P
Vi flyttade i somras in i vårat hus som är byggt på platta på mark, för ett tag sedan såg vi att en tröskel till tvättstugan på bottenplan böjt sig och börjat spricka. Och en tid efter släppte även tröskeln till badrummet. Snickaren av huset var här och tog bort trösklarna och fann då rejält med fukt som har tagit sig från betongplattan som fortfarande är fuktig genom skruvhålen som punkterar ångspärren.
Vi tog även bort en till tröskel som det inte syntes någon påverkan på och fann även där lite fukt vid skruvhålen och lite svart vid skruvhålen på tröskelns undersida.
Inte lika mycket som vid badrum och tvättstuga men ändå på 3 av 3 ställen det var relativt enkelt att komma åt har vi hittat fukt som vandrat genom skruvhålen.

Vi har varit väldigt nöjda med snickaren och även nu tar han det på största allvar och kommer att lösa problemet är jag övertygad om. Så det är absolut ingen konflikt, men jag som okunnig skulle vilja ha lite mer på fötterna.

När man skruvar i betongplattan, är det på det här viset man gör då?
Alla innerväggar sitter ju också fastskruvad i betongplattan, så vad hindrar att vi inte har samma problem där?
Den värst drabbade tröskeln var helt svart och blöt på undersidan, om undersidan av innerväggarna är lika drabbade kan det ju ta lång tid innan man märker det okulärt tänker jag.
Vad jag förstår kan det ta ett år eller två innan betongplattan torkat? Borde man inte täta när man går igenom plasten?


Fukt och svartmögel på undersidan av en avlägsnad tröskel och i skruvhål genom en plastskyddad betongplatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktiga skruvhål i en betongplatta där en tröskel har tagits bort, med tecken på fuktskador vid botten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har du golvvärme
 
P
J jonaserik skrev:
Har du golvvärme
Ja
 
Inte för att måla gubben på väggen. Det är inte borrat ner i plattan så att en slinga har blivit punkterad. Då med en skruv i så är det tätt, men efter ett tag ( allt mellan 2 mån - 2 år ) så rostar skruven och läckan är ett faktum. Kolla upp så inte trycket sjunker i systemet nu när skruvarna är borta. Det kan vara läck på ett ställe och vatten kryper runt under plasten många meter och ger sig tillkänna där det finns chans att krypa upp i luften.

Edit Lys med lampa ner i hålen och se så det inte kommer vatten ur något
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.