Vi har testat sju airfryers och nu tänkte jag att vi tävlar ut dem bland er medlemmar på Byggahus.se, så får ni möjlighet att testa vidare där hemma.

Sju olika modeller av airfryers uppställda på ett bord i ett ljust rum för en jämförelsetävling.

Så här tävlar du:
Skriv ner dina idéer till vad du skulle vilja läsa mer om eller kunna göra här på Byggahus.se. Kanske har du själv gjort något intressant vid ditt hus som du vill att vi skriver om? Alla idéer är välkomna. Du skriver ditt tävlingsbidrag här i tävlingstråden.

Vem vinner?
Vinnarna är de som har de bästa idéerna som vi vill göra något av.

Vi har alltså sju airfryers och vi kommer att rangordna idéerna. Bästa idén får den airfryer som fick högst betyg i testet, näst bästa idén får den som hade näst högst betyg i testet, och så vidare.

De airfryers vi tävlar ut är:
Severin Heissluft-Friteuse
Philips Airfryer XXL
OBH Nordica Ultimate Fry
Delonghi Multi Fry Extra Chef Plus
Biltema 84-145
Biltema 84-142
Princess Digital Family Aerofryer

Läs mer om luftfritöserna här: https://www.byggahus.se/test-airfryer-basta-luftfritosen

Tävlingen pågår till och med torsdag den 17/12 kl 15.00

Glöm inte att kolla att du har rätt adressuppgifter i profilen så att vi skickar den till rätt adress.

Lycka till!
 
  • Gilla
Conny S och 5 till
  • Laddar…
Hemautomatisering!

Det finns massor av olika lösningar för att kunna göra hemautomatisering, det stora problemet med alla dessa är dock att de är inkompatibla med varandra. Inte ens de lösningar som bygger på samma standard (exempelvis ZigBee-produkter från Philips Hue, Ikea Trådfri, Lidl SilverCrest, Xiaomi osv) fungerar med lätthet tillsammans, dessutom så kommer man hur man än gör att hamna i att man har flera standarder i hemmet.

Jag har personligen koll på detta och bygger själv mina egna lösningar för att komma runt problemen, men för den som inte kan så mycket om hemautomatisering så blir det snabbt dyrt och krångligt att hantera.

Det finns lösningar som byggs in i el-centralen(t.ex. KNK), det finns lösningar som byggs in i dosor (SonOff Mini, Plejd, Shelly). Det finns lampor, temp-mätare, IR-sensorer, uttag mm (alla dessa är exempel på ZigBee-produkter jag har i mitt hem). Det finns smarta lås (Yale Doorman, Danalock, Gluelock osv). Kan man koppla in garageöppnaren? Hur kopplar man till olika former av larm? Eller bygger man eget larm av dessa produkterna? Det finns olika typer av kontrollenheter och det finns produkter för att försöka överbrygga olika typer av standarder för att integrera ihop allt till en enda lösning (HomeAssistant, Domoticz osv). Hur skall man koppla ihop alla dessa saker till något som går att använda och till något som går att sälja den dagen man säljer huset?

Vad skall man tänka på? Vad får man göra själv? Vilka konsekvenser får det man gör?

Detta är nog ett bottenlöst hål som man kan skriva många olika artiklar om. Jag skulle dock börja med detta ur själva husets synvinkel, dvs vad får man göra, vilka lösningar påverkar huset. Hur gör man om huset skall säljas?

Jag tror säkerligen att många av ByggaHus läsare är intresserade av detta, men många av dessa vet nog inte vart de skall börja...
 
  • Gilla
korben och 14 till
  • Laddar…
Budget & prisverktyg.

Jag skulle vilja se ett verktyg för olika budgetposter för renovering/nybyggnad.
Likt det verktyg ni har för bolåneränta skulle medlemmar själva kunna fylla i vad saker har kostat för dem eller även vad de fått offererat.

Verktyget skulle kunna göras hur avancerat som helst, men jag tänker mig att det finns möjlighet att fylla i kostnad för ett helt projekt, med mindre detaljerade poster för exempelvis;
Helkaklat badrum - 10000kr/kvm
Utbyggnad trästomme - 15000kr/kvm

Samt även mer detaljerade underkategorier exempelvis;
Kakelsättning - 1000kr/kvm
Panelbyte - 500kr/kvm

Medlemmen skulle även ha möjlighet att beskriva och specificera projektet som en anteckning intill prisuppgiften.

Verktyget skulle även gå att utveckla med tim- och materialpriser.

God Jul! :)
 
  • Gilla
Senior advisor Hobby-BOB och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja se en helt ny klickbar kategori, Ritningar. Gärna med flera underkategorier som t.ex. altaner, finsnickerier, utemöbler, takstolar, förråd och liknande. Just nu får man försöka hitta detta i forumet och ärligt talat känns det inte alltid så bra kategoriserat.
Mvh Pontus
 
  • Gilla
JeLö och 7 till
  • Laddar…
P pontus1980 skrev:
Jag skulle vilja se en helt ny klickbar kategori, Ritningar. Gärna med flera underkategorier som t.ex. altaner, finsnickerier, utemöbler, takstolar, förråd och liknande. Just nu får man försöka hitta detta i forumet och ärligt talat känns det inte alltid så bra kategoriserat.
Mvh Pontus
Gillar denna ide! Ska nu inte sno iden som sådan - utan mer poängtera ett lösningsalternativ - varför finns det inte en grupp "Ritningar" under Bilder?
 
Min idé är reportage om vad saker kostar.
Vad kostat det att:
- byta ett tak
- renovera badrum
- dränera om
- bygga friggebod
- byta golv
Osv..

Medlemmar kan lägga upp sina projekt med en budget och byggresultat/budgetresultat

Om jag vinner något vill jag helst ha philipsen :love:
 
  • Gilla
Senior advisor Hobby-BOB
  • Laddar…
Hej!

Jag har enskild verksamhet som jag bedriver på sidan av mitt ordinarie jobb där jag utför mindre snickeri/hantverksuppdrag för att dryga ut kassan lite. Jag saknar ett forum där jag kan ha en profil med kundrecensioner, priser, referensbilder etc. via. Ni skulle kunna möjliggöra att man via sin profil kan bockar i en ruta där det framgår att man är hantverkare och i vilka kategorier man kan utföra arbeten inom. I profilen skulle det kunna finnas möjlighet att presentera sig själv, i vilken utsträckning man kan hjälpa till både geografiskt men även tidsmässigt, hur erfaren man är osv.

Det måste självklart begränsas så detta forum inte blir en säljkanal, detta skulle exempelvis kunna vara genom att den som skapar tråden väljer att tillåta kommentarer från "proffisionella", dvs de som via sin profil valt att erbjuda sina tjänster.

Skulle dessutom kunna vara en egen sida för användare att hitta hantverkare för stora eller små projekt, sortera efter recensioner, pris, område etc.

Jag kanske är helt fel ute att vilja ha denna möjlighet just på buggahus.se men eftersom jag ofta är inne på er sida och får inspiration eller får tips skulle jag också kunna tänka mig att det här behovet ibland finns.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Nu är ju jag inne i ett nytt skede som känns väldigt spännande. Byggaut.se är kanske att ta i, men det vore väldigt bra med en riktig projektsida där man går igenom exempelritningar, bygglov mm. Rent krasst så går det att rita väldigt mycket själv om man kan ta del av andras ritningar. Enklare saker som att minsta tillåtna taklutning är 14° för betongpannor är en sådan enkel sak att ha med.

Så vad jag vill komma till är en ritning- och bygglovsskola :)

Byggalov.se
Byggaom.se
Byggaut.se

Sidor ni kanske vill köpa innan någon snor mina fantastiska idéer :crysmile:
 
  • Gilla
ullak40 och 2 till
  • Laddar…
Hej!
Jag skulle vilja ha en samlad del där man kan läsa om alla tips/smarta lösningar/idéer saker att tänka på vid husbygge/renovering. Att det kan finnas för varje rum och även trädgård och placering av hus på tomten. Nu hittar jag bara på lite snabbt men något i stil med: Ex. Att tänka på när man planerar Sovrum: lägger du sovrum i söderläge kommer det bli varmt där medans om det ligger i norr blir det svalare. Osv osv Badrum: Tänk på att klinkers kan bli mycket halt, speciellt när det är blött. Planera badrummet så du kan få in förvaring till handdukar osv osv.
Då kan vi dela med oss av alla smarta lösningar/idéer och slippa uppfinna det där hjulet om och om igen.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Jag skulle förslå fler ”fråga experten”. Typ ”bedöm min planlösning” och ”förlag på växter”. Jag tycker även om det vore lite roligt med ”match stilen”-reportage som typ Vogue har för kändisar, fast för snygga hus på Hemnet.
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
A
Jag föreslår ett område kring Jordabalken, ”dolda fel”, tänk på detta vid besiktning/köp av hus.

( jag vet det finns en forum del)

Men jag föreslår mer tips på vägen innan vi får se första inläggen här med ” Det är ett stort hål i taket på huset, är detta ett dolt fel?”

Man kan ge tips om som kan/bör kontrolleras inom olika områden.
- El
- Vatten/Avlopp
- Ventilation
- Vind
- Tak
- Källare/Krypgrund
- Dränering m.m.


Om jag skulle vinna tar jag gärna Severinen
 
  • Gilla
ullak40
  • Laddar…
Jag skulle vilja läsa en artikel om den perfekta off-grid lösningen för en liten stuga. Tanken är alltså att om man ska bygga en liten stuga ute i skogen helt från grunden och samtidigt få in så mycket bekvämligheter och ny teknik som möjligt huset, solceller , vattensystem, isolering etc. Hur skulle man göra det? Vilka smarta lösningar finns? Gärna ställa olika lösningar mot ekonomi. Jag är personligen intresserad en skogskoja i gammal stil, med dolda moderna lösningar.
 
  • Gilla
Ramses II och 3 till
  • Laddar…
Jag är ny på sidan då vi köpte vårt första hus för några månader sedan. Är dels inne när jag behöver söka något men klickar också på ämnena från mailen. Därför är mitt förslag att ibland ta med äldre bra inlägg som nya läsare kan ha missat i mailutskicken - måste finnas en uppsjö av såna!
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag skulle vilja ha ett långtidstest av olika utomhusbelysningssystem.

Är så trött på slingor som bara håller några år och skulle vilja köpa nått som håller.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle vilja läsa eller ha en forumdel för miljö och energi.
Tycker att frågor om just det dyker upp mer och mer och skulle vara bra att ha på ett ställe.
Det är nog många som vill kunna bygga bättre ekologiskt, klimatsmart eller få reda på vad som är bra att återanvända eller vad som är energieffektivit att byta i ett hus.

Finns en otrolig kunskap och kompetens på detta forum och det vill vi ju ta reda på.
Hur långt måste man köra för att få igen pengar på en el bil?
Är det värt att tillläggsisolera!
Eller hur funkar det med solenergi vad är bidragen hur säljer man el etc etc.
Hur bygger man miljösmart billigt.
 
Redigerat:
  • Gilla
ullak40 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.