Jag håller på att montera friskluftsventiler. Det rör sig om en ljudreducerande modell från Fresh. Hålet i väggen är 125mm vilket är ganska exakt samma mått som bredden på den breda delen av mina fasadbrädor. Frågan är då om jag bara ska skruva fast ventilationsgallret så som det sitter på bilden eller om jag ska såga ur i fasaden så att gallret passar i urtaget? Djupet på gallret är ungefär 1cm och det är även samma djup på fasadbrädans breda del.

Jag kommer även foga såklart, men frågan är hur jag går tillväga då temperaturen ligger runt +1 grader nu och det lär ju inte direkt bli vårväder kommande veckor. Fogar jag nu så lär det inte härda över huvudtaget då det brukar vara +5 grader som är under gränsen. Är det då bättre att vänta med att foga tills i vår och?

Tacksam för svar!
 
  • Friskluftsventil modell Fresh monterad på gul fasadbräda, matchar hålet i väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag sågade ett urtag för det blev snyggare, målade gallret i samma som panelen. Men jag tror inte det spelar någon roll för funktionen hur du gör. Skruvhålen ligger ju utanför så det kanske är enklast att ta ett urtag.

Visst kan du foga, men om det inte är något ställe som är utsatt för regn så klarar det sig nog bra till våren.

Egentligen kanske man borde ta ett urtag och måla dom ändträn som uppstår. Panelen är ju oftast ventilerad baktill så jag vet inte riktigt vad fogen gör för nytta. Det är ju redan hål längst ned. Kanske viktigt om man förväntar sig ösregn sidledes.
 
Ja, det lutar nog åt att göra ett urtag.. men då blir det i vår. Har också tänkt att måla ändträet som blir vid ursågningen så även det, tillsammans med temperatur vi fogning, talar för att vänta tills i vår så att allt torkar/härdar på ett bra sätt. Det var väl mest en fråga om det finns några risker med att vänta till i vår. Panelbrädan är lätt skålformad inåt (nu snackar vi lite) men det blir ändå någon mm glipa vid ventilationsgallrets överkant där det skulle kunna komma in lite vatten. Jag satte en remsa med silvertejp där tillfälligt så jag låter nog den sitta kvar till i vår helt enkelt. Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.