Hittar ovanligt lite om Mellbyhus och jag vet inte riktigt hur man ska tolka det? Är det någon som byggt med dom och har erfarenheter? Jag kikar på att bygga fullstort hus i sådana fall (ca 15 x 9 m).
 
Heij83
Dom är ganska nybildade så det kanske inte rullat ut så många.
Dom byggde bara garage tidigare (Mellby garage)
 
Gammal tråd, men kan liva upp den med lite av mina erfarenheter då vi precis färdigställt ett hus levererat av Mellbyhus.
Kan starkt rekommendera Mellbyhus, allt har varit otroligt smidigt och bra.

-Projekteringen: Tydliga och bra program att rita huset i. Otroligt bra återkoppling från deras kundservice vid frågor och funderingar.

-Ritningar/bygglov: Väldigt bra bemötande och hjälpte till med att få fram alla handlingar och ritningar. Om kommunen ville ha något extra (ex en energiberäkning) så fixade dom det på nolltid utan extra kostnad.

-Leverans: kom på utsatt dag och tid, bra korrespondens och information om hur och när huset levereras.

-Montage: Smidigt och bra sätt att montera ihop huset, vårat hus på ca 110m2 gjordes vädertätt på 6 arbetsdagar ( platta på mark). Dag 1 montera blocken, dag 2 förbereda för takstolar, dag 3 montage takstolar, dag 4 montage råspont/papp, dag 5 montage strö/bärläkt, dag 6 tegel.
Bra montageanvisning och tydliga bilder/ritningar.

Kvalité: Här är det vi är mest förvånade över, otroligt fint virke och kvalitet på husblocken. Ingenting har varit snett eller fel från fabrik, allt har stämt precis på mm. Bra virkeskvalité, inte en regel som har varit vriden eller sprickor i sig.

Pris: Vårat hus har kostat ca 500 000:- i följande utformning:
- Tot isoleringstjocklek 260 mm (145+70+45)
- 5 st 0,9x2m fönster, -3 st altandörr, glas, 2 st 0,5x2,0, 3st 0,9x1,2 (allt elitefönster monterat i block)
-Komplett tak inkl tegel, vindskivor bläck mm..
-All takavvattning
-All fästbeslag mm..
Med det sagt, hade för oss varit helt omöjligt att få ett liknande pris om vi byggt detta i lösvirke.

Totaltsett fullt betyg, anledningen jag skriver detta är enbart för att ge tips till ett smidigt, prisvärt och bra hus.
 
  • Gilla
007PH och 3 till
  • Laddar…
MagnusBaer MagnusBaer skrev:
Gammal tråd, men kan liva upp den med lite av mina erfarenheter då vi precis färdigställt ett hus levererat av Mellbyhus.
Kan starkt rekommendera Mellbyhus, allt har varit otroligt smidigt och bra.

-Projekteringen: Tydliga och bra program att rita huset i. Otroligt bra återkoppling från deras kundservice vid frågor och funderingar.

-Ritningar/bygglov: Väldigt bra bemötande och hjälpte till med att få fram alla handlingar och ritningar. Om kommunen ville ha något extra (ex en energiberäkning) så fixade dom det på nolltid utan extra kostnad.

-Leverans: kom på utsatt dag och tid, bra korrespondens och information om hur och när huset levereras.

-Montage: Smidigt och bra sätt att montera ihop huset, vårat hus på ca 110m2 gjordes vädertätt på 6 arbetsdagar ( platta på mark). Dag 1 montera blocken, dag 2 förbereda för takstolar, dag 3 montage takstolar, dag 4 montage råspont/papp, dag 5 montage strö/bärläkt, dag 6 tegel.
Bra montageanvisning och tydliga bilder/ritningar.

Kvalité: Här är det vi är mest förvånade över, otroligt fint virke och kvalitet på husblocken. Ingenting har varit snett eller fel från fabrik, allt har stämt precis på mm. Bra virkeskvalité, inte en regel som har varit vriden eller sprickor i sig.

Pris: Vårat hus har kostat ca 500 000:- i följande utformning:
- Tot isoleringstjocklek 260 mm (145+70+45)
- 5 st 0,9x2m fönster, -3 st altandörr, glas, 2 st 0,5x2,0, 3st 0,9x1,2 (allt elitefönster monterat i block)
-Komplett tak inkl tegel, vindskivor bläck mm..
-All takavvattning
-All fästbeslag mm..
Med det sagt, hade för oss varit helt omöjligt att få ett liknande pris om vi byggt detta i lösvirke.

Totaltsett fullt betyg, anledningen jag skriver detta är enbart för att ge tips till ett smidigt, prisvärt och bra hus.
Hej Magnus. Hade varit kul att se lite bilder alternativt se planlösning som ni valde. Hur mycket landade allt på till slut när ni blev helt färdiga? Valde ni garage också?
 
E EdwardFalk skrev:
Hej Magnus. Hade varit kul att se lite bilder alternativt se planlösning som ni valde. Hur mycket landade allt på till slut när ni blev helt färdiga? Valde ni garage också?
Vi är inte helt klara, men vi kommer landa på en total byggkostnad exl tomt på ca 1.4msek. Nästintill allt jobb har då gjorts själv. Hussats ca 500 000:-, markjobb ca 200 000:-. Kan skicka kalkylen om intresse finns.
 
  • Arkitektonisk ritning av husplan med märkta rum som kök, vardagsrum och sovrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av ett pågående byggprojekt med exponerade väggar och kabeldragning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt hus omgivet av snötäckt landskap och barrträd med stora fönster och träfasad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kpar79
  • Laddar…
Härlig planlösning och bra jobbat! Kommer bli riktigt fint. Vill du skicka det i ett PM går det också bra.
 
Hej! Vi är nyfikna på Mellbyhus och har varit i kontakt med dem och upplever att de har ett jättebra bemötande och väldigt bra priser. Men jag undrar hur ni gjorde med ritningar till grunden, avseende avlopp, vatten, el, golvvärme (om ni har det) osv. Som jag har förstått så får man en ganska basic grundritning som inte inkluderar något som de själva inte gör. Vi har tänkt anlita en egen entrepenör som sätter grunden, och han behöver ju ha en ritningar att gå efter tänker jag :)

Vänligen Elin
 
E ElinBjremo skrev:
Hej! Vi är nyfikna på Mellbyhus och har varit i kontakt med dem och upplever att de har ett jättebra bemötande och väldigt bra priser. Men jag undrar hur ni gjorde med ritningar till grunden, avseende avlopp, vatten, el, golvvärme (om ni har det) osv. Som jag har förstått så får man en ganska basic grundritning som inte inkluderar något som de själva inte gör. Vi har tänkt anlita en egen entrepenör som sätter grunden, och han behöver ju ha en ritningar att gå efter tänker jag :)

Vänligen Elin
Intressant fråga, vi är samma skede och har samma tankar. Är intresserad av hur ni andra har löst det.
@MagnusBaer hur gjorde ni?
 
Hej,
Först och främst måste en planlösning vara spikad.
Vi valde planlösning och mått på Mellbyhus därefter.
Sen satt jag mig och ritade hur avloppsrör mm ska gå, avstånd från väggen osv.. fick mycket tips på mått här på byggahus.se.
Skissade på kopplingar från huvudstammen på avloppsrör och dess övergångar till mindre rör för ex handfat mm.
Likaså vattenrör, mätte vart handfat, disko, varmvattenberedare mm hamnar och ritade in det i en ritning på plattan som är ca 14x7m.
Sen köpte jag allt och började lägga rör mm efter att kantbalkarna va på plats. Det krävs lite tanke och ritandes, men absolut inga konstigheter eller svårigheter..
 
  • Installation av avloppsrör och vattenledningar på en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!
Tack för svar! Det låter tyvärr för avancerat för mig, men så bra när man kan fixa sådant själv!
Vi kommer anlita en arkitekt som ordnar med markplanering, planlösning, vatten/avlopp, radonritning, osv., som en av våra bekanta som har en markentrepenad kan följa när grunden ska gjutas. Kostnaden för arkitekten landar på omkring 20 000 kr, känns ganska värt pengarna när vi själva inte har kunskapen riktigt.
 
  • Gilla
kpar79 och 3 till
  • Laddar…
MagnusBaer MagnusBaer skrev:
Gammal tråd, men kan liva upp den med lite av mina erfarenheter då vi precis färdigställt ett hus levererat av Mellbyhus.
Kan starkt rekommendera Mellbyhus, allt har varit otroligt smidigt och bra.

-Projekteringen: Tydliga och bra program att rita huset i. Otroligt bra återkoppling från deras kundservice vid frågor och funderingar.

-Ritningar/bygglov: Väldigt bra bemötande och hjälpte till med att få fram alla handlingar och ritningar. Om kommunen ville ha något extra (ex en energiberäkning) så fixade dom det på nolltid utan extra kostnad.

-Leverans: kom på utsatt dag och tid, bra korrespondens och information om hur och när huset levereras.

-Montage: Smidigt och bra sätt att montera ihop huset, vårat hus på ca 110m2 gjordes vädertätt på 6 arbetsdagar ( platta på mark). Dag 1 montera blocken, dag 2 förbereda för takstolar, dag 3 montage takstolar, dag 4 montage råspont/papp, dag 5 montage strö/bärläkt, dag 6 tegel.
Bra montageanvisning och tydliga bilder/ritningar.

Kvalité: Här är det vi är mest förvånade över, otroligt fint virke och kvalitet på husblocken. Ingenting har varit snett eller fel från fabrik, allt har stämt precis på mm. Bra virkeskvalité, inte en regel som har varit vriden eller sprickor i sig.

Pris: Vårat hus har kostat ca 500 000:- i följande utformning:
- Tot isoleringstjocklek 260 mm (145+70+45)
- 5 st 0,9x2m fönster, -3 st altandörr, glas, 2 st 0,5x2,0, 3st 0,9x1,2 (allt elitefönster monterat i block)
-Komplett tak inkl tegel, vindskivor bläck mm..
-All takavvattning
-All fästbeslag mm..
Med det sagt, hade för oss varit helt omöjligt att få ett liknande pris om vi byggt detta i lösvirke.

Totaltsett fullt betyg, anledningen jag skriver detta är enbart för att ge tips till ett smidigt, prisvärt och bra hus.
Du skrev att du valde isoleringstjocklek 260 mm (145+70+45), de sista 45 var det något som du köpa själv eller? För det finns inte med som alternativ idag, finns endast 145+70+70 som alternetlv om man vill ha mer än 215 verkar det som.
 
Det fanns som val 2020, alltså 45.. fråga det borde de kunna ordna kan man tycka
 
Mellby Hus har bra priser. Men de har inge egna entreprenörer och de är inkompetenta på att hitta entreprenörer. Alla tidplaner de lovar och skriver i kontrakten är rena spekulationer.
Att de själva ej innehåller de tidplaner de skriver i kontrakten får du som kund ta ansvar för, ev. fördyringar förväntas kunden ta.
Stark avrådan från min sida att anlita Mellby.
 
N niklas222 skrev:
Mellby Hus har bra priser. Men de har inge egna entreprenörer och de är inkompetenta på att hitta entreprenörer. Alla tidplaner de lovar och skriver i kontrakten är rena spekulationer.
Att de själva ej innehåller de tidplaner de skriver i kontrakten får du som kund ta ansvar för, ev. fördyringar förväntas kunden ta.
Stark avrådan från min sida att anlita Mellby.
Det borde man kunna skriva med i avtalet innan man skriver på med dem att vid förseningar så får de stå för en vitesklausul eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.