Hej,
jag håller på och renoverar en gammal ladugård och ska bygga ett utrymme på 6x7m med platta, där jag ska ha panna, ackumulatortankar, ved, tvättstuga och dusch. Jag komer att bli tvungen att dra en kulvert till huset, avlopp till 3-kammarbrunn och vatten ifrån min källa.
Utrymmet skall vara golvvärmt och jag ska göra allt arbete själv. Har tillgång till en mindre grävmaskin för att kunna utföra grävarbetet.

Jag har räknat lite grovt på kostnaden för plattan och undrar om någon kan ge lite feedback på om det verkar rimligt och om jag tänkt rätt:

Kalkyl:
Singel 10cm => ca 4,5m2 => ca 6,5ton => ca 2000 kr
Isolering cellplast 20cm ca 8000 kr
Kantstöd (L-stöd) ca 5000 kr
Betong ca 10 000 kr
Armeringsnät ca 1500 kr
Avlopp 25m samt två golvbrunnar ca 1500 kr
Kulvert (dubbelrör) 10m ca 4000 kr
Kallvatten 15m ca 1500 kr
Värmeslinga i golv (ca 150m) ca 4000 kr

Summa: ca 38 000 kr

Jag har även en liten fundering till. Jag har tänkt regla upp väggar, eftersom jag har några hundra plank liggandes. Men ska man kosta på att lägga en rad eller två med lecasten först, för att få upp reglarna ifrån plattan? Jag tänker mest i avseende på fuktrisk mot syllen.

/Anders

 
Normalt sett ligger man syllband mellan syll och betong och sen drar man fast syllen med expanderbult eller spikpistol
 
Mikael_L
Anders_Gus skrev:
Men ska man kosta på att lägga en rad eller två med lecasten först, för att få upp reglarna ifrån plattan? Jag tänker mest i avseende på fuktrisk mot syllen.

/Anders
Om du tror att du regelbundet kommer blaska på med vatten tycker jag det är en god ide med en rad lecasten (typ garage som man tänkt tvätta bil i).
Annars räcker det nog bra med en fuktspärr mellan syll och platta.

Du skriver dusch och tvättstuga... Där kanske du gör en vanlig inomhuskonstruktion med tätskikt och sånt, då behöver du inte höja med leca av den anledningen heller.

Ang kalkylen kan jag komma på följande:
Behöver du inga fylln.massor? bara singel ?
Markduk har du inte räknat med.
Inte dräneringsrör (+brunn) heller.
Armeringsjärn till voterna tycker jag också saknas.
Distanser till armering (, inge mycke pengar iofs).
En del förordar plastfilm mellan cellplastlagren.
Om du har tänkt att trycksätta golvärmen innan gjutning kanske det är lika bra att räkna med en golvärmefördelare direkt.

Allt som allt blir det nog några tusingar till tyvärr... :-/
 
Det finns en befintlig gammal platta som jag ska ta bort, under den är det ca 50-100cm med små natursten. Jag tänkte ta bort lite sten och jämna till med singel som jag packar. Dränering har jag redan lagt utanför den befintliga plattan.

Makduk, behövs det till plattan, eller tänkte du på dräneringen? Till dräneringen ligger det redan markduk.

Ja just det, nån armering till voterna har jag inte räknat med. Ska man köra med 10 eller 12 mm där?

distanser tänkte jag lösa på eget sätt (försumbart pris)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.