Hej!
Jag har fått ett vattenutkast installerat utomhus.
För att göra detta så installerade de en serviceventil med dränering. När man då stänger ventilen, öppnar vattenutkastet så ska vattnet dräneras ner i jorden.
Jag gjorde på så som det står ovan, men senare blev det minusgrader och det blev en ca 10 cm lång istapp under kranen/utkastet. Jag misstänker att man bara grävt ner hela enheten fyllt på med den jord som fanns. Inte beaktat dräneringen över huvudtaget.
Hur ska man dränera en sådan enhet. Jag har inte fått beteckningen på den, men misstänker att det är en Hawle.
Finns det länkar till beskrivning?

På bilden ligger bara prylarna bredvid varandra innan installation. Det är en entreprenör som installerat, men eftersom jag såg istappen och eftersom de har gjort fler tvivelaktiga saker så vill jag ha koll på detta.
Det kommer säkert att sluta med att jag gräver upp och fixar det själv. Hur svårt kan det vara egentligen?
 
  • Vattenutkast och serviceventil med dränering placerade på grus nära husvägg före installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ventilen måste vara på frostfritt djup och det måste finnas en dränering på den del som går upp till frostdjup. annars fryser det.
Eller om det finns en kran i varmt utrymme som matar det, ska då vara en ventil inomhus för att tömma ledningarna .med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.