vet?
 
O
Fick du värme på elementet då du tog bort den?
Termostaten är självbegränsande och släng ut den och kolla om "vaxet" drar ihop sig.
Kall termostat så skall den gå bakåt.
Och när du stänger den skall den pressa framåt.
 
O
Det är termostaten som skall trycka på spindeln och inte omvänt, så trycket från ventilen spelar ingen roll.
 
O Ovation skrev:
Det är termostaten som skall trycka på spindeln och inte omvänt, så trycket från ventilen spelar ingen roll.
Jag råkade tappa en och den gick sönder direkt.
 
O Ovation skrev:
Fick du värme på elementet då du tog bort den?
Termostaten är självbegränsande och släng ut den och kolla om "vaxet" drar ihop sig.
Kall termostat så skall den gå bakåt.
Och när du stänger den skall den pressa framåt.
Glömde ju svara här. Tack för tips! Jag la ut termostaten i kylan. "Vaxet" eller vad det är drog inte ihop sig så som på en annan fungerande termostat, så det blir till att skaffa nya. (gjorde inte det då, då granen stod vid elementet och inte behövde ha särskilt mycket värme... =) )
 
  • Gilla
Ovation
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.